اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

رویداد «مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی» مورد بی مهری قرار گرفته است

کد خبر : 8865

نماینده مردم در شورای اسلامی شهر مشهد گفت:باید باور کنیم رویدادمشهد ۲۰۱۷ یک رویداد ملی است و لازم بود همه نهادهای کشوری پای کارمی آمدند،اما متاسفانه مشهد و این رویداد مورد بی مهری قرار گرفته است.

به گزارش صبح مشهد، محمود عامری فرد با بیان این که رویداد پایتختی فرهنگ اسلامی، ظرفیتی برای معرفی شهر های جهان اسلام و هم افزایی بین مسلمانان است، تاکید کرد: مشهد الرضا در رویداد مشهد ۲۰۱۷ می تواند روابط و مراودات بین المللی خود را با فرهیختگان و دانشمندان جهان اسلام برقرار کرده و با جمع کردن آن ها برای مسائل پیش روی نهضت جهانی اسلام اعم از نیازهای فرهنگی، اجتماعی، نظامی، امنیتی و سیاسی  و حرکت به سوی تمدن اسلامی برنامه سازی نماید، لذا این رویداد می تواند منشأ برکات بسیاری برای نظام جمهوری اسلامی و امت اسلامی باشد.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص علت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی افزود: مشهد دارای ویژگی های خاصی است که می توان به حضور ادیان، فرق، گروه های مختلف اشاره کرد. وی با بیان این که شهر مشهد وضعیت ویژه ای نسبت به سایر شهرهای کشور و حتی برجستگی هایی هم نسبت به سایر شهرهای دنیا دارد، افزود: مشهد دومین کلانشهر کشور محسوب می شود و سالانه پذیرای جمعیت قابل توجهی ازائران داخلی و خارجی است و از ۴۰ کشور خارجی زائر داشته ایم.

وی همچنین به ویژگی های تاریخی مشهد هم اشاره کرد و خاطر نشان ساخت : زمانی مشهد مهم ترین مراکز علمی جهان اسلام را در خود جای داده بود و مردم این خطه همواره با آرامش در کنار یکدیگر زندگی کرده و به تبادل افکار پرداخته اند، لذا این شهر می تواند محلی برای تبادل علم و فرهنگ در جهان اسلام باشد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه با اشاره به تاثیرات جهان اسلام از این رویداد افزود: امروز ما می بینیم استکبار جهانی در صدد تحقق اسلام هراسی و مطرح کردن اسلام تکفیری با رفتارهای تروریستی بوده و برای تحقق این هدف از هیچ جنایتی مضایقه نکرده است، لذا رویداد مشهد ۲۰۱۷ می تواند  فرصت مناسبی برای معرفی اسلام ناب یعنی اسلام برگرفته از قرآن و عترت در سطوح بین المللی  باشد و از طرفی قطعا این رویداد فقط یک رویداد شهری یا استانی نیست و با ظرفیت هایی که گفته شد قطعا این رویداد، ملی است و افتخاری برای نظام حمهوری اسلامی است، بنابراین تمام قوای سه گانه  باید به میدان آمده و از این فرصت ویژه که افتخار و همچنین فرصتی است برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در سطوح بین المللی استفاده کنند. وی ضمن اظهار گلایه از فرصت سوزی انجام شده طی سال های گذشته بیان داشت: متاسفانه قریب به ۵ سال از زمانی که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۰ انتخاب شد تا تاسیس ستاد اولیه این رویداد می گذرد و این یعنی تقریبا پنج سال را به راحتی از دست داده ایم و متاسفانه تا الان نهادهایی که باید برای این رویداد برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کردند، به صورت خیلی هنرمندانه این فرصت را سوزاندند و حتی وعده هایی را که داده بودند نیز عملی نکرده اند.

از طرف وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین وزارت راه و شهرسازی وعده هایی در حوزه زیرساخت های شهری، در حوزه هنر و فرهنگ و همچنین ترمیم آثار باستانی شهر داده اند که هیچکدام محقق نشده است و ما می بینیم هیچ حرکتی جهت بهره گیری از این فرصت انجام نگرفته است که عامل آن بی برنامگی و یا عدم توجه به این فرصت است. تاکنون هم هیچکدام از دستگاه های دولتی به صورت قابل توجهی پای کار این رویداد نیامدند و فقط تا الان همه چیز در حد صحبت و سخنرانی بوده است.
وی افزود: در سایر کشورهای دنیا اگر شهری به عنوان پایتخت فرهنگی انتخاب می شود، تمام امکانات و ظرفیت های آن کشور و آن دولت به کمک آن شهر و ایجاد زیرساخت های موردنیاز آن معطوف می شود، اما این اقدام در کشور ما انجام نشد و رویداد مشهد ۲۰۱۷ مورد بی مهری تمامی دستگاه های کشوری قرار گرفت.

عضو شورای راهبردی مشهد ۲۰۱۷ در پایان به تلاش مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر برای استفاده از ظرفیت های رویداد مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت:
شهرداری و شورای چهارم شهر مشهد از هیچ تلاشی برای پیشبرد این مهم مضایقه نکرده است. ولی توان شهری برای اقدام، به اندازه منابع و سرمایه های موجود شهری است و به تنهایی نمی تواند شهر خود را بدون هیچ منابع مالی خارج از آن برای یک رویداد بین المللی آماده کرد. اما واقعا و با صراحت می گویم که شهرداری و شورای شهر از هیچ تلاشی برای پیشبرد این مهم مضایقه نکرده است و نمود عینی آن را نیز نه تنها مردم مشهد بلکه تمام کشور لمس کرده اند.

وی افزود : شورای  چهارم شهر مشهد مقدس از اوائل شروع به کار خود لایحه ای را بررسی کردند و در آن جلسه این مجوز به شهرداری داده شد تا برای محیا کردن رویداد ۲۰۱۷ از ظرفیت های شهرداری و سازمان های وابسته و همچنین همکاری با سایر دستگاه های خصوصی و دولتی استفاده نموده و بتواند مراسم پیش رو را به نحو احسن اجرا کند.

لذا در این راستا برنامه های قابل توجهی در شهرداری انجام شده است که از جمله آن می توان به تشکیل شورای راهبردی ستاد مشهد ۲۰۱۷ اشاره کرد که با شروع به کار شورای چهارم تشکیل شد و این ستاد با حضور معاونت های مربوطه شهرداری و همچنین برخی از روسای کمیسیون های شورای شهر تاکنون به صورت منظم برنامه های برگزاری این مراسم را طی جلسات هم اندیشی تعیین وتصویب کرده اند.

 

منبع: خبرگزاری مهر با تصحیح لازم

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن