اسلاید شواقتصادیستون اصلیپربازدیدترین ها

ساماندهی و ثبت ۸۰۰۰ ملک شهرداری در اقدامی جهادی/ هوشمندسازی اسناد شهری

کد خبر : 10661

باشناسایی تمام املاک متعلق به شهرداری و ثبت درسامانه, حدود ۸۰۰۰ ملک را در بانک اطلاعات شهرداری ثبت نموده ایم.
عملکرد این حوزه بصورت ستادی و پشتیبانی محسوب شده و جنبه ی اجرایی ندارد، بلکه ایجاد ارزش افزوده و احصاء دارایی های شهرداری و ارایه خط مشی به حوزه های اجرایی است.
به گزارش صبح مشهد، مدیر املاک و مستغلات شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص عملکرد حوزه متبوع خود در سال ۹۵ گفت:عملکرد ما در چهار بخش تقسیم می شود که بخش اصلی آن احصاء و شناسایی و تهیه ی بانک اطلاعات شهرداری می باشد.
سعیده شکاری افزود: باشناسایی تمام املاک متعلق به شهرداری و ثبت درسامانه, حدود ۸۰۰۰ ملک متعلق به شهرداری مشهد را در بانک اطلاعات شهرداری ثبت نموده ایم.
وی ادامه داد:درهمین راستا حدود ۶۰۰۰ از اسناد مالکیت مربوط به شهرداری شناسایی شده است که ساماندهی این اسناد در دستور کار ماقرار دارد.
لذا در همین زمینه بخشی از اموال و املاک شهرداری را که با کوتاهی های گذشته به فراموشی سپرده شده بود, کشف نموده ایم. این املاک ۳۷عدد می باشد به ارزش ریالی حدود صد میلیارد تومان و مجموعاً متراژ ۸۰ هزارمتر مربع که بعلت حراست ناصحیح در گذشته تحت تصرف افراد سودجو قرار گرفته بود, بدون مراجعه به مراجع قضایی بازپس گرفته شده و ما بعنوان امانت داران مردم این اموال را به بیت المال برگرداندیم.
وی بیان داشت:از دیگر کارهای انجام شده, انتقال اسناد مالکیتی است که وجوه آنها به مالکین پرداخت و ملک تحویل شهرداری شده, ولی انتقال سند انجام نشده است.
شکاری، شناسایی املاک قولنامه ای متعلق به شهرداری که حدود ۷۲۵ قطعه می باشد و در تعامل با اداره ثبت و قفل آنها در سیستم آن اداره, کنترل سنددهی آنها کاملا در اختیار شهرداری می باشد را از دیگر اقدمات اداره خود برشمرد.
مدیر املاک و مستغلات افزود:دریافت اطلاعاتی مفید از املاک شهرداری که در تعاملی مناسب با اداره ثبت اسناد صورت گرفته, بصورت رایگان انجام شده که ما با پالایش آنها حدود ۷۰۰۰ از املاک را شناسایی و به بانک اطلاعاتی دارایی های غیرمنقول شهرداری افزوده ایم.
سعیده شکاری از دیگر اقدامات انجام شده بیان داشت:یکی دیگر از کارهای بنیادی این حوزه پرداخت بدهی های غیرنقدی به صورت املاک و درقالب ۳۵۰ ملک جدید قابل واگذاری به مردم می باشد, که غیر از تسویه بدهی های شهرداری, گره گشایی مطالبات مردم را بهمراه داشته است.
وی همچنین در ادامه گفت:زمین هایی وجود دارد که با بررسی اسناد و پالایش آنها، دریافتیم بخشهای بیشتری از آن متعلق به شهرداری بوده که در دست اقدامات قضایی قرار گرفته است.
وی تاکید کرد:قفل سیستمی و کد نوسازی برای املاک قرار داده ایم که این املاک روی سیستم یکپارچه شهرداری قفل شده و مانعی برای سوء استفاده سودجویان است.
وی همچنین در حوزه ی اقدامات حفاظتی گفت:با توجه به رکود سنگین بازار اقتصادی, برخی از املاک متعلق به شهرداری متروکه ونیاز به بازسازی داشته است که حدود ۴۰ ملک را بازسازی نموده و در لیست فروش قرار داده ایم که رغبت خرید را درمشتریان افزایش داده است.
وی همچنین در حوزه ی درآمدها بیان داشت:با توجه به ظرفیت درآمدزایی این بخش، املاک رها شده در بافتهای فرسوده که در آینده بحث تخریب آنها مطرح است و هم اکنون در دستور کار اجرا نمی باشد و همچنین به بهره برداری رسیده، با تبلیغات خوب, آنها را اجاره داده ایم که از همین املاک در سال ۹۵ مبلغ دو میلیارد تومان برای شهرداری کسب درآمد داشته ایم.
وی در راستای حراست املاک شهرداری گفت:دیوارکشی املاک شهرداری,بخصوص در قسمتهای حاشیه شهر را با نیوجرسی هایی انجام دادیم که نام شهرداری بر آنها حک شده و تصرف, توسط اشخاص غیرممکن می باشد.
سعیده شکاری با بیان این مطلب که اموال شهرداری, بیت المال بوده و در حقیقت اموال مردم محسوب می شود از آنان خواست تا درصورت مشاهده اشخاصی که املاک شهرداری را تصرف کرده اند, به سازمان های ذیربط اطلاع دهند تا دست زمین خواران را از بیت المال کوتاه نمایند.
وی در حوزه ی اسناد نیز گفت:نقل و انتقال تمامی اسناد از وظایف این حوزه می باشد که توسط اداره ثبت رسما به تمامی دفترهای ثبت اسناد ابلاغ شده است.
همچنین گرفتن اسناد تک برگی بر روی پروژه های بزرگ شهرداری که دارای اسناد قطعات خرد می باشد, از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این حوزه می باشد که اقدامی بسیار سنگین و زمان بر بوده که به یاری خداوند و تلاش بی دریغ اعضا با سرعت بالایی انجام شده است.
همچنین سایر پروژه های مشارکتی برای سال ۹۶ در دست اقدام می باشد.
وی در زمینه ی اراضی بزرگ مقیاس شهرداری گفت:شناسایی اراضی بزرگ مقیاس شهرداری و دریافت اسناد آنها از دیگر اقدامات انجام شده است, از قبیل ایستگاههای آتشنشانی, ایستگاههای CNG و همینطور پارک وکیل آباد می باشد. از دیگر کارهای در دست اقدام اخذ سند پارک وکیل آباد است که مرحوم ملک آن ملک را وقف عام کرده و در اختیار شهرداری قرار داده است, ولی به علت وسعت این اراضی تحت تصرف افراد قرار گرفته است. تا کنون تقریباً ۷۰ هکتار شناسایی شده و به زودی سند آن دریافت می شود.
وی در ادامه گفت : با پیگیری از ادارات مختلف مثل شرکت آب, مخابرات, سپاد, آستان قدس و… بخش عظیمی از اسنادی که در تعهد آن شرکت ها بوده و تاکنون اجرایی نشده است را به نام شهرداری انتقال داده ایم.
اختلافات درخصوص سهم شهرداری از املاک دراختیار اشخاص بزرگ مالک نیز نتایج مطلوبی را دربر داشته است.
شکاری افزود:بدلیل بلاتکلیف بودن املاک شهرداری درگذشته, بیشترین دستورالعمل ما برروی پرونده های نیمه رها شده بوده که باهمتی جهادی در آینده ای نه چندان دور به لطف خداوند همه آنها تعیین هویت خواهد شد.
وی درخصوص اسناد تک برگ بیان داشت:تبدیل اسناد بنچاق که بسیار قدیمی و فرسوده و به صورت دفترچه ای به تک برگ, باعث کوتاه شدن دست افراد سودجو،از امکان تصرف املاک شهرداری, خواهد شد.
وی خاطر نشان ساخت : تبدیل هرکدام از این اسناد بیش از یک ماه زمان می برد که تاکنون ۲۱۵ سند انجام و بقیه در سال ۹۶ تک برگی خواهد شد.
وی با ابراز قدردانی از همکاری های آستان قدس رضوی گفت:سهم حقوق شهرداری از اراضی فضای سبز نیز با تعاملات خوب با آستان قدس و با مساعدت و نگاه نوین آستان قدس به فضای شهری, باز پس گرفته شده است.
شکاری همچنین افزود:ما مکلفیم اموال شهرداری را وصول نماییم حتی اجاره های بسیار کم و با همکاری مدیریت منابع انسانی, ساماندهی ساختمانهای شهرداری را درخصوص کم کردن هزینه های شهرداری در دست اقدام خواهیم داشت.

وی با تاکید براینکه نیروهای مؤمن و متعهد این اداره بدون چشم داشت و با همت جهادی در راستای تحقق این اهداف تلاش کرده اند گفت:در سال ۹۶ کارهایی را در دستور کار خود قرار داده ایم که از جمله ی آنها, ساماندهی اسناد مالکیت موجود در بایگانی, پیگیری اسناد ۷۲۵ قطعه زمین تا قرار دادن نهایی آنها در گاوصندوق, بروز رسانی بانک اطلاعات املاک شهرداری و پالایش آنها به صورت بررسی میدانی, و همچنین طرح هوشمندسازی اسناد و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی برای سند المثنی, بگونه ای که اسناد ضد احتراق و ایمن شده در باکس های خاص مجهز به آژیر نگهداری شوند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن