ستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

مشهد آغازگر دیپلماسی فرهنگی در جهان اسلام خواهد بود

کد خبر : 9174

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: میزبانی مشهد از رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام می تواند آغازی بر پایه گذاری دیپلماسی فرهنگی میان ایران و جهان اسلام باشد.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد؛ سیدرضا صالحی امیری در نشست مشترک مدیران مسوول رسانه ها و خبرگزاری های ملی با موضوع رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام با اشاره به تمایزات و برتری دیپلماسی فرهنگی نسبت به دیپلماسی سیاسی، اظهار کرد: دیپلماسی فرهنگی ناظر بر روابط میان ملت هاست، در حالی که دیپلماسی سیاسی ناظر بر روابط دولت هاست.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی فرهنگی ریشه عمیق تری دارد و ناظر بر اشتراکات میان ملت هاست، افزود: دیپلماسی سیاسی ناظر بر چانه زنی  و منافع میان کشورهاست.

صالحی امیری ادامه داد: دپپلماسی فرهنگی پایدارترین شکل دیپلماسی و دیپلماسی سیاسی ناپایدار است و از این منظر از فردا مشهد آغازگر دیپلماسی فرهنگی در جهان اسلام خواهد بود که شروعی مبارک است.

وی با بیان این که از فجر ۹۵ تا فجر ۹۶ در مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، مظاهر وحدت، همدلی و همنوایی را شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: این انتخاب یک مفهوم ثانویه دارد که علاوه بر اینکه کلانشهر مشهد پایتخت معنوی ایران است، از فردا پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز خواهد بود و با تلاش مضاعف همه پایتخت فرهنگ اسلامی نیز خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه مشهد حرم امنی است که همه عاشقان اهل بیت(ع) به این آستان ارادت دارند، افزود: خراسان بزرگ به عنوان چهارراه تبادل اندیشه و تضارب آرا در قرن ها پیش بوده و ۱۲ قرن پیش در خراسان بزرگ گفتگوی فرهنگی و گفتگوی میان ادیان آغاز شد که امام رضا(علیه السلام) خود آغازگر گفتگوی فرهنگی میان ادیان بوده و امروز بعد از ۱۲ قرن در تداوم گفتمان رضوی، گفتگوی فرهنگی و گفتگوی ادیان را در مشهد آغاز کرده ایم.

وی با بیان اینکه امروز در مشهد ۸۵ تن از میهمانان خارجی و چند صد تن از فرهیختگان ایرانی گفت و گوی ایران و عرب را برای نخستین بار آغاز کرده اند، افزود: این حرکت نقطه آغازی برای وحدت میان جهان اسلام است.

صالحی امیری تاکید کرد: امروز مشهد در میان دنیای اسلام و فرهیختگان مسلمان جهان، ندای وحدت سر داده و از این منظر در سال ۲۰۱۷ و در طلیعه دهه فجر، این شهر پرچم دار وحدت، انسجام و یکدلی در جهان اسلام می شود و امیدواریم هر روز شاهد وضعیت بهتری در جهان باشیم.

وی تاکید کرد: گفتمان رضوی در سال ۲۰۱۷ از مشهد به جهان اسلام صادر خواهد شد و دنیا خواهد دید که امام رئوف ما مظهر صلح ، آشتی و همنوایی همه مسلمانان خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به گفت و گو نیاز داریم، افزود: وقتی با دشمن برای تامین منافع ملی گفت و گو می کنیم، چرا با مسلمانان به گفت و گو نپردازیم و با توجه به اینکه گفت و گو میراث ثامن الحجج(علیه السلام) است، از همین مکان باید به دنیا گفت و گو را صادر کنیم .

وی با اشاره به اینکه ۱۴۰ برنامه فرهنگی و اجتماعی به مناسبت رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار خواهد شد، بیان کرد: همچنین بیش از ۱۶۰ برنامه عمرانی، جزو برنامه های امسال خواهد بود.

وی از اصحاب رسانه خواستار شد تا در جهت ایجاد فضای گفت و گوی فرهنگی و دعوت از نخبگان جهان اسلام برای تقبیح و تضعیف تروریست و افراطی گری و خشونت در دنیای اسلام بکوشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مشهد مرکز ثقل توریسم فرهنگی در جهان اسلام است و در این سال پذیرای مسلمانان زیادی در حریم امن خود خواهد بود، افزود: مشهد می تواند مرکز صادرات صنایع فرهنگی باشد و پرداختن به این مساله نیاز جدی و قطعی ماست .

وی تاکید کرد: تقاضا دارم خارج از مجادلات سیاسی و صف بندی های سیاسی، مشهد ۲۰۱۷ را به عنوان رویکرد ملی در عرصه جهانی ببینید و نسبت به آن سرمایه گذاری و توجه خاص داشته باشید.

رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام به تثبیت جایگاه مشهد در دنیا کمک می کند

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی در نشست مشترک مدیران مسوول رسانه ها و خبرگزاری های ملی با موضوع رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام با بیان اینکه رسانه ها بیشترین ارتباط را با جامعه و افکار عمومی دارند، اظهار کرد:همکاران رسانه ای باید به تدوین پیوست رسانه ای مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام کمک نمایند تا شاهد جهت دهی درست به برداشت ها از این عنوان جهانی باشیم.

وی بیان کرد: مخاطبان خارجی و داخلی گروه های هدف فعالیت ها، در زمینه معرفی رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام هستند.

وی تاکیدکرد: باید هدف گذاری و تلاش شود تا همه مردم ایران نسبت به جایگاه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام آشنا و مطلع شوند.

انتظامی افزود: علاوه بر این، در بخش مخاطبان خارجی نیز باید در افکار عمومی خارج از کشور اعم از شیعه و غیرشیعه یادآوری شود که مشهد یکی از شهرهای ایران اسلامی، پایتخت فرهنگی جهان اسلام است تا شاهد حضور آگاهانه سایر مسلمانان در این کلانشهر باشیم.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تولید محتوای متمرکز و اثرگذاری در سطوح ملی و فراملی در این عرصه بسیار مهم و مورد توجه باید باشد، به شکلی که علاوه بر مسلمانان جمله غیرمسلمان را نیز در بر گیرد.

وی تاکید کرد: از این طریق می توان در تثبیت جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف در عرصه جهانی است.

این مقام مسوول بیان کرد: باید تمهیداتی فراهم شود که افکار عمومی بین المللی با واقعیت و حقیقت تفکر اسلامی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه تا ۱۰ سال آینده انتخاب عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای ایران تکرار نمی شود، افزود: این موقعیت به تثبیت جایگاه مشهد در دنیا کمک می کند، بنابراین در این زمینه رسانه ها باید با نگاه بلند مدت به فعالیت در این زمینه بپردازند.

انتظامی تاکید کرد: کلیه وزارتخانه ها و سازمان های مختلف، باید برنامه های مشخص و هدفمند در زمینه معرفی شایسته مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام داشته باشند، البته پرسش گری رسانه ها  نیز در زمینه توسعه مشهد راهگشا و موثر است.

این مقام مسوول تاکید کرد: عمده رسانه ها تولیدات خود در زمینه مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام هنوز منتشر نکرده اند و بسیار خوب است که در عرصه فضای مجازی ذائقه ها و سلیقه های مختلف در نظر گرفته شود و بر همان اساس اقدام به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اقدام شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن