اسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

توسعه ۱۷۳ هکتاری بهشت رضا با پیگیری مجدانه شهردار و همکاری آستان قدس رضوی/قبور طبقاتی میزبان اموات

کد خبر : 9000

برای ساماندهی وضعیت موجود ترافیک در بهشت رضا(ع) طرحی در دست اقدام است که تا پایان سال اقدامی برای ساماندهی این وضعیت صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد از همکاری آستان قدس رضوی جهت واگذاری ۱۷۳ هکتار زمین برای توسعه آرامستان بهشت رضا خبر داد.
به گزارش صبح مشهد، حسن کریمدادی با بیان این مطلب در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهدای شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: گسترش شهر به صورت افقی مشکلاتی را به همراه دارد. به همین منظور بهشت رضوان به عنوان دومین آرامستان مشهد افتتاح شد تا از ترافیک، ازدحام جمعیت و آلودگی هوا کاسته شود.
وی با اشاره به اینکه طرح آرامستان بهشت رضوان با اقدامی جهادی، از مهرماه سال جاری افتتاح شد، افزود: تا امروز ۲۶ نفر در این آرامستان دفن شدند.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه راه‌اندازی آرامستان بهشت رضوان به کاهش ترافیک و ازدحام جمعیت کمک کرده، گفت: این آرامستان با تلاش‌های شبانه‌روزی و با تمامی زیرساخت‌های آب، برق، گاز، شبکه معابر در اختیار مردم قرار گرفت.
کریمدادی در ادامه بیان کرد: ۶ مسیر دسترسی به آرامستان برای افق ۲۰ ساله در نظر گرفته شده است که در حال حاضر توس ۴۲ و خلق آباد در دستور کار قرار دارد و در تلاشیم با صدور مجوزهای قانونی کار احداث این مسیرها را آغاز کنیم.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با اشاره به اینکه انجام فعالیت‌های فرهنگی یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان است، عنوان کرد: در این راستا می‌توان به تولید فیلم‌های مستند، مرگ باوری و معاد اشاره کرد. همچنین احداث پارک موضوعی قرآن کریم مقابل ساختمان اداری بهشت رضا(ع) از دیگر اقدامات فرهنگی است.
وی پیرامون سالن‌های معراج توضیح داد: سالن انتظار در بهشت رضا(ع) طراحی و احداث شد و هم‌اکنون در دست تجهیز قرار دارد. این سالن به منظور روان‌سازی کار مردم در بهشت رضا(ع) به درمانگاه نیز مجهز شده است.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه ۹ نمازخانه در سال جاری در بهشت رضا(ع) احداث شد و برای رفاه حال شهروندان در اختیار مردم قرار گرفت، افزود: با این اقدام به سمت افزایش فضای معنوی و فرهنگی نیز گام برداشتیم و هم‌اکنون نماز جماعت در هر کدام از این مساجد در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌گردد.
کریمدادی با ارائه آماری از مرگ و میرها در ۹ ماه ابتدایی سال جاری پرداخت و گفت: در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری، فوت تعداد ۸۱۷۲ نفر مرد، ۵۷۵۵ نفر زن و ۹۱۹ نوزاد به شناسنامه نرسیده به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه میانگین سنی مردان فوت شده ۵۷ سال و زنان ۶۱ سال است، اظهار کرد: این آمار به نسبت سال قبل افزایش خوبی در امید به زندگی را نشان می‌دهد.
حسن کریمدادی، بیشترین سن متوفیان در ۹ ماهه نخست سال جاری را بین ۸۰ تا ۸۴ سال خواند و ادامه داد: کمترین سن مرگ و میر ثبت شده بین ۱۰ تا ۱۴ سال گزارش شده است.
بهشت رضا(ع)؛ رکورددار دفن اموات
وی بیشترین آمار دفن اموات را مختص بهشت رضا(ع) دانست و اظهار کرد: اعزام با آمبولانس به خارج از شهر، دفن در خواجه ربیع، دفن در حرم مطهر و … نیز مکان‌های بعدی دفن اموات را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه رتبه اول فوتی ها مختص بیماری‌های مرتبط با سیستم گردش خون با ۴۷۶۳نفر فوتی و سرطان با ۲۰۳۳ نفر فوتی است، گفت: سپس بیماری های تنفسی با ۹۷۹نفر فوتی و اختلالات ناشی از دوره بعد از تولد و تصادفات در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد تصریح کرد: هزینه کل خدماتی که به متوفین ارائه می شود در بهشت رضا ۸۰۸ هزار تومان و بهشت رضوان ۲۸۲ هزار تومان می باشد.
وی افزود، تعهد ما ۳۳ سال شرعی در نگهداری قبور متوفیان می باشد ولی هم اکنون قبوری با میانگین ۴۰ سال در آرامستان های مشهد وجود دارد که خود را موظف به رسیدگی می دانیم.
مدیر عامل سازمان فردوس های شهرداری مشهد با بیان این که هزینه تمام شده یک قبر ۵۵۰ هزار تومان می باشد، افزود: ۳ بلوک جهت قبور طبقاتی و با ظرفیت حداکثر ۱۹۰۰۰ جای دفن به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن