اسلاید شوستون اصلیهویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامی

مهدیه عابدزاده جایگاهی چون مدرسه فیضیه قم و حسینیه ارشاد تهران دارد

کد خبر : 9008

یک فعال میراث فرهنگی در واکنش به تخریب نخستین مهدیه کشور گفت:متاسفانه این عمل ضد فرهنگی در زمانی صورت گرفت که کشور در غم از دست دادن یکی از یاران صدیق بنیانگذار کبیر انقلاب عزادار بود و به همین دلیل آنگونه که باید و شاید مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت.
به گزارش صبح مشهد، رضا سلیمان نوری با بیان این مطلب به خبرنگار ما، افزود: ماجرای مسایل پیش آمده برای مهدیه مرحوم عابدزاده داستان دنباله داری بود که با اقدامات صورت گرفته در هفته گذشته که منجر به تخریب کامل بنای آن شد،لزوم زنده بودن افکار عمومی،رسانه¬ها و فعالیت های انجمن¬های مردم نهاد در سطح شهر را به عموم جامعه گوشزد کرد.
این خراسان پژوه در ادامه از شیوه اطلاع رسانی برخی افراد خاص در فضای مجازی درباره این واقعه انتقاد کرد و گفت: متاسفانه نوع اطلاع رسانی در این باره به گونه¬ای بود که در اغلب موارد تلاش شد تا تنها یکی از نهادهای مسوول در این باره مقصر جلوه داده شود و دو مجموعه دیگر مورد مواخذه قرار نگیرند.
وی در توضیح این سخن خود گفت: هر چند سازمان میراث فرهنگی در ثبت این اثر هویتی اهمال کرده و حرکت لاک پشتی این مجموعه برای ثبت مهدیه در تخریب آن دخیل بوده اما شهرداری و جامعه المصطفی نیز که این مجموعه را تخریب کرد با توجه به اطلاع از جایگاه این بنا در تاریخ انقلاب اسلامی خطا کار بوده و باید مورد مواخذه قرار گیرند.
عضو موسس انجمن چهارباغ ادامه داد: سال گذشته که نخستین تخریب ها در این مجموعه صورت گرفت، معاون فرهنگی شهرداری به خوبی در صحنه حاضر شد اما در این مرحله از تخریب شهرداری هیچ اقدام مثبتی انجام نداد،در حالی که در صورت کم کاری میراث باز هم شهرداری با توجه به سوابق موجود بنا می توانست از دادن هرگونه مجوزی برای تخریب آن خودداری کند و یا حداقل با اعلام رسمی اینکه براساس نامه میراث فرهنگی اقدام به صدور مجوز تخریب کرده کمی از اشتباه خود بکاهد،هرچند میراث مدعی است که هیچ مجوزی صادر نکرده است.
سلیمان نوری درباره مجموعه تخریب کننده این بنا نیز گفت: هرچند جامعه المصطفی مدعی ساخت مهدیه ای بهتر از قبل در جای مهدیه تخریب شده است اما باید بداند که آجر به آجر این بنا بازگو کننده واقعیت هایی بودند که به طور قطع بنای جدید نمی تواند هویت فرهنگی آنها را زنده کند.همچنین این مجموعه که داعیه دار صدور و گسترش فرهنگی انقلاب است باید آگاه باشد که تخریب این بنا در رسالی که مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است،ضربه بسیار بزرگی به تصویر مشهد در نزد افکار عمومی جهان اسلام می زند.
عضو موسس انجمن چهارباغ در ادامه این گفتگو و در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره فاقد ارزش تاریخی بودن بنای مهدیه گفت: این بنا نه از آن جهت که دارای سبک معماری خاص بوده و یا سابقه ساخت کهن دارد بلکه از منظر هویتی دارای شرایط ثبت در فهرست آثار ملی بوده و حتی هنوز هم با توجه به عدم جابه جایی مرقد حاجی عابدزاده هست.
وی توضیح داد: مهدیه عابدزاده در مشهد جایگاهی چون مدرسه فیضیه در قم و یا حسینیه ارشاد در تهران دارد. این بنا یکی از محل های اصلی تجمع مبارزان چه در دوران نهضت ملی شدن نفت و چه در ایام پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. همچنین بسیاری از انقلابیون بزرگ چون شهید نواب صفوی،مرحوم طالقانی،مقام معظم رهبری و آیت الله طبسی در این بنا رفت و آمد داشته اند و به همین دلیل از منظر هویتی دارای شرایط ثبت ملی است.
این خراسان پژوه افزود: این بنا از این جهت که نخستین مهدیه کشور بوده نیز دارای شرایط ثبت ملی است.همچنین باید اذعان داشت که برگزاری نخستین دعای ندبه جمعی کشور و مراسم های باشکوه ویژه شب تولد حضرت صاحب الزمان(عج) در این مکان که الگویی برای مراسم های مشابه در سایر نقاط کشور نیز بوده بر ارزش های هویتی این بنا افزوده است.
وی درباره آینده مهدیه نیزگفت: بهترین اقدام در حال حاضر توقف تخریب و بازسازی بنا به صورت عین به عین با همان مصالح موجود در محل و البته مصالحی مشابه آنچه قبل از تخریب در بنا استفاده شده،است.
سلیمان نوری در پایان عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی و این امر که از مجموعه بناهای مرحوم عابدزاده به غیر از مهدیه ۹بنای دیگر هنوز برپا هستند،می توان این ۱۰بنا را به عنوان مجموعه بناهای مرحوم عابدزاده ثبت ملی کرد تا از تخریب سایر بناها نیز که هر کدام جایگاه خاص خود را در ایجاد هویت مبارزان مسلمان مشهد داشته اند،جلو گیری کرد.

مهدیه حاجی عابدزاده مشهد واقع در پشت باغ نادری نه تنها نخستین مهدیه کشور است بلکه یکی از مهمترین کانون های تربیت مبارز در سال های سلطه ستمشاهی در سطح کشور محسوب می شود. این مجموعه همچنین نخستین مکانی در سطح کشور شناخته می شود که جشن های میلاد حضرت صاحب الزمان (عج) و دعای ندبه به صورت منظم و باشکوه در آن اجرا شده است. همچنین مهدیه نخستین بنای ساخته شده از بناهای ۱۲ گانه حاجی عابدزاده است. این بنا علاوه بر محلی برای پرورش مبارزان یکی از محل های اصلی تجمع حامیان مذهبی دولت ملی مصدق در مشهد و همچنین محل اسکان شهید نواب صفوی در هنگام حضور در این شهر بوده است .سرانجام اینکه بسیاری از فعالان سیاسی مذهبی مشهد از جمله مقام معظم رهبری و مرحوم آیت الله واعظ طبسی سابقه حضور در محافل این مجموعه وسخنرانی در مهدیه را دارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن