اجتماعیاستانیاسلاید شوستون اصلی

۶۲ هزار ۲۷۷ واحد خون در ۵ ماهه نخست سال ۹۶ در خراسان رضوی تولید شده است

کد خبر : 12159

قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در ۵ ماهه نخست امسال ۶۲ هزار ۲۷۷ واحد خون در استان تولید شده و در مدت مشابه سال قبل ۵۶ هزار ۸۴۱ واحد تولید شد.
به گزارش صبح مشهد، محمد شریف‌الحسینی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: بودجه موجود و نیروی انسانی فعلی کفایت تولید  ۵۷ هزار کیسه خون در استان را می‌دهد، اما نیازمان متجاوز از ۳۲۲ هزار کیسه خون و فرآورده خونی بوده که این میزان تولید شده و معادل ۶ برابر ظرفیت موجود بوده و در خراسان رضوی کمبودی در این زمینه ندارد.
وی افزود: در ۵ ماهه نخست امسال ۶۲ هزار ۲۷۷ واحد خون در خراسان رضوی تولید شده و در مدت مشابه سال قبل ۵۶ هزار ۷۴۱ واحد تولید شد؛ همچنین در مشهد ۴۰ هزار و ۳۳۹ واحد در امسال و در سال قبل ۳۴ هزار و ۳۲۵ واحد تولید شده است.
قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد مراجعه کنندگان اهداکننده باراولی، ۵۳ درصد اهداکننده مستمر و ۲۷ درصد اهداکننده با سابقه بودند و به‌ سمت و سوی ترویج اهداکنندگان خون به خون‌دهی مستمر حرکت کرده‌ایم و طبق آمار ارائه شده بیش از نیمی از اهداکنندگان خون در خراسان رضوی اهداکننده مستمر هستند.
شریف‌الحسینی تصریح کرد: ۷۷ درصد مراجعه‌کنندگان استان مجاز به اهدای خون و ۲۳ درصد دیگر هم به‌دلیل شرایطی که داشتند معاف از اهدای خون شدند، همچنین در مشهد ۷۶ درصد مجاز به اهدای خون و ۲۴ درصد معاف از اهدای خون شدند.
وی تاکید کرد: آمار اهداکنندگان جهانی به تفکیک جنسیت ۵۴ درصد آقا و ۴۶ درصد خانم بوده، اما متاسفانه میزان استقبال بانوان در کشور و استان بسیار پایین بوده و عدد ثبت شده ۹۴ درصد آقا و ۶ درصد خانم بوده است، در حالیکه بیش از نیمی از دریافت‌کنندگان خون بانوان هستند.
قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در رابطه با مجموع خون‌ها و فرآورده‌های تولیدی استان، بیان کرد: در ۵ ماهه نخست امسال ۱۵۱ هزار و ۲۲۹ واحد تولید شده و این عدد در مدت مشابه سال قبل ۱۳۶ هزار و ۷۷۸ واحد بود و ۷۰ درصد خون‌های اهدایی در مشهد، ۹ درصد تربت‌حیدریه، ۹ درصد سبزوار، ۷ درصد نیشابور، ۳ درصد در گناباد و ۲ درصد قوچان بوده است.
شریف‌الحسینی گفت: از مجموع خون‌های تولیدی در خراسان رضوی ۲۷ هزار و ۶۸۰ واحد در داخل استان و ۱۲۱۲ واحد در خارج استان توزیع شده است.
وی افزود: در بحث پلاسما اقدامات موثری در استان صورت پذیرفته و سال گذشته رتبه ممتاز ارسال پلاسما داشتیم در ۵ ماهه نخست امسال هم ۳۳ هزار و ۱۴۴ واحد پلاسما ارسال کرده‌ایم و در سال گذشته ۲۷ هزار و ۶۸۸ واحد بوده است.
قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ۶۶ درصد اهداکنندگان جوان، ۳۰ درصد میان سال و ۴ درصد گروه سنی بالای ۵۶ سال هستند و بیشترین گروه‌ خونی اهدایی هم مربوط به +O و کمترین هم مربوط به گروه خونی _AB بوده است.
شریف‌الحسینی تصریح کرد: خون‌های اهدایی در کوتاه‌ترین زمان در اختیار نیازمندان به خون قرار می‌گیرد و هیچ مورد فوتی‌ای به‌دلیل تاخیر خونی در استان نداشته‌ایم و بیمارستان‌های امام رضا(ع) و رضوی مشهد بالاترین میزان خون‌های دریافتی را داشته‌اند.
وی با بیان اینکه اهداکنندگان غیرایرانی مجاز به اهدای خون در داخل کشورمان نیستند، تاکید کرد: متقابلاً ایرانی‌ها هم نمی‌توانند در کشوری دیگر اهدای خون داشته باشند، زیرا نوع خون در نقاط مختلف متفاوت بوده و علت این تصمیم عدم آلودگی‌های خونی همچون ایدز و مالاریا بوده است، حتی این محدودیت در برخی نقاط کشور هم به‌دلیل نوع اقلیم‌ها وجود دارد و بر دو بُعد امنیت و سلامت تاکید بسیار شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن