اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

برگزاری آیین نودوششمین سالگرد شهادت ،کلنل محمد تقی خان پسیان در مشهد

کد خبر : 12244

مراسم بزرگداشت نودوششمین سالگرد شهادت افسر آزادیخواه ایران،کلنل محمد تقی خان پسیان در مشهد برگزار شد.
به گزارش صبح مشهد، رییس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ در این آیین که برسر مزار کلنل پسیان در مجموعه باغ نادری مشهد برگزار شد،طی سخنانی به بررسی جایگاه این شخصیت آزادی خواه در منظومه سیاسی ایران ابتدای قرن معاصر پرداخت و گفت: پسیان به دلیل تربیت خاص خانوادگی خود،وطن دوستی و حفظ تمامیت ایران و قدم گذاشتم در راه ترقی و پیشرفت آن را مهم ترین اصل زندگی خود قرار داده بود،آنگونه که برای رسیدن به این مقصود از همه چیز خود گذشت و نخستین شهید سر جدای مبارزات ایران علیه سه گانه زر و زور و تزویر در قرن معاصر شد.
رضا سلیمان نوری در ادامه گفت: تلاش های گسترده فرهنگی کلنل در دوره حضورش در خراسان به عنوان فرمانده ژاندارمری این منطقه باعث شده بود تا از یک سو فئودال ها و خان های وابسته که آگاه شدن مردم را خلاف منافع خود می پنداشتند و از دیگر سو اشراف و رجال وابسته به غرب که اقدامات کلنل را خلاف منافع خود می پنداشتند، بر سر نابودی کلنل هم پیمان شدند و بدین گونه بود که این افسر شجاع نتوانست ،تفکر فرهنگی و اجتماعی خود برای بهبود شرایط عمومی مردم ایران در کل و شرایط مردم خراسان به صورت خاص را به اجرا گذارد.
این خراسان پژوه در ادامه با اشاره به تاریخچه فعالیت های سیاسی و فرهنگی کلنل پسیان عنوان کرد: اقدامات مختلف کلنل چه در زمانی که فرماندهی ژاندارم های برقرار کننده نظم در جاده تهران وهمدان را برعهده داشت و چه هنگامی که به عنوان نخستین خلبان ایرانی در جریان جنگ جهانی اول فعالیت کرد و چه در دوران کوتاه تسلط برخراسان همگی شهادت به آزادی خواهی این افسر دلیل دارد.
رییس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ با اشاره به این جمله معروف کلنل پسیان که« مرا اگر بکشند قطرات خونم کلمه ایران را ترسیم خواهد کرد و اگر بسوزانند خاکسترم نام وطن را تشکیل خواهد داد» ،عنوان کرد: برخی افراد با خواندن یا شنیدن این جمله فکر کرده اند که کلنل پسیان یک فرد ناسیونالیست افراطی بوده و برهمین اساس به کوبیدن وی پرداخته اند در حالی که وی فرد بسیار معتقدی بود و ارادت ویژه ای به حضرت سیدالشهدا(ع) داشت تا حدیکه در جایی درباره نبرد امام حسین(ع) در روز عاشورا گفته است:« این جنگ پیکار حق با باطل بود . یزید و عوامل و انصارش که از بانیان اولیه استعمارند تصور میکردند با کشتن فرزند على بن ابیطالب (ع) بر مراد خود استوار خواهند شد . بر عکس امروز هزار و چند صد سال از آن واقعه ناگوار مى گذرد و هنوز که هنوز است نام او که در راه حق و آزادى شهید شد ورد زبانها است آنمرد فداکار مى خواست درس شهادت اخلاق تقوى پرهیزکارى درستى و وطن پرستى و راه و روش گرفتن حق را به مردم بیاموزد. او کشته شدن را بر زیر بارزور رفتن ترجیح داد.»
سلیمان نوری در پایان گفت: متاسفانه کلنل پسیان و خاندان شهید پرور او که در طول دوران ضعف سیاسی و نظامی ایران قاجاری ۷شهید در راه حفظ استقلال و آزادی ایران دادند،به شدت مهجور و غریب هستند و لازم است تا مسئولان فرهنگی و سیاسی کشور نگاه خود را به این خاندان به ویژه کلنل محمدتقی خان پسیان که چهره برجسته آنان است تغییر داده و با نگاهی دوستانه تر برای گرامیداشت یاد وخاطره این افسر شجاع وطن دوست اقدام کنند. حرکتی که بی شک باعث تقویت روح آزادیخواهی و مبارزه با استبداد واستعمار در کشور خواهدشد.
سروش مظفرمقدم،سردبیر ماهنامه هنری بارثاوا نیز در این مراسم ضمن قرائت اشعاری از عارف قزوینی و ایرج میرزا در وصف کلنل پسیان گفت:مهجوریت کلنل پسیان تا این حد است که امروز که نودوششمین سالگرد شهادت این افسر آزادیخواه است ،هیچ برنامه ای از سوی مسئولان فرهنگی،نظامی و سیاسی استان و کشور برای بزرگداشت وی به اجرا گذاشته نشده است.
وی افزود: بی شک اگر همت برخی مردم فرهنگ دوست و آزادیخواه خراسان نبود تاکنون نام اثری از این سرباز سر از تن جدای وطن نمانده بود.
این فعال فرهنگی افزود: بد نیست کمی مسئولان فرهنگی تلاش خود را در راه بازشناسی چهره های هویتی خراسان بیشتر کنند زیرا این عمل می تواند در آینده در حل بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی کنونی جامعه رهگشا باشد.
گفتنی است در حاشیه این مراسم که به همت انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان برگزار شد،ضمن اهدای گل از سوی حاضران به مزار کلنل ، کتاب «این سر که نشان سر‌پرستی است»، که نمایشنامه ای درباره زندگی کلنل پسیان است از سوی سروش مظفر‌مقدم،نویسنده کتاب به مسئولان مجموعه باغ نادری تقدیم شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن