اجتماعیسیاسیپربازدیدترین ها

رای مردم بر اساس محاسبات و پیش‌گویی‌های دوقطبی نیست/ به نظریه «اصلح» معتقدیم و به اصلح رای می‌دهیم/ نیروی خود را صرف نفی نامزدهای همسو نمی‌کنیم/چرا جلیلی؟…

کد خبر : 10228

بسم الله الرحمن الرحیم
«ان الله یامرکم ان تؤدوا الامانات الی اهلها»

انتخابات شایسته کدام است؟
در منطق جمهوری اسلامی، انتخابات فصل سپردن امانت‌ها به اهل آن، فرصت تبیین آرمان‌های برزمین‌مانده انقلاب و بیان راه‌حل‌ واقعی -و نه شعاریِ- مشکلات است. و انتخابات مطلوب دو معیار روشن دارد که بارها توسط امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته‌اند: اول «مشارکت گسترده مردم» و دوم «انتخاب اصلح توسط مردم».

رای مردم نیز در هر دوره، نمایانگر تمنای عمومی آنان برای حضور افرادی در موقعیت‌های قانونگذاری یا اجرایی است که نویدبخش تحول در وضع موجود باشند و ترسیم‌گر چشم‌انداز روشن‌تری برای نیل به آرمان‌هایی همچون عدالت و مردم‌گرایی.

عدول از اصلح، انحراف است
در این میان، نخبگان و خواص موظفند با ترسیم درست نیازهای کشور و معرفی صالح‌ترین‌ها به مردم، هم بر شوق آنان برای مشارکت در تعیین سرنوشت‌شان بیفزایند و هم به انتخاب نهایی اصلح کمک کنند. بنابراین سیاست‌ورزی آنان اگر به‌معنای عدول از این مسیر و خلق مفاهیم قلابی‌ و خطرناکی همچون «صالح مقبول» باشد، مردود و بی‌ثمر است.

انتخابات صحنه رشد آگاهی و تحلیل سیاسی و نفوذ حاکمیتی مردم است و نه بازی جورچین برخی سیاسیونی که جز تحلیل‌های دوقطبی و چندقطبی، اساساً نه درکی عمیق از کیفیت تحقق آرمان‌های انقلاب دارند و نه اعتقادی جدی به مشارکت آگاهانه و موثر مردم.

راه حل چیست؟
راه حل پیشرفت حقیقی کشور در حاکم شدن تفکر انقلابی مردمگرا و تحول‌آفرین است و رقابت نامزدها را در چارچوب نظام مقدس اسلامی و در برابر چشمان انتخابگر مردم، زمینه میدان یافتن اصلح و خیزش افکار عمومی برای همراهی با او برای حل مشکلات کشور خواهد شد. بنابراین، ما وظیفه خود می‌دانیم با احترام به همه نامزدها، از نامزدی که اصلح می‌دانیم حمایت کنیم.

برخلاف تصوراتی که مدعیان اصولگرایی و یا اصلاح‌طلبی به آن دامن می‌زنند، رای مردم بر اساس محاسبات جناحی نبوده و نتیجه انتخابات نیز بر خلاف پیشگویی‌های بارها شکست‌خورده سیاسیون، به نحوه اقناع مردم درباره چگونگی راهبری کارآمدتر قوای اجرایی کشور بستگی دارد و نه طناب‌کشی‌ها و مرزبندی‌های ذهنی فعالان سیاسی. بنابراین، تکنیک کهنه و سرشار از مغلطه‌ی ایجاد ترس از رقیب که هدف و نتیجه‌ای جز عوض کردن موضوع انتخابات ندارد، ارزش توجه و اهتمام ندارد.

چرا جلیلی؟
ما حامیان دکتر سعید جلیلی در خراسان رضوی، از آن جا که معتقدیم ایشان به پشتوانه اشراف خود بر حوزه‌های کلان حاکمیتی، داشتن ایده‌های عملیاتی برای رفع موانع تولید و اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی، شجاعت و ثبات قدم در مقابله با کج‌روی‌ها، تخلق بالا به اخلاق سیاسی و تقوای اقتصادی، زکاوت سیاسی و تن ندادن به بازی‌های پنهان و پیچیده سیاسیون، اعتقاد به تحول اداری متکی به ظرفیت‌های مردمی و گفتمان انقلاب اسلامی و… در مجموع دارای صلاحیت بیشتری برای احراز پست ریاست جمهوری است، وظیفه خود می‌دانیم ضمن دعوت از ایشان، حمایت خود را نیز از وی ابراز داریم.

همچنین معتقدیم تحقق یافتن پیش‌بینی‌های کارشناسی ایشان درباره سرانجام برجام، رنگ عوض نکردن ایشان در ارزیابی واقع‌بینانه برجام، حفظ رویکرد کمک به دولت مستقر، رصد مستمر شرایط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و مدیریتی کشور توسط تیم‌های کارشناسی و سرکشی مستمر ایشان از مناطق مختلف کشور و حوزه‌های گوناگون صنعتی و اجرایی و کشاورزی و… برخی از مهمترین امتیازات ایشان به‌عنوان نامزد شایسته این دوره است.

«نه» به روش‌های غیرانقلابی
ما معتقدیم زیر پا گذاشتن مدل سیاسی انقلاب (یعنی شناخت و انتخاب اصلح) و پرداختن به مدل‌های سیاسی غیراصیل و سناریوپردازی‌های ذهنی (از جمله، جناحی کردن رقابت و پیش‌داوری درباره مقبولیت نامزدها و نتیجه آرا) فقط باعث می‌شود توان‌های سیاسی در عوض طرح مسائل درست کشور و تقویت مشارکت کیفی مردم، در راستای اهدافی مبهم و نامطمئن هرز برود. بنابراین بدون صرف کردن انرژی خود برای نفی رقبای نزدیک‌تر، از حضور همه نامزدهای صالح استقبال کرده و معتقدیم نامزدهای دیگر نیز می‌توانند در صورت حضور آگاهی‌بخش، شوق مردم برای حضور را بیشتر کرده و دست مردم را برای انتخابی موثرتر باز کنند.

در پایان، از علاقمندان به انتخاب آگاهانه میان نامزدها و نیز هواداران دکتر جلیلی دعوت می‌کنیم، سایر مواضع حامیان ایشان در مشهد مقدس را از طریق درگاه‌های مربوطه دنبال کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن