اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامیپربازدیدترین ها

بیشترین فعالیت های رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام توسط شهرداری انجام شده است

کد خبر : 9405

برگزاری اجلاس جوانان کشورهای اسلامی، پیش بینی برگزاری اجلاس شهرداران کشورهای اسلامی، بهره برداری از ده ها پروژه عمرانی ویژه مشهد ۲۰۱۷ و آماده نمودن شهر برای استقبال از رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام بخشی از اقدامات شهرداری می باشد.

نویسنده: فاطمه مشهدی
نشست خبری شهردار مشهد با اصحاب رسانه در سالن شهدای شهرداری برگزار و سید صولت مرتضوی در پنجمین روز از دهه مبارک فجر پاسخگوی سؤالات متعدد رسانه ها بود.به گزارش صبح مشهد، شهردار مشهد ضمن گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر و تجلیل از مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: این نشست فرصتی است تا مدیران اجرایی از عملکرد سنواتی خود گزارشی ارائه کنند. ۳ سال و نیم از عمر فعالیت دور چهارم شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری می‌گذرد و شایسته است گزارشی متناسب با آنچه هست، عرضه شود.
وی با اشاره به اتمام فاز نخست خط ۲ قطار شهری، عنوان کرد: چند روزی است که تست گرم این خط در دست انجام است. ایستگاه‌ها نیز در حال نظافت پایانی است و پله‌های برقی نیز نصب شده است.
شهردار مشهد به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی فاز نخست خط ۲ اشاره کرد و ادامه داد: ۸۰ درصد واگن‌ها نیز وارد شدند و مابقی آن‌ها نیز به مرور تا پایان سال وارد می‌شوند. هم‌اکنون نیز بخشی از واگن‌ها در کارخانه واگن‌سازی تهران در دست مونتاژ است.
مرتضوی سازمان فضای سبز شهرداری مشهد را به عنوان سازمان منتخب برتر فضای سبز کشور خواند و افزود: سرانه فضای سبز تا انتهای سال جاری به ۱۴ متر و ۱۴ سانتی‌متر خواهد رسید. یعنی ۲ متر و ۸۴ سانتی‌متر به فضای سبز افزایش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: در خصوص کاشت نهال در حریم کشف‌رود اقدامات خوبی انجام شد. چه اینکه در گذشته به عنوان معضل مطرح بود و شهرداری توانست در ۱۰۰ هکتار ۵۰ هزار اصل درخت بکارد.
شهردار مشهد به احداث بازار مجیدیه اشاره کرد و گفت: برای احداث این بازار با احتساب زمین ۵۰ میلیارد تومان هزینه صرف شد و بازارهای روز متعددی در سطح شهر راه‌اندازی شد و تلاش گردید برای جمع‌آوری کالای خارجی در بازارهای شهرداری اقدام شود.
مرتضوی اضافه کرد: در حوزه رفت و روب روزانه ۱۸۰۰ تن زباله از سطح معابر جمع‌آوری می‌شود و بخش قابل توجهی از آن بازیافت می‌شود.
وی یکی از معضلات شهرها را از حیث زیست محیطی موضوع بازیافت و تبدیل زباله دانست و اظهار کرد: در گذشته در کارخانه پسماند زباله‌ها را تا ۵۰۰ تن تبدیل به کود می‌شد. خوشبختانه اقدام موثری که در این دوره صورت گرفت، ایجاد کارخانه جدید کمپوست در ۳۵ کیلومتری مشهد با ظرفیت هزار تن بود.
شهردار مشهد به استخدام ۴۰۰ نفر از جوانان ورزیده و آموزش دیده در آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: همچنین ایستگاه‌ها در حد استاندارد توسعه پیدا کرده و تجهیزات مناسبی خریداری شده است.
مرتضوی به عملیات موفق آتش‌نشانی در حادثه برج سلمان اشاره کرد دانست و اظهار داشت: وجود تجهیزات مناسب سبب شد به رغم مشکلات سازه‌ای برج سلمان، از فاجعه بزرگ انسانی جلوگیری شود. آتش‌نشان سریعا خودروها را از پارکینگ خارج کرده و عملیات امداد را انجام داده و در زمان قابل قبولی آتش را مهار و مدیریت کردند.
وی ادامه داد: همچنین شیرهای مخصوص هیدرانت که تعبیه شده امکان اتصال سیستم اطفای حریق را به شبکه سراسری آب فراهم می‌کند.
شهردار مشهد در عین حال از صاحبان ساختمان‌های بلندمرتبه خواست از حادثه برج سلمان پند بگیرند و حتما امکانات و تجهیزات اطفای حریق را فراهم کنند.
مرتضوی در عین حال تصریح کرد: دستور دادیم در حوزه آتش‌نشانی موارد لازم را ابلاغ کنند تا قبل از اینکه شعله‌های آتش زبانه بکشد، نسبت به اطفاء اقدام شود.
وی مشهد را اولین شهری دانست که خط ریلی آن به فرودگاه متصل می‌شود و افزود: میزان جابه‌جایی مسافران قطار شهری از ۸۱ هزار نفر در سال ۹۲ به ۱۱۰ هزار در ۶ ماهه نخست امسال افزایش یافته است.
شهردار مشهد با اشاره به کاهش سرفاصله قطارها از ۹ دقیقه به ۶ دقیقه و ۴۴ ثانیه، بیان کرد: در حوزه نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز اقدامات جدی صورت گرفت و به زودی از مرز نوسازی ۴ هزار تاکسی عبور خواهیم کرد.
مرتضوی خاطر نشان کرد: تا پیش از مهرماه ۹۲ تعداد ۳۵۶ نفر تلفات سالانه ناشی از تصادفات گزارش شده است. اما با وجود افزایش معابر و تعداد وسایل نقلیه، در نتیجه بکارگیری دوربین‌های نظارت تصویری و تمهیدات و مقررات، این عدد به ۲۷۵ نفر کاهش پیدا کرده است.
وی در خصوص اوراق مشارکت و بدهی‌هایی که از گذشته وجود داشت، افزود: بخش عمده‌ای از بدهی بانک‌ها پرداخت شده است.
شهردار مشهد به فعالیت‌های حوزه فرهنگی و به برپایی نمایشگاه «مشهد دوست داشتنی» اشاره کرد و گفت: کارهای فرهنگی روی ریل اساسی حرکت می‌کند. تلاش شده از کارهای فانتزی فاصله بگیریم و به سمت فعالیت‌های هنری فاخر پیش رویم و امسال ۱۸۰ المان اکران خواهد شد.
مرتضوی با بیان اینکه در حوزه مساجد ۸۷ مسجد در حال ساخت و تکمیل است، گفت: در حوزه زائرسراها نیز اقدامات خوبی انجام شده که به دنبال آن انتظار می‌رود بالغ بر ۳ میلیون نفر زائر در این زائرسراها اقامت کنند.
وی به احداث شهرک زائر نیز اشاره کرد و گفت: آستان قدس رضوی نیز اقدامات خوبی در این راستا انجام داده‌اند تا در راستای رفع دغدغه‌مندی مقام معظم رهبری گام بردارد.
کمترین نقطه حاشیه شهر بدون جوی و جدول و معابر آسفالتی است
شهردار مشهد توسعه متوازن شهر را از دیگر خدمات این دوره مدیریت شهری خواند و تصریح کرد: حاشیه شهر وضعیت مناسبی نداشت درحالی‌که امروز کمترین نقطه از حاشیه شهر را می‌توان پیدا کرد که جوی و جدول آن نصب و معابر آن آسفالت نشده است. ضمن اینکه در راستای افزایش فضای سبز این محدوده، ۵۶ بوستان جدید در حاشیه شهر احداث شده و ۳ متر سرانه فضای سبز در این محدوده افزایش یافته است.
مرتضوی ادامه داد: در این راستا می‌توان به توسعه خطوط اتوبوسرانی و ایجاد دسترسی به مناطق مختلف شهر با ایجاد ۱۶ خط جدید، احداث ۴ ایستگاه آتش‌نشانی، ایجاد ۷ فرهنگسرا و مرکز فرهنگی، نصب ۲۰۰ ایستگاه وسایل بدنسازی، احداث ۲۰ سالن ورزشی، احداث ۳ سالن چندمنظوره و راه‌اندازی مرکز نگهداری معتادان اشاره کرد.
وی با بیان اینکه از ابتدای دهه فجر تا پایان سال ۳۰ پروژه عمرانی به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه مشارکتی تعریف و آماده افتتاح است و یک هزار و ۸۰۰ پروژه عمرانی اجرایی شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.
شهردار مشهد همچنین از کارگران خدمات شهری به منظور بازگشایی معابر و برف‌روبی تقدیر و تشکر کرد و گفت: این برف ظرف ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
در خصوص برخی بازارها و هتل‌ها نگران هستیم
مرتضوی با اشاره به اینکه تجهیزات خوبی در حوزه آتش‌نشانی وجود دارد، خاطر نشان کرد: گرچه در خصوص برای برخی بازارها و هتل‌ها نگران هستیم، اما به همراهی مردم، تجهیزات و مهارت آتش‌نشانان اطمینان داریم.
وی پارکینگ‌های زیرگذر را عامل ترافیک در هسته مرکزی شهر خواند و گفت: اگر با همکاری آستان قدس این پارکینگ‌ها به شعاع ۴۰۰ متری اطراف حرم مطهر منتقل شود، بخشی از مشکل ترافیک رفع می‌شود.
شهردار مشهد افزود: در واقع باید ترافیک عبوری از زیرگذر حرم برداشته شده و پارکینگ‌ها را منتقل کنیم. ضمن اینکه با اجرای کامل طرح مصوب نوسازی بافت پیرامونی اطراف حرم مطهر و خیابان‌های شعاعی، مشکلات پیرامونی اطراف حرم مطهر در حوزه ترافیک کاهش خواهد یافت.
شهردار مشهد با بیان اینکه بودجه سال ۹۵ با پیش‌بینی‌های رکود بسته شده است، اظهار کرد: چون این بودجه واقع بینانه نوشته شده انتظار می‌رود ۷۵ تا ۸۰ درصد آن محقق شود. امیدواریم رونقی ایجاد شود تا شرمنده مردم و جوانان جویای کار نشویم. اما اگر رونقی ایجاد نشود نرخ بیکاری افزایش می‌یابد.
وی به نظارت بر ۱۴ کیلومتر تونل زیرزمینی با ضریب انحراف صفر درصدی اشاره کرد و آن را نشان از توان نظارتی برتر شهرداری دانست، ادامه داد: شهرداری بر پروژه‌های مشارکتی با قوت نظارت می‌کند و هرجا نقطه ضعفی باشد، ورود می‌کند.
وی بدهی دستگاه های دولتی به شهرداری را ۳ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: چون شهرداری از ابزارهای قانونی استفاده نمی‌کنند و دستگاه‌های دولتی نیز نسبت به پرداخت بدهی خود اقدامی انجام نمی‌دهند، تاکنون این بدهی‌ها اخذ نشده است.
شهردار مشهد در خصوص بودجه مشهد الرضا(ع) پایتخت فرهنگی جهان اسلام عنوان کرد: حاتم بخشی نکردیم و  در عین حال بودجه خوبی برای سال ۲۰۱۷ اختصاص دادیم. وی خدمات شهرداری در خصوص رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام را بیشتر از همه دستگاه ها و ارگان ها دانست و از برگزاری اجلاس شهرداران کشورهای اسلامی طی ماه‌های آینده خبر داد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن