اجتماعیستون اصلی

خراسان رضوی در جایگاه سوم کشور در زمینه تولید خون و فرآورده‌های خونی قرار گرفته است

کد خبر : 11543

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی پس از استان‌های تهران و فارس در جایگاه سوم کشور در زمینه تولید خون و فرآورده‌های خونی قرار گرفته است.
سیدحمیدرضا اسلامی در همایش روز ملی اهدای خون و تقدیر از اهداکنندگان نمونه خراسان رضوی اظهار داشت: خراسان رضوی جزو استان‌های برتر کشور در زمینه تولید خون و فرآورده‌های خونی بوده است و این استان به برکت امام رضا(ع) در عرصه‌های‌مختلف سرآمد و افتخار آفرین بوده که یکی از افتخارات در حوزه انتقال خون بوده است و خراسان رضوی پس از استان‌های تهران و فارس در جایگاه سوم کشور در این زمینه بوده است.
وی با بیان اینکه ۹۴ درصد اهداکنندگان خراسان رضوی مرد و ۶ درصد زن هستند، افزود: این عدد در شرایطی بوده که بیش از ۶۰ درصد خون‌ها و فرآورده‌های خونی تولید شده در استان به بانوان نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی تزریق می‌شود و متاسفانه یک باور غلط در بانوان به وجود آمده که خون‌دادن برای سلامتی‌شان مضر است، در صورتیکه میانگین جهانی اهدای خون ۶۰ درصد آقا و ۴۰ درصد خانم هستند و باید این باور غلط اصلاح شود و در این مسیر رسانه‌ها نقشی ویژه بر عهده دارند.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در رابطه میزان خون‌های اهداشده در استان به لحاظ گروه‌های خونی، خاطرنشان کرد: آمار اهداکنندگان خون با گروه‌های خونی مثبت در یک سال گذشته شامل ۸۰ درصد گروه خونی مثبت و ۲۰ درصد گروه خونی منفی بوده است و بیشترین و کمترین اهداکنندگان خراسان رضوی در گروه‌های خونی +AB و _O بوده‌اند.
اسلامی در رابطه با میزان خون‌های تولیدشده در خراسان رضوی، تصریح کرد: در سال ۹۵، ۳۳۲ هزار ۷۸۳ کیسه خون و فرآورده خونی در خراسان رضوی تولید شد و این عدد در حالی به‌دست آمد که میزان خواسته شده از استان ۶۵ تا ۷۰ هزار کیسه بود و به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران عدد موجود در خراسان رضوی ۴ تا ۵ برابر میزان خواسته ‌شده بوده است.
وی تاکید کرد: میزان ذخیره‌سازی خون و فرآورده‌های خونی در خراسان رضوی در حد مطلوب است و از این بابت نگرانی‌ای نداریم و هرگاه که نیازی به حضور اهداکنندگان بوده شاهد حضور پررنگ آن‌ها در پایگاه‌های اهدای خون بوده‌ایم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن