اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

مقابله با نفوذ اعتیاد در لایه های جامعه از طریق تشکل های نظام مند مردمی

کد خبر : 11286

همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی با رویکرد ایجاد نشاط در مشهد برگزار شد. به گزارش صبح مشهد، این مراسم که با حضور فعالان این عرصه، مسئولین و اساتید دانشگاهی صورت پذیرفت، جمعی از بهبود یافتگان با اجرای حرکات هنری خواستار تغییر دیدگاه جامعه نسبت به این بیماران و پذیرش ایشان پس از بهبودی شدند.
دکتر قادری ، مدرس دانشگاه در سخنانی در این مراسم با تاکید بر آموزشهای غیر رسمی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد گفت: بیشترین تاثیر را آموزشهای غیر رسمی و جامعه بر افراد می گذارند ، لذا ما باید جامعه را به سطح آگاهی بالاتری رسانده و مسایل اجتماعی را با دیدگاه جدیدی بررسی نماییم.
دکتر قادری تاکید کرد: هرچه در نظام آموزشی تحت عناوین درسی مختلف تلاش کنیم ، درصورتیکه جامعه را آگاه نسازیم و تشکل های مردم نهاد را تقویت نسازیم ، کاری عبث و بیهوده انجام داده ایم.
همچنین دکتر حاجی پور استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: طبق برنامه های کنترل اجتماعی ماده ۱۶ ، معتادین متجاهر باید کنترل و درمان شوند ، لیکن پروسه ی درمان پس از کنترل اجتماعی و سم زدایی و ترک وابستگی جسمانی ۶ ماه تا ۲ سال باید ادامه یابد.
وی افزود: سیستم اعتیاد در لایه های اجتماعی نفوذ کرده و طبق بررسی ها به راحتی مواد در دسترس قرار دارد.
حاجی پور اظهار داشت : دولتی ها باید در برنامه های اجتماعی ضد اعتیاد تسهیل گران خوبی باشند و با دیدگاه چندجانبه و آموزش مددکاران متخصص منابعی در اختیار مردم بگذارند.
حاجی پور بیان کرد:تحقیقات اصلی ما باید در زمینه ی ریشه یابی اعتیاد و خصوصا در مناطق کم برخوردار و بر روی انسانهای تاب آور باشد که با وجود فضای آلوده از اعتیاد مصون مانده اند. قربان زاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز در ادامه ی همایش با تاکید بر این مطلب که پیشگیری بسیار مهمتر از مقابله و درمان می باشد گفت: این همایش با رویکرد نشاط اجتماعی بوده و تلاش می کنیم جامعه را به گونه ای آماده سازیم که با علم بر در دسترس بودن مواد ، به سمت مصرف نروند.
وی ضمن تقدیر از ایثار ۴۰۰۰ شهید و ۱۲۰۰۰ جانباز مبارزه با مواد مخدر گفت: ما در خراسان رضوی بیشترین مرز را با کشور افغانستان دارا هستیم که در این راستا با حفر کانال ، دیوارکشی ، سیم خاردار و اقداماتی امنیتی درصدد ممانعت از ورود مواد مخدر از بزرگترین کشور تولید کننده جهان بوده و به مقابله با این زلزله ی خاموش و جنگ بدون مرز می باشیم.
قربان زاده تاکید کرد: برای دستیابی به جامعه ای سالم باید مراحل پیشگیری ، درمان ، مقابله و صیانت بصورت همزمان انجام شود.
دکتر سید جواد حسینی ، معاون سیاسی اجتماعی استاندار نیز با حضور در این مراسم اظهار داشت : اعتیاد علاوه براینکه مهمترین آسیب اجتماعی است ، آسیب امنیتی نیز به شمار میرود ؛ پس از بحران هسته ای و بحران های زیست محیطی ، بحران مواد مخدر در دنیا مطرح می باشد.
وی در ادامه گفت: با توجه به سرعت و فراگیری دگرگونی ها در اجتماع مدلهای فراگیری اجتماعی در قالب اضطراب فراگیر ، تضاد فراگیر و کسالت فراگیر که نتیجه ی عدم وجود نشاط می باشد مطرح شده است.
حسینی تصریح کرد: مبارزات در این زمینه هم سلبی و هم ایجابی است بدین معنی که مبارزه باید به افزایش تاب آوری و ارتقاء استانداردهای تحمل اجتماعی معطوف باشد.
وی همچنین در ادامه ی سخنانش افزود: با توجه به حجم عظیم مبارزه و تلفات اقتصادی و انسانی و تبعات ناشی از مصرف مواد مخدر در جامعه همچون بزه ، پول شویی ، طلاق ، ناامنی و … مردم و تشکل های غیر دولتی مهمترین امر در رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر می باشند که از جمله بهترین تشکل ها می توان از تشکل ضامن ، سرای نجات حضرت علی (ع) ، کنگره ۶۰ ، سورا و سین هشتم نام برد.
وی در پایان با تاکید بر ایجاد زمینه ی بازگشت بهبودیافتگان به جامعه گفت : مشارکت نظام مند مردم سبب توفیق در کنترل و کاهش مصرف مواد مخدر شده و با نگاه دارایی محور به انسانها و زدودن برچسب های نامناسب به بیماری های اجتماعی زمینه های بازگشت سالم را فراهم سازیم.
در این همایش از فعالان اجتماعی عرصه ی مبارزه با مواد مخدر خانمها نفیسه وصال ، مهدیه موسوی ، معصومه عباس زاده و طیبه عرفانیان تقدیر بعمل آمد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن