اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

بودجه «زیارت» و «مشهد ۲۰۱۷» به لایحه بازگشت

کد خبر : 9422
عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: با رای اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، ردیف اعتباری مشهد۲۰۱۷ که در جدول شماره ۱۷ لایحه پیشنهادی دولت برای سال ۹۶ قرار داشت و در کمیسیون برنامه و بودجه حذف شده بود، بار دیگر در لایحه قرار گرفت.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، «نصرا… پژمانفر» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره بازگشت بودجه زیارت و مشهد ۲۰۱۷ ؛ اظهار کرد: با رای اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، ردیف اعتباری مشهد۲۰۱۷ که در جدول شماره ۱۷ لایحه پیشنهادی دولت برای سال ۹۶ قرار داشت و در کمیسیون برنامه و بودجه حذف شده بود، بار دیگر در لایحه قرار گرفت.
عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه با اگر چه دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه ای را به عنوان بودجه زیارت لحاظ نکرده بود، کمیسیون تلفیق با احیای بودجه زیارت و پیش بینی ردیف اعتباری برای این موضوع موافقت کرد؛ تصریح کرد: سعی داریم اعتبار مناسبی را در این حوزه در نظر بگیریم.
وی در ادامه عنوان کرد: در صددیم در تصویب نهایی بودجه، ردیف اعتباری «مشهد۲۰۱۷» را از جدول شماره ۱۷ جدا و به صورت مستقل در بودجه سال ۹۶ لحاظ کنیم تا شرایط پایدارتر وعملیاتی تری داشته باشد.
پیش بینی نکردن بودجه زیارت از سوی دولت
در حالی که دولت دو سال پیش در جدول شماره ۱۷ لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور با عنوان کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی موضوع جزء (۳) ردیف ۵۴۰۰۰۰ جدول شماره (۹)، ۲۵۰میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی سرمایه ای به طرح زیارت (موضوع ماده ۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه) اختصاص داده بود و در لایحه بودجه سال ۹۵ نیز در جدول شماره ۱۷ با عنوان کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی، ۲۷٫۵میلیارد تومان برای بودجه زیارت تعیین شده بود، در جدول شماره ۱۷ لایحه بودجه سال   ۹۶کل کشور با عنوان «کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی موضوع جزء (۳) ردیف ۵۴۰۰۰۰ جدول شماره (۹)»، هیچ رقمی برای بودجه زیارت اختصاص داده نشد و ظاهرا برخلاف سال های گذشته، امسال ردیفی به عنوان بودجه زیارت در لایحه بودجه وجود ندارد، اما حالا به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تلفیق به لحاظ شدن بودجه زیارت در لایحه ۹۶ رای مثبت داده است.
حذف ردیف اعتباری «مشهد۲۰۱۷» در کمیسیون برنامه و بودجه
اما در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه ۹۶، دو ردیف اعتباری برای رویداد بین المللی مشهد۲۰۱۷ نیز پیش بینی شده بود. همچنین در جدول شماره ۹ این لایحه با عنوان «برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه در سال ۱۳۹۶»، طی ردیفی با عنوان «اعتبارات موضوع رویداد مشهد- پایتخت فرهنگی اسلام  در ۲۰۱۷»، مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به عنوان اعتبارات هزینه ای و مورد دیگر در جدول شماره ۱۷ با عنوان «کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی موضوع جزء (۳) ردیف ۵۴۰۰۰۰ جدول شماره (۹)»، ۲۴۶ میلیارد و ۵۳۵ میلیون ریال به عنوان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای برای «رویداد مشهد پایتخت فرهنگی اسلام در سال ۲۰۱۷» اختصاص یافته است.
اما کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اواخر آذر ماه در بررسی لایحه پیشنهادی دولت  دست به اقدام عجیبی زد و با حذف جدول شماره ۱۷ لایحه، ردیف پیشنهادی ۲۴ میلیارد تومانی رویداد بین المللی مشهد۲۰۱۷ را هم که در این جدول قرار داشت حذف کرد.
پژمانفر در آن زمان به خراسان رضوی اعلام کرد که: «رای کمیسیون برنامه و بودجه به حذف جدول شماره ۱۷ لایحه پیشنهادی بودجه که اعتبار مشهد۲۰۱۷ هم در آن در نظر گرفته شده است، چندان جای نگرانی ندارد و احتمالا به دلیل این که نمایندگان اطلاع کافی در خصوص این رویداد نداشته اند، به حذف آن رای داده اند.
وی افزود: در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس، کمیسیون های مختلف نظرات خود را اعلام می کنند اما در نهایت کمیسیون تلفیق و پس از آن صحن علنی درباره بودجه تصمیم گیری می کند و به همین دلیل فرصت لازم برای دفاع از بودجه مشهد۲۰۱۷ وجود دارد». این گفته نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی حالا محقق شده است و کمیسیون تلفیق به بازگشت آن رای داده است.
مجلس، مشهد را امیدوار کرد
با تصمیم اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، حالا مشهد به حمایت مجلس از مطالبات به حق این شهر به عنوان پایتخت معنوی ایران و دومین کلان شهر مذهبی جهان امیدوار شده است.
اگرچه به نظر می رسد اعتبارات پیش بینی شده در لایحه بودجه سال آینده، به میزان کافی و در خور جایگاه مشهد، آن هم در سالی که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ معرفی شده است نباشد، اما بیانگر این است که نمایندگان مردم در مجلس به اهمیت مقوله زیارت و ضروریات این حوزه توجه دارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن