اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

“مشهد ۲۰۱۷” در حدِ سربرگ ماند/ برنامه‌ریزی‌ دولت سرانجامی نداشت!

کد خبر : 8493

ستاد اولیه مشهد ۲۰۱۷، با وقفه‌ای پنج ساله شروع به‌کار کرد و تاخیر در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری تا همین امروز دیده می‌شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از تسنیم، «آیسسکو» نهاد فرهنگی، علمی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است که مشهد را در سال ۲۰۱۷ به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» انتخاب کرده است.

شهرهای میزبان فرهنگی در تمام دنیا تلاش می‌کنند بیش از هر چیز روی نمادهای فرهنگی و میراث هنری شهرشان مانور دهند، مشهد از دیرباز به عنوان یک شهر فرهنگی شناخته می‌شود و نمادهای ارزشمندی در این حوزه دارد؛ اما عرضه این فرهنگ نیاز به برنامه‌ریزی، هماهنگی بالای ارگان‌های مختلف و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های بالقوه شهر دارد.

کمتر شهری است که مانند مشهد چهره‌های شاخص در حوزه‌های مختلف داشته باشد، اما مشهد معروف است که هنرمندانش را در خود نگه نمی‌دارد و باید در کنار سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی و کارهای ستادی، انرژی مناسب برای برگزاری رویدادهای فرهنگی در زمان میزبانی انجام شود چراکه جای خالی رویداد پر رنگ در حوزه فرهنگی خالی است.

برگزاری این رویداد مهم برای شهر مشهد فرصتی را فراهم می‌کند که علاوه بر توسعه و ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی، مخاطبان خود را در گستره جهانی با فرهنگ و تمدن اسلامی آشنا کند، انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۰ صورت گرفت ولی ستاد اولیه مشهد ۲۰۱۷، با وقفه‌ای پنج ساله شروع به‌کار کرد و تاخیر در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری تا همین امروز دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین نصرالله پژمانفر در رابطه با میزان تحقق شعارهای ۲۰۱۷ اظهار داشت: متاسفانه هیچ اقدام قابل توجهی برای ۲۰۱۷ صورت نگرفته و انتظار حمایت بیشتر از دولت را داشتیم اما شاهد بی‌تفاوتی‌ها در زمینه اقدامات مربوط به سال ۲۰۱۷ در مشهد هستیم.

مشهد ۲۰۱۷ روی کاغذ

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقدامات ۲۰۱۷ در حد شعار باقی مانده است، عنوان کرد: اقدام مناسب و در شأن مشهد برای سال ۲۰۱۷ انجام نشده و فقط در سر‌برگ‌های استانداری آرم ۲۰۱۷ ایجاد شده و مردم نیز از این بابت نگران و ناراحت هستند.

وی در رابطه با میزان تخصیص بودجه برای سال ۲۰۱۷ به مشهد، افزود: دستگاه‌هایی که همکاری می‌کنند باید گزارش دقیق از میزان بودجه بدهند اما به‌طور کلی میزان آن قابل توجه نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس ‌‌ادامه داد: اگر در فرصت باقی‌مانده تمام دستگاه‌های اجرایی شروع به فعالیت کنند به شعارها و اهداف نمی‌رسیم چراکه فرصت از بین رفته و برای بسیاری از کارها نیاز به زمان وجود دارد، اگر برنامه‌های ۲۰۱۷ به‌صورت مناسب انجام می‌شد مشهد به نحوی شایسته به دنیا معرفی می‌شد و آثار فراوانی برای شهر مشهد و به طور کلی منطقه داشت.

پژمانفر تصریح کرد: در شرایطی که دشمنان با تمام توان برضد اسلام کار می‌کنند و داعش برای انحراف باورها و عقاید مردم مسلمان تلاش بسیار می‌کند برنامه‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام نقش به‌سزایی در تغیبر دیدگاه تمام دنیا نسبت به مسلمانان دارد.

عدم همکاری دولت

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت همکاری و حمایت لازم را برای سال ۲۰۱۷ انجام نداده و تمام فعالیت‌ها روی کاغذ است و حتی نمره قبولی را هم در فعالیت‌ها نمی‌گیرد.

در ادامه غلامرضا بصیری‌پور با اشاره به اینکه شعار‌های ۲۰۱۷ در زمینه‌های مختلف است، عنوان کرد: مشهد ۲۰۱۷ ظرفیت مهمی در جهت شناسایی این شهر به تمام دنیاست و دشمنان تمام تلاش خود را برای کمرنگ جلوه‌دادن مشهد می‌کنند تا برنامه‌ها عملی نشود.

عضو شورای شهر مشهد مقدس در رابطه با تاثیرات برنامه‌های ۲۰۱۷ در وضعیت شهر گفت: مطرح‌شدن مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام سبب افزایش زائران خارجی می‌شود که در اقتصاد شهر نقش به‌سزایی دارد‌ و وضعیت زندگی مردم نیز بهتر می‌شود.

اختصاص منابع شهرداری

وی با بیان اینکه شهرداری از منابع خود برای ۲۰۱۷ اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: شهرداری مستقیماً درگیر فعالیت‌های ۲۰۱۷ است، همچنین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد ‌نیز فعالیت‌هایی برای سال ۲۰۱۷ دارند و بودجه نیز به آن اختصاص داده‌اند.

در ادامه حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید حامد ملکوتی‌تبار با بیان اینکه برنامه‌های ۲۰۱۷ به‌خوبی پیش می‌رود، گفت: نخستین برنامه ۲۰۱۷ مراسم افتتاحیه است که از چهارم بهمن‌ماه به مدت سه روز با حضور حدود ۱۵۰ مهمان خارجی و مسئولان کشوری و لشکری برگزار می‌شود، همچنین برنامه‌های مختلفی در چهار حوزه شهری، برنامه‌ریزی‌، عمرانی و بین‌الملل وجود دارد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان‌رضوی در رابطه با دستاوردهای مشهد ۲۰۱۷ عنوان کرد: ظرفیت‌های علمی، دینی، فرهنگی، تاریخی، میراثی و حوزوی مشهد به جهان معرفی می‌شود و مقدمه هر نوع توسعه‌ای آشنایی با ظرفیت‌ها است. مشهد قطب دینی و مذهبی جهان اسلام است که معرفی این ظرفیت به جهان سبب افزایش ارتباطات و تعاملات با کشورهای مختلف می‌شود و این فوایدی برای تمام مردم شهر و استان دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن