اجتماعیاسلاید شوستون اصلیپربازدیدترین ها

ارتقای سواد رسانه ای روزنامه نگاران/ تحسین عملکرد موفق خانه مطبوعات خراسان رضوی

کد خبر : 10950

خانه مطبوعات خراسان رضوی یکی از خانه های مطبوعات موفق در سطح کشور است که فعالتیهای درخشانی را در کارنامه خود دارد.

معاون مطبوعاتی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه، که با حضور اعضای جدید خانه مطبوعات خراسان رضوی در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد ، با بیان اینکه عنوان مطبوعاتی به کسی اطلاق می‌شود که شبانه‌روزی در این حوزه فعال و بیمه باشد، گفت: معاون مطبوعاتی معاون خبرنگاران نیز است زیرا معتقدیم باید به خبرنگاران توجه شود تا مدیران رسانه‌ها درباره آن‌ها سیاست روزمزدی اعمال نکنند.

به گزارش صبح مشهد، حسین انتظامی در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی، گفت: با این‌وجود از مدیران رسانه خواستیم تا خبرنگاران را بیمه کنند و این مطلب به معنای امر ونهی از ناحیه ما نیست بلکه ما هم در پاسخ عملیاتی کردن این مطلب حمایت خواهیم کرد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ وارشاداسلامی ، یکی از دلایل خانه‌به‌دوشی خبرنگاران را نبود رابطه بیمه‌ای ثابت با مدیران مطبوعات عنوان کرد و افزود: ورود ارشاد به موضوع ثبت سوابق کاری، بیمه‌ای، تجربیات و سوءپیشینه به سبب گزارش‌هایی بود که درباره اقدام عضو سازی خانه مطبوعات به ما رسیده بود.

انتظامی افزود: هدف ما این است که از حرفه روزنامه‌نگاری صیانت کنیم و اصرار داریم روزنامه نگاران به سوی سواد حرفه ای گام بردارند.

وی با بیان اینکه با شکل‌گیری خانه مطبوعات به روش جدید، این خانه به صلاحیت موجود رسیدگی می‌کند، گفت: با ثبت سابقه بیمه‌ای، سوءپیشینه، تجربیات و غیره و عضویت در خانه، اعضا خانه می‌توانند از هرجایی در انتخابات الکترونیک خانه مطبوعات استان خود شرکت کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، در ادامه با اعلام اینکه شورای مرکزی خانه مطبوعات ایران از دل همین منتخبین خانه‌ها ی استانی تشکیل می‌شود گفت: مهم‌ترین نقشی که در صیانت صنفی می‌توانیم داشته باشیم از طریق خانه خواهد بود که این موضوع به حرفه‌ای و تخصصی شدن هم کمک می‌کند.

انتظامی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم تا تصدی‌گری را به صنف بدهیم زیرا معتقدیم حتماً بهتر از ما عمل خواهد کرد.

وی بابیان اینکه اگر دفتر نمایندگی روزنامه‌ای نتوانست پروانه دفتر نمایندگی از ارشاد بگیرد، نمی‌تواند عضو خانه باشد و به‌احتمال‌زیاد این نوع روزنامه‌ای زیرزمینی کار می‌کند و هرزمانی درجایی متغییر مستقر هستند و جای ثابتی برای کار ندارند که با آن مکان رسانه آن‌ها شناخته شود بنابراین اسم آن‌ها دیگر مطبوعاتی نیست بلکه پیمانکار مطبوعاتی به آن‌ها اطلاق می‌شود.

معاون وزیر ارشاد، با تأکید بر اینکه رسانه‌ها ی مکتوب و مجازی همچون خبرگزاری‌ها موظف به بیمه خبرنگاران خود هستند، افزود: اگر مدیران خبرگزاری برای بیمه کردن اقدام نکردند خبرنگار باید بر موضوع پیگیر و مصر باشد و از ابزار و قانون ارشاد استفاده کند.

انتظامی با اعلام اینکه هدف ما حمایت از روزنامه‌های محلی است، گفت: در آگهی‌های ثبتی پای دو- سه دستگاه وسط است و پیگیری این موضوع هم از اقدامات بعدی ما است.

وی با تاکید بربحث آموزش و سواد حرفه ای خبرنگاران گفت : ما به این نتیجه رسیده ایم که به صورت آنلاین کارگاه آموزشی را برای کسانی که عضو خانه مطبوعات هستند برگزار کنیم و سعی داریم خبرنگاران از این فضای آموزشی بهره مند شوند .

وی ارتقای کیفی نشریات را نیازمند توسعه اخلاق حرفه ای دانست و افزود: باید همه خبرنگاران به میثاق اخلاق حرفه ای بپیوندند و ایده آل آن است که همه روزنامه نگاران میثاق نامه داشته باشند .

وی ادامه داد: ضروری است خانه مطبوعات کمیته پیشکسوتان را تشکیل دهد و با به کارگیری آنان در جایگاه مشاور منزلت بخشی را فراهم سازد تا تبادل تجربیات محقق شود .

در ادامه سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک به اعضای جدید خانه مطبوعات خراسان گفت : انتظار می رود خانه مطبوعات استان خراسان رضوی مانند گذشته خوب عمل کند وشاهد درخشش آن در سطح کشور باشیم .

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات خراسان رضوی مطالبه ای از سوی اهالی رسانه ای این استان است که با بضاعت مالی این استان محقق نمی شود و نیازمند نگاه وزارتی است .

در این نشست مدیران مسئول روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های خراسان رضوی و نمایندگی‌ها روزنامه سراسری استان مشکلات و معضلات خود را در حوزه‌های مختلف بیان و معاون وزیر به آن‌ها پاسخ داد.

در پایان میثاق اخلاق حرفه ای رسانه ها با حضور اعضا و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن