اسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا ( ع ) با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد

کد خبر : 11618

پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) عصر پنج شنبه با تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد. به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان رضوی، اگرچه به دلیل همزمانی این مراسم با روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری، حضور شخصیت های ملی در آیین اختتامیه کمتر بود اما حال و هوای شب میلاد امام رضا(ع) و همچنین حضور مهمانانی ویژه از خانواده سه شهید مدافع حرم، خاطره ای به یادماندنی را برای حاضران رقم زد. در ابتدای این مراسم، «اکبر شیخ» مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در مراسم اختتامیه این جشنواره که در سالن صبای مشهد برگزار شد، گزارشی از کمیت و کیفیت دوره پانزدهم ارائه کرد و گفت: از مهم ترین شاخصه های جشنواره اخیر، رشد کمی و کیفی آثار رسیده است، به گونه ای که در این جشنواره ۹۲۹ هزار و ۴۷۹ اثر به جشنواره رسید که این امر نشان از رشد ۸۷٫۴ درصدی آثار ارسالی در مقایسه با ۴۹۳ هزار و ۸۳۳ اثر دوره گذشته دارد.

حضور در ۷۷ کشور و ۲۴۰۰ نقطه جهان

شیخ، یکی دیگر از شاخصه های جشنواره امسال را مردمی بودن آن ذکر کرد و افزود: توزیع جشنواره در مناطق مرزی، حاشیه شهر ها و نیز مشارکت اهل سنت، بسیار حائز اهمیت و چشمگیر بود، ضمن این که هم اکنون جشن ها و مراسم مربوط به این جشنواره در ۷۷ کشور و ۲ هزار و ۴۰۰ نقطه از جهان برگزار می شود.

ترویج فرهنگ رضوی، مهم ترین هدف جشنواره امام رضا(ع)

«علی اصغر کاراندیش»، معاون توسعه و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان این که یکی از وظایف وزارت ارشاد، رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقواست، تصریح کرد: گسترش مناسبات فرهنگی با اقوام و ملل مختلف و فراهم آوردن زمینه وحدت میان مسلمین از دیگر وظایف این وزارتخانه است. وی ترویج فرهنگ رضوی را مهم ترین هدف برگزاری جشنواره امام رضا(ع) دانست و ادامه داد: برای رسیدن به این محتوا، معاونت قرآن، سازمان حج و زیارت، سازمان اوقاف، بنیاد امام رضا(ع)، ستاد عالی کانون های مساجد کشور و… تشکیل شده تا برای تولید محتوای متناسب با فرهنگ و هنر اسلامی اقدام شود.

همه برای ترویج اندیشه امام رضا(ع) تلاش کنند

سپس «علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با تمجید از برگزار کنندگان جشنواره امام رضا(ع) گفت: همه باید در راستای ترویج اندیشه امام رضا(ع) تلاش کنند. رشیدیان با بیان این که الگوی ما در سیرت، فرهنگ و سیاست، برگرفته از مشی و روش امام رضا(ع) است، تصریح کرد: باید نگاه های متعصبانه را از خود دور کنیم و تبادل اندیشه و آرا را بپذیریم تا بتوانیم به ترسیم سیمای اصیل اسلام محمدی (ص) برسیم. وی گفت: کوتاه اندیشی و جمود فکری، منشاء مشکلات زیادی است و جهالت و تعصبات، راه رشد انحراف را هموار می کند. وی ادامه داد: تیغ جهل، زمانی بیرون می آید که خردورزی در کار نباشد، در حالی که جهان هم اکنون تشنه عقلانیت، گفت وگو، خردورزی و مشی سلطان علم است و ما نیز باید به عنوان نسیمی حیات بخش برای صدور این اندیشه اقدام کنیم. رشیدیان با اشاره به الگوی برخورد امام رضا(ع) با اندیشه های گوناگون، ابراز کرد: ایشان هر اندیشمند و هر تفکری را با آغوش باز می پذیرفتند و با استدلال های عقلانی و خرد محور، پرده جهل را کنار می زدند و پنجره ای که رو به آن ها می گشود به سمت ملکوت بود که حکایت از عرضه اسلام راستین داشت. استاندار خراسان رضوی با تأکید بر این که تا زمانی که این جوهره در جهان شکل نگیرد، عقلانیت رشد نمی کند و بشر در باتلاق جهل فرو خواهد رفت، تصریح کرد: در راستای آموزه های دینی و با همت همه اندیشمندان، هنرمندان، مومنان، مردم و همه سازمان های کشور و همه آزاداندیشان، موحدان و آزادی خواهان، باید برای ترویج آموزه های این امام بزرگوار تلاش کنیم.

پرچمدار کرامت اسلام در جهان باشیم

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نام گذاری دهه کرامت، گفت: همه ما دهه کرامت را به برکت نام کریمه اهل بیت و کریم اهل بیت داریم. وی با اشاره به ابعاد و تعاریف گوناگون از کرامت، تصریح کرد: برخی کرامت را به معنای بخشش، برخی به معنای بخشش قبل از سوال و برخی نیز به معنای عزت نفس و کرامت روح و روان می دانند. وی ادامه داد: در فرهنگ دینی ما قسمتی از کرامت ذاتی است و همه انسان ها آن را دارند اما انسانیت انسان تنها در پرتو ارتباط با وحی، قرآن و انسان کریم شکل می گیرد. تولیت آستان قدس با اشاره به این که جشنواره امام رضا(ع)، حرکتی نمادین برای آشنایی هر چه بیشتر جهانیان با فرهنگ و سیره رضوی است، افزود: در پرتو آموخته های امام رضا(ع) جامعه اصلاح خواهد شد، امام رضا(ع) آمده تا دست ما و بشریت را بگیرد و باید بدانیم حیات و ممات ایشان برای ما هدایتگر است و نظام سازی حتما باید بر مبنای دین باشد. وی با اشاره به این که ایجاد یک نظام قرآنی تنها بر اساس چهار اصل، دین، امر به معروف، نهی از منکر و حرکت خدامحوری گسترش می یابد ادامه داد: می توانیم از سیره نورانی و آموزه های ایشان بهره بگیریم و شاید فلسفه کلام امام خمینی(ره) که فرمودند: «آستان قدس رضوی مرکز ایران است» این باشد که امام رضا(ع) معلم انسان سازی است و باید درس های زیادی از قبیل توحید، اقتصاد مقاومتی، سیاست ورزی، ارتباطات بین الملل، مقاومت در برابر ظلم و ارتباط با محرومان عالم را از آموزه های ایشان فرا گرفت. وی با اشاره به تلاش دشمنان برای زیر سوال بردن کرامت در کشور های اسلامی گفت: استکبار جهانی همواره کرامت ملت فلسطین، لبنان و بحرین را که حق رأی ندارند زیر پا می گذارد و کرامت یمنی ها را له می کند. تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: باید به نام حضرت رضا(ع) پرچمدار کرامت اسلام در جهان باشیم و به نام دهه کرامت و با تأسی از نام ایشان از امام رضا(ع) درس کرامت بیاموزیم و اعلام کنیم که حامی کرامت انسان ها هستیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن