اسلاید شودانش و فناوریستون اصلی

از اهانت به رسانه ها تا بی تدبیری در برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد

کد خبر : 9463
جشنواره فیلم فجر امسال در مشهد و برخی استان‌ها با غفلت از نقش رسانه‌ها آغاز شد و در ادامه نیز با ضعف‌های بسیاری همراه بود از تبلیغات محدود و نحوه فروش تا عدم حضور برخی آثار شاخص و کارگاه‌های کم‌رونق و در نهایت اینکه حتی خبری از آیین اختتامیه نیز نیست!

به گزارش صبح مشهد به نقل از تابناک رضوی،درحالی‌که این روزها در مرکز جشنواره فیلم فجر به صورت ویژه نمایندگان رسانه‌ها دعوت هستند و کارت و جایگاه ویژه برای آنها پیش‌بینی شده است اما نمایندگان افکار عمومی در اکران‌های جشنواره فیلم فجر در مشهد و برخی دیگر از استانها، هیچ جایگاهی ندارند و هیچ‌گونه تسهیلاتی نیز برای آنها پیش‌بینی نشده است.
 دعوت مردم به سالن‌های سینما و بالابردن تب و هیجان نمایش فیلم‌ها همزمان با ایام جشن تولد انقلاب شکوهمند اسلامی همه ساله توسط ارباب جراید، همراه با درنظر گرفتن نقش ارزشمند آنان و پیش‌بینی ملزوماتی مانند ارایه کارت دعوت و صدور کارت شناسایی ویژه و برخی لوازم و ابزار ارتباطی آن‌ها به عنوان کاتالیزور کار رسانه ای در کنار جشنواره صورت می‌پذیرفت اما متاسفانه امسال در مشهد و برخی استان‌های دیگر، هیچ‌کدام از این اقدامات و اتفاقات محقق نشد.
ندیدن رسانه‌ها به عنوان دیده‌بانان فرهنگی و نمایندگان افکار و احساسات اجتماعی البته خودبه‌خود از نخستین روزهای جشنواره امسال رخ نمود به طوریکه روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان «اکران برای صندلی های خالی! » از حضور حدود ۱۰ نفر در سالن سینما شهید اصغرزاده در روز دوم جشنواره و خالی ماندن تعداد زیادی از صندلی‌ها در سایر سالن‌ها ( حتی هویزه ) خبر داد.
روزنامه قدس هم از انتقادات مردم و هنرمندان گفت و از ضعف اطلاع‌رسانی و بسی خلاهای دیگر در خلال این جشنواره مانند نحوه فروش بلیط‌ها به صورت باکسی و صرفا اینترنتی که اگر تدبیر یار می‌شد، این جشنواره سرد و کم‌رونق می‌توانست یخ سینماها را آب کند اما چکیده این گزارش قدس گویا بود؛ «جشنواره فیلم فجر مشهد سوخت!»
ایسنا هم از کج‌سلیقگی و بی‌تدبیری در برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد نوشت و باز هم سالن‌های خالی را در گزارشی مستند به رخ کشید تا ندیدن نقش رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی، بیش از پیش نمایان باشد.
سایر رسانه‌ها اعم از تسنیم و فارس و شهرآرا و دیگران نیز کم و بیش به انتقاد از فضای سرد امسال جشنواره فیلم فجر مشهد در مقایسه با سال‌های پیش پرداختند هرچند که اکران فیلم «اشنوگل» در جشنواره مشهد به عنوان کاری متفاوت و ارزشمند از یک سینماگر مشهدی نقطه قوتی بود که با وجود نقدهای وارده، نمی‌شود آن را نادیده گرفت و قدر نشناخت.
متاسفانه امسال از همان نخستین نشست رسانه‌ای جشنواره به رسانه ها گفته شد که باید بلیط جشنواره را خودشان بگیرید و بعدا فاکتورهایش را به ارشاد تحویل داده تا پولش را بگیرند !!!!؟؟؟
آیا بواقع رسانه ها در پرداخت وجه بلیط درمانده اند؟! و حضورشان در جشنواره و سالن سینما به عنوان نماینده رسانه به خاطر عدم پرداخت مبلغ و رایگان دیدن فیلم است ؟! آیا اهانتی از این بیشتر که نقش رسانه را در ایجاد بسیج افکار و همبستگی عمومی و همچنین آگاهی‌بخشی و مشارکت‌افزایی نبینیم و خبرنگارنی را که همیشه ایام و در سخت‌ترین شرایط ، عاشقانه قلم می‌زنند محتاج هزینه بلیط بدانیم!؟
جالب اینکه حتی در ورزش و در مستطیل سبز نیز که بسی حاشیه دارتر از عرصه‌های هنری و قدری غیرفرهنگی‌تر به نظر می‌رسد، تماشاچیان و مردم را یار دوازدهم تیم فوتبال می‌دانند و برای رسانه‌ها که نماینده افکار عمومی و پل ارتباطی میان مردم و مسولان و دست‌اندرکاران هستند عموما احترام خاصی قایل هستند.

این ندیده گرفتن جایگاه و شان رسانه‌ها در عرصه ای کاملا فرهنگی یعنی جشنواره فیلم فجر امسال به بهانه اجاره کامل سالن‌ها به بخش خصوصی یا سینماداران درحالی اتفاق افتاد که متولی رسانه ها و جشنواره فیلم و اصحاب هنر مجموعه‌ای واحد به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و انتظار می‌رفت که بیش و پیش از دیگران اصحاب قلم را تکریم و حمایت نموده تا جایگاه آنان اینگونه تضییع و ندیده انگاشته نشود، ضمن اینکه حتی با تدبیر بیشتر و به جای وعده و حواله دادن رسانه ها به زمان موعود پرداخت هزینه‌ها پس از آوردن فیش خرید و بلیط‌های تهیه کرده، ای‌کاش مدیریت جشنواره از آغاز بودجه ای را برای خرید و تخصیص جایگاه ویژه برای رسانه های فعال و موثر مدنظر قرار می‌داد تا همراهی آنان و در نتیجه شور بیشتر مردمی حاصل شود.

غفلت از حضور ارباب جراید به دستور مرکزنشینان وزارتخانه فرهنگ و ارشاد که با فروش مستقیم بلیط‌ها از پایتخت، صورت پذیرفت و برخورد سلبی با اصحاب قلم و اکتفا به داشتن یک ستاد خبری داخلی و تبلیغات محدود و فقدان فضاسازی برازنده از جمله وقایع امسال جشنواره فجر مشهد بود به گونه‌ای که حتی تا سومین روز جشنواره حتی سردرب سینمای اصلی مشهد – هویزه – نیز نشانه ای از این جشنواره وجود نداشت و همچنان هم البته سالن شهید اصغرزاده در غربت است.
دبیر جشنواره امسال در مشهد هم به سبب عدم تجربه کافی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر علیرغم تلاش بسیار حتی در همراه کردن سایر عوامل جشنواره هم موفق نبود به طوریکه از حضور عکاسان و عکاسی توسط نمایندگان رسانه ها در نخستین روزهای جشنواره ممانعت به عمل آمد و حتی روزنامه ای که به صورت خودجوش به عنوان ویژه نامه جشنواره فیلم فجر مشهد منتشر شد و قصد توزیع رایگان در محل‌های اکران فیلم‌ها را داشت به جای تقدیر، به ناگهان جمع‌آوری گردید.

عدم حضور برخی آثار شایسته و بعضا فاخر جشنواره امسال فیلم فجر در مشهد نیز از جمله نقصان‌های جشنواره امسال بود به طوریکه آثاری مانند تابستان داغ،  انزوا ، خوب،بد،جلف ، قاتل اهلی ، نگار و رگ خواب در جدول اکران فیلم‌های مشهد جایی نیافتند!

کارگاه‌های تخصصی امسال جشنواره نیز امسال در غیاب بسیاری از مخاطبان سینمایی و رسانه‌ای صرفا همراه با جشنواره برگزار شد تا برگزار شده باشد و داغ و دریغ این اقدام مغتنم که می‌توانست به صورت بالقوه ظرفیت‌ساز باشد باز هم موجب فرصت‌سوزی و مهمتر از آن سوختن دل علاقمندان بی‌خبر و غایب این کارگاه‌ها، شد!
و اما این روزها تازه‌ترین خبری که از جشنواره به گوش می‌رسد بیخبری از زمان برگزاری اختتامیه جشنواره فیلم فجر در مشهد است که این تقارن با ایام فاطمیه گویا اصل برپایی مراسم پایانی را درهاله‌ای از ابهام برده که ضمن احترام به دغدغه‌مندی مدیران استان و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید توجه کرد که سینما ابزاری آگاهی‌بخش و روشنگر است و برای جشنواره‌ای که همه ساله مقارن با ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار می‌شود این همزمانی با روزهای حزن حضرت ام ابیها(س) می تواند فرصتی برای پرداختن به موضوع هنر دینی و سینمای متعهد تلقی شود و این آیین، آیینه تجلی مفاهیم ارزشی و انقلابی با تاکید بر رسالت هنرهفتم باشد و اختتامیه‌ای فاطمی را در پایتخت فرهنگی جهان اسلام و مرکز معنوی ایران اسلامی شاهد باشیم.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن