اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامیپربازدیدترین ها

تجلیل از هشت بانوی برتر مروج فرهنگ رضوی در جهان

کد خبر : 11580

هشت برگزیده دومین همایش بین المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی، از سلسله برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا (ع) از کشورهای هندوستان، آلبانی، ایران، تونس، پاکستان، لبنان، نیجریه، روسیه و آذربایجان، دوشنبه در اختتامیه این همایش در مشهد مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی – هنری امام رضا (ع) در این آیین گفت: خوشبختانه با همیاری مسئولان برنامه های پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) ۸۷ درصد نسبت به دوره قبل افزایش داشته است.
اکبر شیخ افزود: در کل برنامه های این جشنواره ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند و علاوه بر برنامه های جشنواره امام رضا (ع) به مناسبت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷، همزمان با دهه کرامت در هشت کشور نشست و همایش های تخصصی ترویج فرهنگ رضوی در حال برگزاری است.
وی بیان کرد: در پی برگزاری نخستین همایش بین المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی در سال ۱۳۹۴، دبیرخانه این همایش نسبت به برگزاری همایش دوم در سال ۱۳۹۶ اقدام کرد و پس از انتشار فراخوان همایش، از بین آثار رسیده، ۱۶ نفر از بانوان فعال و صاحب اثر در حوزه فرهنگ رضوی انتخاب شدند که هشت نفر آنان واجد شرایط برای تقدیر تشخیص داده شدند.
وی اظهار کرد: برگزیدگان شامل ‘بنت زهرا تقوی’ از هندوستان، ‘زهرا قربان عسکری’ از ایران، ‘مونی بعزاوی’ از تونس، ‘میمونا عبدالله’ از لبنان، ‘معصومه محتشم’ از ایران، ‘سیده انیس فاطمه زیدی’ از پاکستان، ‘سعادت علیزاده’ از آذربایجان و ‘یلنا جهانی’ از روسیه هستند.
برگزیده همایش بین المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی نیز در این همایش گفت: امام رضا (ع) عالمی رئوف است که با مدیریت عالمانه خود نقشه های شوم دشمنان اسلام بویژه مامون عباسی را نقش بر آب کرد.
مونی بعزاوی، بانوی تونسی افزود: هر کدام از ائمه معصومین (ع) در طول تاریخ نقش ویژه ای در مسیر ترویج اسلام ناب محمدی داشتند و حضرت امام رضا (ع) با تدابیر خردمندانه و عالمانه خود گفتمان سازی را ترویج و اسلام بر مبنای اندیشه را شناسانده و بدین سبب عالم آل محمد (ص) نام گرفتند.
یک برگزیده دیگر همایش بین المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی نیز در این مراسم گفت: تاثیر فرهنگ رضوی در دنیا اجتناب ناپذیر است، زیرا جنگ تنها با نابودی انسانها به پایان می رسد اما فرهنگ و ترویج آن موجب انسان سازی می شود.
‘سعادت علیزاده’ از کشور آذربایجان افزود: در کشور آذربایجان موسسه ای به نام ‘نور علوی’ بیش از ۱۰ سال است که در حال اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی در قالب تالیف و ترجمه کتابهای دینی برای قشر نوجوانان و کودکان است.
وی بیان کرد: کتابی که از سوی من در این جشنواره ارائه شده، حاوی ۱۴ جلد در قالب شعر از زندگانی ائمه معصومین (ع) است که دهمین جلد آن درباره زندگی و سیره امام رضا (ع) است.
عضو مجلس حزب الله لبنان و فعال در ترویج معارف اهل بیت (ع) نیز در این همایش گفت: مردم لبنان با پیروی از مکتب امام رضا(ع) و رهبری عالمانه رهبر جمهوری اسلامی ایران توانستند بر دشمنان غلبه کنند.
خدیجه سلوم افزود: رمز پیروزی ملت لبنان پیروی از ولی فقیه بود، من از لبنان آمدم، جایی که پرچم‌ های زرد لبنان برافراشته و ولایت در دلهای مردم این کشور جاگرفته است.
وی بیان کرد: همگان می دانند که دشمنانی که در خاک لبنان هستند، دست ‌پرورده آمریکا، اسرائیل و آل سعودند و مردم لبنان پیوسته در جهاد با دشمنان هستند.
سلوم گفت: لبنان مدتهاست تحت اشغال بوده و مردم این کشور تاکنون با تاسی از سنت ائمه اطهار (ع) بر اشغالگران غلبه کردند.

*گفتمان سازی براساس عقلانیت و معنویت می تواند بهترین دستاورد فرهنگ رضوی باشد
معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این همایش گفت: برگزاری همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی در واقع تجلیل از بانوان خدوم در حوزه فرهنگ رضوی و معرفی آنان به عنوان الگو به جامعه اسلامی است.
سیدمحمدحسین هاشمی اظهار کرد: همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی با شعار معنویت و عقلانیت در سیره رضوی برگزار شده است، همه ائمه (ع) نیز نمود عقلانیت و معنویت و به دنبال ترویج آن بودند اما در میان امامان، فرصت بیشتری برای امام رضا (ع) پیش آمد تا گفتمان عقلانی و معنوی را از طریق گفت و گو با پیروان ادیان مختلف گسترش دهد.
وی افزود: امروز جهان اسلام شاهد فضای بسیار ملتهب و صف آرایی نیروهای اسلامی و رشد جریان های تکفیری است و ما معتقدیم که تبلیغ و ترویج فرهنگ رضوی بهترین وسیله برای تقابل با این جریانها است زیرا تفکر فرهنگ رضوی براساس گفتمانی عقلانی و معنوی است که امام رضا (ع) داشتند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی آمادگی گفتمان سازی براساس عقلانیت و معنویت با جهان را دارد، افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سه سال اخیر گفتمان های بین ادیانی و همچنین گفتمان فرهنگی بین ایران و کشورهای آسیایی و عربی را آغاز کرده و بزودی گفتمانی با کشورهای آفریقایی خواهد داشت.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این گفتمان براساس عقلانیت و معنویت می تواند بهترین دستاورد فرهنگ رضوی در شرایط امروز و بهترین راه مواجهه با تفکر تکفیری و پیروی از فرهنگ رضوی باشد.
هاشمی افزود: جبهه تندرو تکفیری به جمهوری اسلامی اتهام تلاش برای شیعه کردن اهل سنت را وارد کرده است که از اساس کذب است؛ همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ‘ما به هیچ وجه در جهان اسلام به دنبال شیعه کردن اهل سنت نیستیم’.
وی افزود: دفاع از فرهنگ اهل بیت (ع) حق مسلم ماست و بیان دیدگاه های خودمان بحث دیگری است، ما برادران اهل سنت را در چالش های بزرگ اسلام همراه و همیار خود می دانیم.
دومین همایش بین المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی با حضور دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و جمعی از مدیران استانی در مشهد برگزار شد.
همچنین  در پایان این همایش از هشت برگزیده همایش بین المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی تجلیل به عمل آمد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن