اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

تخریب یک بنای قاجاری در تربت حیدریه

کد خبر : 12925

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان از تخریب یکی از آثار تاریخی شهرستان تربت حیدریه خبرداد.
به گزارش صبح مشهد، رضا سلیمان نوری گفت:یکی از اعضای این انجمن هفته گذشته با ارسال عکسی برای هیات مدیره مجموعه از تخریب بخش قابل توجهی از خانه قاجاری اسدزاده تربت حیدریه خبر داد که متاسفانه با حضور تعدادی از اعضای هیات مدیره در تربت حیدریه صحت این موضوع تایید شد.
وی افزود: در این بازدید مشخص شد که متاسفانه قابنما و ستون¬های آجرکاری شده زیبای ایوان این خانه قاجاری به طور تقریبا کامل فرو ریخته است.
این فعال میراثی ادامه داد:درد این تخریب آنگاه سوزناک تر می شود که بدانید سال گذشته با پیگیری های مردمی و همراهی شورای شهر وقت تربت حیدریه رایزنی های گسترده ای با مالک این خانه تاریخی انجام شد و وی که قصد تخری خانه را داشت حاضر به همراهی با مسئولان شهری و حفظ خانه به شرط دادن مجوزهای تبدیل آن به مرکز اقامتی شد اما در اطی حدود ۱۰ماه گذشته از این توافغق نه تنها اقدامی صورت نگرفت بلکه شهردار وقت به بهانه اینکه مسئولیتی در قبال حفظ اثار تاریخی شهر ندارد،اقدامات انجام شده درباره حفاظت از تزئینات بنا را نیمه کاره رها کرد.
رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان افزود: البته در این مدت متاسفانه مدیران میراث هم فعالیت لازم را برای ثبت این بنای قاجاری انجام ندادند که شاید دلیل آن تغییرات گسترده و متوالی مدیریتی در میراث فرهنگی خراسان رضوی باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه مواردی چون بالا در کنار خواسته مالک بنا برای بهره برداری مادی از آن باعث شد تا این اثر تاریخی که بخشی از شناسنامه تربت حیدریه است به شدت تخریب شود به حدی که تنها با یک حرکت همه جانبه در سطح شهرستان و البته با همراهی کامل مدیران استانی بتوان بار دیگر این بخش از هویت شهر تربت حیدریه را زنده کرد.
گفتنی است خانه اسدزاده که اکنون در اختیار ورثه وی می باشد،بنا بر شواهد تاریخی در سال های پایانی دوره قاجار ساخته شده و در منطقه پشت بازار گمرک شهرستان تربت حیدریه قرار دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن