اسلاید شواقتصادیستون اصلیپربازدیدترین ها

کاهش چشمگیر قاچاق کالا از۲۵ میلیارد دلار به ۱۲.۵/ افزایش اشتغال از اثرات مبارزه با قاچاق ارز و کالا

کد خبر : 11250

نشست خبری کمیته فرهنگی تبلیغی کمیسیون پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی برگزار شد. به گزارش صبح مشهد,  محمد ابراهیم افشاری در جمع خبرنگاران با گرامیداشت دوازدهم تیرماه, پانزدهمین سالروز صدور فرمان رهبر معظم و فرزانه ی انقلاب اسلامی در خصوص تشکیل ستاد مبارزه و رسیدگی به قاچاق کالا و ارز, گرامی داشت و عملکرد مجاهدانه ی این سازمان را در سه سال گذشته تشریح نمود.
دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تقدیر از شهدای مرزبان و مبارزه با قاچاق, عملکرد کمیسیون را در سال اقدام و عمل گفت : حجم قاچاق در استان کاهش مشهود و قابل ملاحظه ای داشته است و این مهم حاصل تلاش بی وقفه و برنامه ریزی شده ی همکاران ما در بخشهای مختلف و زیرمجموعه های ما در کمیسیون می باشد.
افشاری ادامه داد:کشفیات این ستاد نیز افزایش ۲۶ درصدی داشته است که در مقایسه باسالهای قبل قابل توجه می باشد.
وی افزود:تا سال ۹۲ علیرغم دستور رهبر معظم انقلاب, روند حجم قاچاق افزایشی بوده بطوریکه رقم آن تا حدود ۲۵ میلیارددلار نیز افزایش داشته است,که حدود ۱۷میلیارد دلار قاچاق وارداتی و حدود ۸ میلیارد دلار قاچاق صادراتی بوده است, که قاچاقچیان ارز و کالا با خاطری آسوده به فعالیت های غیر قانونی خود می پرداختند؛ لیکن از سال ۹۲ تاکنون طبق برنامه ای مدون و با هدف کاهش ۱۰ درصدی قاچاق ارز و کالا بصورت سالانه, طی طریق نمودیم و به لطف الهی موفق نیز بوده ایم.
دبیر کمیسیون اظهار داشت:در مقایسه ی سه ماهه ی اول سال ۹۶ و همین زمان در سال ۹۵ , شش درصد افزایش کشفیات قاچاق را داشته ایم که علیرغم درگیری دستگاهها در موضوع انتخابات, این کمیسیون همچنان به تلاش مجدانه ی خود پرداخته است.
افشاری در ادامه اعلام کرد:رقم ۲۵ میلیارد دلار قاچاق در سال ۹۲ به حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال ۹۳ , و ۱۵.۵ میلیارد دلار در سال ۹۴ , و سپس ۱۲.۵ میلیارددلار در سال ۹۵ کاهش یافته است که نشانگر تلاشهای مستمر وپیگیرانه و با برنامه ریزی های هدفمند می باشد.
وی در ادامه گفت:در این مسیر با برنامه ای مدون در قالب ۴ راهبرد, ۶ هدف راهبردی و ۱۴ برنامه ی کلان و بیش از صد برنامه ی عملیاتی که به دستگاههای عضو ابلاغ شده طی طریق نموده ایم, که هماهنگی بین دستگاهها طبق برنامه ابلاغ و بومی سازی شده است که همه ی دستگاهها موظفند طبق فرموده ی رهبر معظم له با قاچاق کالا که حرام شرعی است, مبارزه کنند.
افشاری تاکید کرد:اقدامات اساسی و پیشگیرانه ی ما در سال ۹۵ بیشتر در حوزه ی قاچاق سوخت, ایجاد تقویت و سامانه های مبارزه با قاچاق, رشد حمل و.نقل کالا و کنترل سوخت بوده است که حاصل این مبارزات, کاهش چشمگیر قاچاق سوخت به ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.
وی افزود:از نتایج مشهود تلاش های بی وقفه ی ما, در زمینه ی مبارزه با قاچاق ارز و کالا, افزایش اشتغال در حامعه می باشد, که در استان خراسان این رقم قابل توجه است.
وی در ادامه گفت:در تایید سخنانم آمار درآمدهای گمرکی موجود است که در سال ۹۲ از ۶۷ میلیارد دلار واردات, تنها ۸ هزار میلیارد دلار درآمد گمرکی عاید کشورشده, در صورتیکه درآمد گمرکی حاصله در سال ۹۴ از ۶۴ میلیارد دلار واردات, مبلغ ۱۷هزار میلیارد دلار بوده است.
افشاری در پایان سخنانش گفت:استان خراسان به عنوان قطب اصلی نساجی درکشور, رکورد دار برخورد با قاچاق پوشاک و پارچه هستیم و همچنین در مقوله ی سوغات زائر نیز اقدامات جدی را انجام داده ایم؛ اقدامات ما با تعاملات صورت گرفته با اتحادیه ها و اصناف و از طریق اتاق ایران به اصناف ابلاغ شده است, که تاکنون بیش از ۱۵ جلسه با اتاق اصناف و اتحادیه های مختلف داشته ایم.
در ادامه این نشست باخرد معاون نظارت و بازرسی صنعت و معدن گفت:حضور اتحادیه ها با طرحهایی اجرایی و مرحله به مرحله و بصورت کارشناسی شده انجام پذیرفته است.
وی تصریح کرد:باتوجه به اینکه صنعت نساجی در خراسان از اهمیت خاصی برخوردار است, رقم قاچاق آن نیز بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار بوده و طی مبارزات این کمیسیون بیشترین کشفیات نیز مریوط به پارچه و پوشاک می باشد.
باخرد تاکید کرد:سامانه ی انبارها یکی از اقدامات اصلی کمیسیون در جهت پیشگیری و مبارزه باقاچاق کالا می باشد که تاکنون بالغ بر۵۰ هزار انبار اعم از صنفی, صنعتی, اقتصادی و… ثبت کامل شده و ۱۲ هزار نیز درحال ثبت می باشد.
در این نشست آقایان سرهنگ خسروی و سرهنگ رزمجو نیز حضور داشتند.
سرهنگ رزمجو گفت:اولویت اول کنترل قاچاق, مبارزه با کالاهای ممنوعه, دوم کالاهای سلامت محور و سوم اقلامی که ظرفیت تولید آن را دارا هستیم, می باشد.
وی خاطرنشان کرد:آموزش پرسنل و سازمانهای مرتبط و همچنین استفاده از فنون علمی و عملی از اقدامات ما می باشد.
سرهنگ خسروی نیز تاکید کرد:در زمینه ی مبارزه با قاچاق کالا , بشدت با خاطیان برخورد خواهد شد.
در پایان نیز از رسانه ها بعنوان رابطین فرهنگ سازی خواسته شد سطح آگاهی عمومی را در زمینه ی مضرات قاچاق بهبود بخشند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن