ستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

تشکیل دفتر مطالعات اسلامی برای زندگی شهری در مشهد

کد خبر : 9263

جانشین شهردار در ستاد شهری مشهدالرضا(ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام پیشنهاد کرد دفتر مطالعات اسلامی برای زندگی شهری در مشهد تشکیل شود.
به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، علی‌اصغر عنابستانی با بیان این مطلب در جریان بازدید معاون دبیرکل و مسئول فرهنگی سازمان آیسسکو از دبیرخانه ستاد شهری مشهدالرضا(ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام که در برج آلتون برگزار شد، اظهار کرد: نمی‌توان مشکلات کشورهای اسلامی را دید اما برای حل و فصل این مسایل و مشاکلات، توجهی به حدیث و سنت و آموزه‌های اسلامی و قرآنی نکرد.
وی در ادامه عنوان کرد: بر آن هستیم تا دفاتری را در سال ۲۰۱۷ ایجاد کنیم تا مطالعات اسلامی برای زندگی شهری را مورد بررسی قرار دهیم. قطعا چنین مسایلی مورد نظر آیسسکو نیز است و به همین دلیل انتظار همکاری مشترک در این زمینه را داریم.
جانشین شهردار در ستاد شهری مشهدالرضا(ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام به ارائه اطلاعاتی از مشهد به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران اسلامی پرداخت و گفت: همچنین مشهد نقش مهمی در تمدن‌سازی ایران اسلامی ایفا کرده و امروز نیز می‌تواند به احیای فرهنگ اسلامی در سطح جهان کمک کند.
عنابستانی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد از دانشمندان و علمای بزرگ جهان اسلام از منطقه خراسان بزرگ هستند، گفت: این فرصت در پایتخت فرهنگی تاریخی دنیای تمدن اسلامی آغاز می کند.
وی در ادامه افزود: آیسسکو بر مسایلی چون امت واحده، قدس شریف و قرآن کریم تاکید ویژه دارد. بر اساس آموزه‌های پیامبر نیز می‌توانیم نقش برجسته‌ای را برای رسیدن به این اهداف آیسسکو ایفا کنیم.
جانشین شهردار در ستاد شهری مشهدالرضا(ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر وحدت امت اسلامی حول محور قرآن و اهل بیت(ع) تاکید ویژه‌ای دارند، اظهار کرد: برای رسیدن به این اهداف ستاد ویژه‌ای در شهرداری مشهد تشکیل شده است و شهرداری خود را محدود به برنامه‌های داخلی نمی‌داند.
عنابستانی خاطر نشان کرد: ۳ کمیته اصلی در شهرداری تشکیل شده که شامل کمیته‌های فرهنگی، زیرساختی و بین‌الملل است و برنامه‌های مرتبط را دنبال می‌کند.
وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای این برنامه‌ها در مسیر تحقق اهداف آیسسکو گام برداریم.
جانشین شهردار در ستاد شهری مشهدالرضا(ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام با اشاره به اینکه شهرداری مشهد در گذشته نیز فعالیت‌های متعددی را در این زمینه انجام داده است، گفت: مشهد عضو انجمن کلانشهرهای جهان متروپلیس، دفتر منطقه‌ای زنان متروپلیس و یکی از ۴ مرکز آموزش انجمن کلانشهرهای جهان است.
عنابستانی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم از روح معنوی و اعتقاد مذهبی مردم غافل شویم، عنوان کرد: غافل شدن از این اصل تناقضی را در جوامع اسلامی به وجود آورده است. پس معتقدیم باید با نگاه دینی و الهی شهرهای اسلامی شکل گیرد.
وی با اشاره به پیش‌بینی کنفرانس‌های متعددی در خصوص این رویداد بزرگ فرهنگ م اظهار کرد: به همین منظور شهرداران جهان اسلامی در مشهد حضور می‌یابند تا در خصوص مسایل مبتلا به کشورهای اسلامی چاره‌اندیشی کنند.
جانشین شهردار در ستاد شهری مشهدالرضا(ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام با تاکید بر همکاری آیسسکو برای ایجاد دبیرخانه مطالعات اسلامی برای زندگی شهری و همکاری برای برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام، خاطر نشان کرد: همچنین انتظار داریم آیسسکو در برگزاری برنامه‌های مختلف در سال ۲۰۱۷ همکاری لازم را داشته باشد.
عنابستانی بیان کرد: مشهد اولین کلانشهر مذهبی جهان است و این فرصت ویژه‌ای برای آیسسکو است تا از این فرصت برای احیای فرهنگ و تمدن اسلامی استفاده کند.
به گفته وی، مشهد بیش از یک پایتخت فرهنگی می‌تواند نقش‌آفرین باشد. این کلانشهر تاثیرگذاری ویژه‌ای را در حوزه تمدنی و فرهنگی شکل داده و مشهد حول محبت اهل بیت(ص) شکل گرفته و دنیای اسلام نیازمند تاکید بر اشتراکاتش است.
جانشین شهردار در ستاد شهری مشهدالرضا(ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام تصریح کرد: آیسسکو این فرصت را باید فراهم آورد و برای این منظور تاکنون جلسات متعددی با آیسسکو برگزار کرده و با تبریز هم جلساتی داشته‌ایم اما به دنبال اتفاقات بزرگتری در این خصوص هستیم.
عنابستانی در تشریح بخشی از فعالیت‌های ستاد شهری مشهدالرضا(ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام ادامه داد: هیئات‌هایی از خادمان حرم مطهر به ۵۰ کشور اسلامی سفر خواهند کرد و پیام‌آور رافت مهربانی و موهبت امام رضا(ع) خواهند بود که تاثیر زیادی در همبستگی کشورهای اسلامی می‌گذارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن