پایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

فعالیت‌های علمی امام محمد باقر(ع) موجب رشد و بالندگی اسلام شد

کد خبر : 11935

آیت الله علم الهدی گفت: فعالیت‌های علمی امام محمد باقر(ع) موجب رشد و بالندگی دنیا اسلام شد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از آستان نیوز، آیت الله سید احمد علم الهدی در ویژه برنامه شهادت امام محمد باقر(ع) که با حضور جمعی از زائران و مجاوران در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به زندگی این امام همام اشاره کرد و گفت: امام محمد باقر(ع) سیره اجتماعی و سیاسی آموزنده‌ای داشتند. روشی که حضرت باقرالعلوم(ع) از نظر برخورد با نظام غاصب آن دوران اتخاذ کردند، روشی است که در نوسان دنیای امروز می‌تواند در موضع‌گیری‌های ما در برابر جریان استکباری مؤثر و مفید باشد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های سیاسی و تحلیلی سیره امام محمد باقر(ع) نقش عبرت آموزی برای ما دارد، بیان کرد: امروزه ما می‌توانیم با تمسک به سیره سیاسی و اجتماعی اهل بیت(ع) به ویژه امام محمد باقر(ع) در مقابل توطئه دشمنان مقابه و ایستادگی کنیم.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: وضعیت و موقعیت‌های پیش آمده در سیره سیاسی امام پنجم به ما ثابت می‌کند که شگردهای شیطانی در هر زمانی برای مقابله با امامت ممکن است به وسیله جریا‌ن‌های سیاسی رخ دهد، از این رو ما باید با بصیرت این موقعیت‌ها را در جامعه خود رصد کرده و در مقابل آن¬ها ایستادگی کنیم.
وی با بیان اینکه امام محمد باقر(ع) در آن دوران شرایط سختی از لحاظ سیاسی داشتند، بیان کرد: در آن دوران مسائلی مانند انقراض امویان و بر سر‌کار آمدن عباسیان اتفاق افتاد و موجب بروز مشاجرات سیاسی و ظهور مدعیان زیادی شد.
امام جمعه مشهد عنوان کرد: آگاهی اذهان مردم آن دوران درباره مسئله امامت و ولایت، دستگاه‌های حکومت اموی را رو به ضعف می‌کشاند، از این رو آن¬ها تلاش می‌کردند تا قداست امام را در بین مردم از بین ببرند و ایشان را به عنوان یک چهره ساده و معمولی به مردم معرفی کنند.
وی ادامه داد: هشام عبدالملک برای از بین بردن قداست امام باقر(ع) ایشان را به دمشق فرا خواند. روزی که وارد شام شدند، هشام عبدالملک در میدان تیراندازی بود. وی برای اینکه امام(ع) را پیش دیگر همراهانش کوچک کند، از ایشان خواست تا در میدان تیراندازی حضور یابد. امام در ابتدا امتناع کردند، اما بعد از اصرارهای هشام به اجبار پذیرفتند و با پرتاب‌های دقیق، میدان تیراندازی را به یک میدان رقابت در عرصه نظامی تبدیل کردند و جامعیت خود را به همگان نشان دادند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه امروزه دشمنان از راه های سیاسی و اعتقادی سعی دارند حاکمیت جامعه اسلامی ما را کم اهمیت جلوه دهند، بیان کرد: ما باید با الگو قرار دادن سیره اهل بیت(ع) بهترین راهکارها را برای مقابله با دشمنان و داشتن زندگی سالم و موفق به کار ببریم.
مداحی و مرثیه سرایی مداحان اهل بیت(ع) در سوگ شهادت این امام همام از دیگر برنامه های حرم مطهر رضوی در روز شهادت بود

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن