استانیاسلاید شواقتصادیستون اصلیپربازدیدترین ها

ظرفیت های بالای خراسان رضوی برای سرمایه گذاری/ پیگیری ساخت یک یادواره برای بکتاش ولی در نیشابور

کد خبر : 11388

سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد گفت: پس از تلاش های فراوان در نهایت یک شرکت ترک در خراسان رضوی تاسیس شد.به گزارش خراسان رضوی، «محمت دوغان» روز گذشته در نشستی خبری با نمایندگان رسانه های گروهی در مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان رضوی درباره ارتباطات و مبادلات اقتصادی میان خراسان رضوی و ترکیه  افزود: پس از تلاش های فراوان در نهایت یک شرکت ترک در خراسان رضوی تاسیس شد.وی افزود: البته فعالان اقتصادی که با خراسان رضوی کار می کنند، وجود داشتند؛ اما این که یک شرکت رسمی و سرمایه گذار که در سازمان سرمایه گذاری خارجی ثبت شود فقط یک شرکت بود که آن هم پس از تلاش فراوان کنسولگری ترکیه، نمایندگی وزارت امور خارجه و مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی حدود چهارماه پیش موفق به ثبت شد که حداقل بتوانیم بگوییم یک شرکت داریم.وی ادامه داد: از همه امکانات و اختیارات خود برای ثبت این شرکت استفاده کردیم و امیدواریم این کار ادامه داشته باشد.وی گفت: امیدواریم این شرکت بتواند فعالیت خود را آغاز کند و محصولات خود را که در زمینه موادغذایی است تولید کند.سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد در پاسخ به سوالی درباره استقبال ترک ها از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان نیز اظهار کرد: فعلا سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نشده است؛ اما خراسان رضوی ظرفیت های زیادی  دارد و دیدگاه من مثبت است و این جا منطقه ای است که برای گردشگری مذهبی بسیار جالب است.

افزایش حجم تجارت ترجیحی

وی درباره فعالیت های اقتصادی میان دو کشور هم گفت: در این باره هیچ مشکلی وجود ندارد، اما در سال های اخیر میزان تجارت کاهش داشته که از عوامل اصلی آن کاهش قیمت نفت و گاز است.دوغان افزود: در آینده نزدیک شاهد موضوع دیگری خواهیم بود که برای افزایش حجم تجارت ترجیحی و کاهش تعرفه گمرکی میان دو کشور توافقاتی انجام شده و تعداد کالاهای تجارت شده بین دو کشور بیش از ۴۰۰ کالاست که طی روزهای آینده اعلام می شود.وی ادامه داد: در جلسه مشترک اقتصادی بین دو کشور این موضوع  مطرح می شود و امیدواریم مصوب و اجرایی شود.سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد گفت: ما دوست داریم توافق تجارت آزاد را به جای تجارت ترجیحی با ایران امضا کنیم.وی افزود: ترکیه چندی قبل اقدامی برای ایران انجام داد که پیش از آن برای هیچ کشور دیگری انجام نداده بود و آن فعال کردن مرکز تجارت و بازرگانی مشترک است. در تهران مرکز بازرگانی به مساحت ۵ هزار متر مربع تاسیس شده که در آن جا سرمایه گذاران، وارد کنندگان وصادرکننده های ترک و ایرانی با هم مذاکره می کنند و این بیانگر اهمیت اقتصادی روابط با ایران برای ترکیه است.دوغان ادامه داد: میزان تجارت ترجیحی که قبلا توسط روسای جمهوری دو کشور تصمیم بر افزایش تا ۳۰ میلیارد دلار گرفته بود در جلسه اخیر اعلام شد که ظرفیت این افزایش تا ۵۰ میلیارد دلار وجود دارد و امیدواریم به واقعیت بپیوندد.سرکنسول ترکیه در مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان رضوی درباره اقدامات کنسولگری ترکیه در توسعه گردشگری گفت: در زمینه گردشگری اتفاقات مثبتی افتاده است و سه سال پیش که برای اولین بار برای تاسیس کنسولگری به مشهد آمدم، یک نفر بودم، ولی الان حدود ۲۰ نفر هستیم.وی افزود: کادر شرکت هواپیمایی ترکیه نیز افزایش یافته است و سه یا چهار گروه از زائران ترکیه ای در ماه محرم و  ایام تاسوعا و عاشورا به مشهد سفر کرده اند.وی مهم ترین گام برداشته شده در زمینه گردشگری میان استان خراسان رضوی و ترکیه را خواهرخواندگی «مال تاپه» استانبول با «نیشابور» در خراسان رضوی دانست و ادامه داد: این خواهر خواندگی سرآغاز خوبی در نزدیک کردن روابط ترکیه با این استان در کشور ایران بود.وی با بیان این که برنامه های ما برای گردشگری ادامه دارد و برنامه پیش رو انتقال دفترهای گردشگری بین دو کشور است تا از مناطق بازدید کنند، افزود: البته انتظار داریم مشهد هم اقداماتی در زمینه توسعه گردشگری و جذب گردشگر از ترکیه انجام دهد. از جمله این که مکان های تاریخی و تفریحی که در مشهد و این منطقه وجود دارد باید در ترکیه معرفی و برای بازدید از آن ها تبلیغات انجام شود.

منطقه توس جایی به ارزش طلاست

دوغان ادامه داد: منطقه توس جایی به ارزش طلاست که باید به خوبی معرفی شود.ما با امکانات خودمان می‌رویم و عکس های مربوط به آن جا را در صفحه فیس بوک کنسولگری به اشتراک می گذاریم و به ترک ها معرفی می کنیم.وی اضافه کرد: برج اخنگان و رادکان از جمله اماکن تاریخی است که بسیاری از وجود آن ها خبر ندارند و باید این گونه بناها در قالب مستندی در ترکیه معرفی شود.وی ادامه داد: مشهد شهری دینی و مذهبی است. ما به هر کسی که این جا می آید زیارت حرم امام رضا(ع) را توصیه می کنیم. در این میان آرامگاه امام محمد غزالی در توس هم ظرفیت خوبی برای گردشگری است.

. همچنین با ساخت یک یادواره برای «بکتاش ولی» در یکی از روستاهای نیشابور، امکان ورود گردشگر ترکیه ای به مشهد بیش از این وجود دارد. این ها ظرفیت هایی است که باعث جذب گردشگر زیاد به مشهد می شود.سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد در ابتدای این نشست خبری با اشاره به گذشت یک سال از کودتای نافرجام ۱۵ جولای در ترکیه، به تشریح تحولاتی که در طول یک سال پس از کودتای نافرجام در این کشور اتفاق افتاده پرداخت و گفت: تاکنون ۷۸ پرونده قضایی در ۲۳ استان مختلف برای این کودتا تشکیل شده است.وی افزود: تاکنون بیش از ۳۰۰ سازمان تعطیل شده و دوباره فعالیت خود را از سر گرفته اند و بیش از ۳۰ هزار کارمند دولتی توسط کمیسیون های تحقیق اداری به شغل شان برگردانده شده اند.دوغان خاطرنشان کرد: مردم ترکیه قرار گرفتن ایران در میان کشورهایی که اولین واکنش را به اقدام کودتا نشان دادند و حمایت خود را از کشورمان بیان کردند، هیچ وقت فراموش نخواهند کرد. رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی ۱۸ جولای ۲۰۱۶ با رئیس جمهور ترکیه به صراحت بیان کرد که دولت و ملت ایران این اقدام غیرقانونی و نامشروع را محکوم می کنند و به حمایت خود از حکومت ترکیه و دولت منتخب آن و قرار گرفتن در کنار آن ادامه خواهند داد. دوستان و برادران در چنین مواقع سختی واقعیت خود را نشان می دهند و از این بابت یک بار دیگر از ملت و دولت ایران سپاس گزاری می کنم.

گفتنی است، محمد بکتاش یا حاجی بکتاش ولی، عارف و صوفی متصوف قرن ۱۳ میلادی و بنیانگذار طریقت بکتاشیه در سال ۱۲۰۹ میلادی درنیشابور روستای فوشنجان بدنیا آمد. نام و نسب او را محمدبن ابراهیم بن موسی خراسانی ثبت کرده‌اند. وی در ترکیه به حاجی بکتاش ولی مشهور است. وی در سده هفتم  هجری/ سیزدهم میلادی می‌زیست. طبق روایات سنتی، حاجی بکتاش اهل نیشابور خراسان است. او در حوالی چهل سالگی به روم(آسیا ی صغیر) مهاجرت کرد و در سال ۱۲۷۰ میلادی، در ۶۲ سالگی، درگذشت. بکتاشی‌ها، تبار حاجی بکتاش را به شیخ احمد یسوی، عارف سده ششم هجری / دوازدهم میلادی، و از این طریق به امام موسی کاظم می‌رسانند. بکتاش هواداران و مریدان بسیاری در شهرهای ترکیه دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن