اجتماعی

۱۱۲ اتوبوسی که خاک می خورد

کد خبر : 9447
 حدود یک ماه از رونمایی ۱۱۲ دستگاه اتوبوس جدید می گذرد اما به گفته یک منبع مطلع این اتوبوس ها   همچنان وارد ناوگان اتوبوسرانی مشهد نشده است و درپارکینگ‌ های اتوبوسرانی(پایانه آزادی ۱۰۷)  خاک می‌خورد. مدیرعامل اتوبوسرانی دلیل آن را ورود نیافتن بخش خصوصی در این زمینه دانست و بخش خصوصی نیز مقرون به صرفه نبودن را دلیل استقبال نکردن این بخش عنوان کرده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، چهارم دی‌ماه امسال سازمان اتوبوسرانی مشهد با برگزاری مراسمی از ۱۱۲ دستگاه اتوبوس جدید با آلایندگی کم رونمایی کرد، اتوبوس‌هایی که به گفته مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی حتی رنگ آن‌ها بر اساس روانشناسی رنگ انتخاب شده بود تا موجب ایجاد نشاط و شادابی در سطح شهر شوند، اما در حال حاضر با گذشت بیش از یک ماه از آن زمان نه تنها شور و نشاطی در سطح شهر ایجاد نکرده‌اند بلکه به دلیل نبود خریدار بخش خصوصی حتی وارد ناوگان نیز نشده‌اند.علی‌اصغر نیشابوری، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در این باره گفت: در گذشته اتوبوس‌های شهری با استفاده از منابع دولتی خریداری می‌شدند به این صورت که ۸۲٫۵ درصد آن توسط دولت و ۱۷٫۵ درصد هم توسط شهرداری پرداخت می‌شد.
وی اضافه کرد: اتوبوس‌ها نیز طبق آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران به شرکت‌های بخش خصوصی واگذار می‌شد به نحوی که شرکت‌های خصوصی تنها ۱۷٫۵ درصد سهم شهرداری را پرداخت می کردند و مابقی آن یارانه دولتی بود و به جای آن، متعهد به خدمت ۱۰ ساله می‌شدند.

واگذاری با پرداخت۱۰۰درصد قیمت
نیشابوری با بیان اینکه از سال ۹۲ کمک دولت برای خرید اتوبوس قطع شده است، تصریح کرد: هزینه خرید اتوبوس‌های جدید به طور کامل توسط شهرداری پرداخت می شود و بنا به تکلیف شورای شهر باید به بخش خصوصی واگذار شود، با توجه به اینکه این اتوبوس‌ها صددرصد با استفاده از منابع شهرداری خریداری شده‌اند دیگر با فرمول مصوب هیئت وزیران امکان واگذاری اتوبوس‌ها نیست بنابراین شورای شهر آیین‌نامه‌ جدیدی مبنی بر واگذاری اتوبوس ها به بخش خصوصی تصویب کرد.

 

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای شهر واگذاری این اتوبوس‌ها تنها با پرداخت صددرصدی قیمت تمام شده انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بر این اساس برای شرکت‌های خصوصی فراخوان زدیم تا شرکت‌هایی که تمایل دارند اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و اتوبوس‌ها را در اختیار بگیرند؛ باتوجه به اینکه خرید اتوبوس‌ها با این شرایط برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد، قرار شد ما بهای تمام شده جا‌به‌جایی هر مسافر را محاسبه و علاوه بر پول بلیت به بخش خصوصی پرداخت کنیم.

 

وی با اشاره به استقبال از این فراخوان، گفت: استقبال خوب بوده، اما نسبت به گذشته کمتر شده است، این ۱۱۲ دستگاه پَک است و پس از توان‌سنجی و برگزاری مناقصه با هم به صورت تک مرحله‌ای به افراد یا شرکت‌ها واگذار می‌‌شود.نیشابوری با اشاره به زمان بهره‌برداری از این اتوبوس‌ها، عنوان کرد: امیدواریم با واگذاری اتوبوس‌ها، آن‌ها نیمه اسفند ماه و در طرح استقبال از بهار به بهره‌برداری برسند.
سیدجلال فیاضی، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد قطع کمک دولت برای خرید اتوبوس‌های شهری از اواخر دولت گذشته را عامل خرید و واگذاری اتوبوس‌ها با قیمت تمام شده به بخش خصوصی و مشکلات ایجاد شده می‌داند.

 

وی با بیان اینکه تاکید شورای اسلامی شهر مشهد بر ادامه خصوصی‌سازی ناوگان اتوبوسرانی است، گفت: بر همین اساس شورای شهر به شهرداری تاکید کرده که اتوبوس‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود، اما ظاهرا هنوز بخش خصوصی برای خرید این اتوبوس‌ها اعلام آمادگی نکرده است.

 

فیاضی ادامه می‌دهد: برای افزایش استقبال از خرید اتوبوس‌ها حتی در شورای شهر شیوه‌های جدیدی را برای واگذاری این اتوبوس‌ها در کمیسیون حمل و نقل تصویب کردیم که بر اساس آن علاوه بر شرکت‌های خصوصی، افراد نیز می‌توانند به صورت راننده- مالک این اتوبوس‌ها را خریداری و در چهارچوب شرکتی کار کنند، اما با این وجود استقبالی از سوی بخش خصوصی نشده است.

 

وی تصریح کرد: در صورتی که شهرداری به این نتیجه برسد که نیاز به شیوه‌های جدیدتر یا تسهیلات بیشتری است شورای شهر آمادگی بررسی آن را دارد.
توقف اتوبوس‌ها را مصلحت نمی‌دانم
عضوکمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه به هر حال توقف این اتوبوس‌ها را به مصلحت نمی‌دانم، خاطرنشان کرد: این اتوبوس‌ها باید هرچه سریع‌تر وارد ناوگان شوند، اما هنوز از سوی شهرداری به ما در شورای شهر و کمیسیون حمل‌ونقل پیشنهاد جدیدی در این خصوص نشده است.

 

وی اضافه کرد: شهرداری باید هرچه سریع‌تر با استفاده از مصوبات کنونی شورای شهر یا ارائه پیشنهادات جدید خود به شورا، راه‌حلی برای این مسئله پیدا و راه را برای خرید این اتوبوس‌ها توسط بخش خصوصی هموار کند.

 

وی با اشاره به علت  استقبال نکردن بخش خصوصی از خرید این اتوبوس‌ها یکی از دلایل آن را قیمت بالای این اتوبوس‌ها عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی در جایی سرمایه‎گذاری می‌کند که امنیت و حاشیه سود قابل قبولی داشته باشد، به نظر می‌رسد اطمینان نداشتن به حاشیه سود موجب این قضیه شده است و اگر اینگونه باشد باید برای رفع این مشکل اقداماتی صورت گیرد.

 

فیاضی  ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر دستگاه اتوبوس نو حدود ۵۰۰ میلیون تومان است، اما شهرداری عملا با تخصیص یارانه ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت تمام شده هر دستگاه اتوبوس را ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کرده که افراد و شرکت‌های بخش خصوصی برای خرید اتوبوس باید آن را پرداخت کنند که به نظر می‌رسد باتوجه به هزینه‌ها این قیمت نیز حاشیه سود مناسبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایجاد نمی‌کند و اگر اینگونه باشد شهرداری باید محاسبه و مذاکره کند و پیشنهاد خود را به شورای شهر بدهد.با این وجود در شرایط کنونی که کمبود اتوبوس در سطح شهر کاملا محسوس و همچنین بسیاری از اتوبوس‌های شهر فرسوده است و نیاز به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد، انتظار می‌رود سازمان اتوبوسرانی هرچه سریع‌تر مشکل ۱۱۲ عضو جدید خود را حل و در آینده نیز پیش از خرید و رونمایی از اتوبوس‌ها ابتدا فکری برای مالکان و رانندگان آن‌ها کند تا شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم.
بخش خصوصی برای ضرر نیامده است
خالقی رئیس هیئت مدیره شرکت سامان سیردرباره رغبت نداشتن بخش خصوصی برای خرید و به کار گیری اتوبوس های جدید گفت: بخش خصوصی برای کمک به شهرداری و مردم در این زمینه سرمایه گذاری کرده است اما برای ضرر وزیان دادن نیامده که ضررهای شهرداری را متقبل شود.

 

وی تصریح کرد: قرار است با ورود بخش خصوصی باری از دوش شهرداری برداریم و باید این کار برای ما منفعت داشته باشد و از ما حمایت شود.وی با اشاره به شرایط کنونی بخش خصوصی اتوبوسرانی مشهد اظهار کرد: ۳-۲ سال است که بهای تمام شده واقعی را دریافت نمی کنیم و کمتر از هزینه تمام شده به ما پرداخت می شود و ضرر می دهیم.

 

وی افزود: مبنای محاسبه پرداختی به شرکت برای نیروها حداقل قانون کار است در حالی که پایه سنوات هر ساله افزایش پیدا می کند.
خالقی تاکید کرد: علاوه بر این در قراردادهای بخش خصوصی با اتوبوسرانی مبالغ پرداختی شرکت به دارایی(مالیات) مد نظر قرار نگرفته است، برای سال ۹۴ این شرکت که ۱۶۰ دستگاه اتوبوس دارد باید حدود۱٫۲ میلیارد تومان مالیات پرداخت کنیم.

 

وی یادآورشد: این اتوبوس ها با پرداخت ۸۲٫۵ درصد یارانه دولت و ۱۷٫۵ درصد توسط بخش  خصوصی خریداری شده است و ما تعهد خدمت ده ساله داریم اما اکنون برای ۸۲٫۵ درصد مالیات کسر می کنند .وی تاکید کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی باید سود ده باشد اما مجموعه عوامل باعث شده تا دیگر رغبتی برای خرید اتوبوس نداشته باشیم.
خرید اتوبوس ها مقرون به صرفه نیست
خالقی گفت: هر دستگاه اتوبوس را به قیمت ۳۷۵ میلیون تومان به فروش گذاشته اند و ۱۰ درصد هم باید مالیات برارزش افزوده پرداخت شود که حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس است که این مبلغ با درآمدفعلی بخش خصوصی سود ده  و مقرون به صرفه نیست.
بخش خصوصی نیازمندحمایت
وی تصریح کرد: براساس بررسی ها، شهرهای شیراز، اصفهان ، تبریز و نیشابور از بخش خصوصی حمایت می کنندو امکانات مناسبی در اختیاراین بخش قرار می دهند اما در مشهد پایانه بخش خصوصی هیچ امکاناتی ندارد و یک زمین خاکی که در زمستان گل می شود و به خودرو آسیب می رساند در اختیار ما قرار گرفته است.
خالقی یادآور می شود: در شهرهای دیگر امکاناتی از قبیل لاستیک، باتری و روغن و … به صورت یارانه ای به بخش خصوصی داده می شود اما در مشهد این حمایت ها وجود ندارد.

 

هم چنین جواد حامد، مدیرعامل شرکت سیرطوس ماندگار در پاسخ به استقبال نکردن بخش خصوصی گفت: در گذشته اتوبوس ها با هبه ۸۲٫۵ درصدهزینه خرید ازسوی دولت در قبال ارائه ۱۰ سال خدمت، به بخش خصوصی واگذار می شد اما منافع قابل توجهی برای بهره برداران در پی نداشت و به نوعی پاسخگوی هزینه ها هم نیست البته چند سال اول خوب بود چون بدون استهلاک و درآمدها بهتر بود اما اکنون اتوبوس ها دچار فرسودگی شده و نیاز به قطعات وتعمیر دارد که هزینه این بخش افزایش یافته است.وی افزود: علاوه براین درآمدها وضعیت مناسبی ندارد و دستمزدها نیز افزایش یافته است.

 

حامدگفت: اتوبوس های جدید را با قیمت های بیش از ۴۰۰ میلیون تومان به فروش گذاشته اند و هیچ گونه حمایتی هم نمی شود لذا بخش خصوصی نیز خیلی استقبال نمی کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن