اسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

عملکرد و تدبیر استانداری در خصوص زائران امام هشتم قابل تشکر است

کد خبر : 8168

در شهر ما مسئله میزبانی از زائران پیاده تحول بسیار چشمگیری پیدا کرده بود و حرکت جمعی مردمی در شهر مقدس مشهد به وجود آمده بود که همه گروه‌های مردمی با اخلاص عمل کردند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از فارس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: در تبیین انسان الگویی قرآن، تفسیر سوره مبارکه انسان، ذات مقدس پروردگار در آخرین آیات این سوره فرجام زندگانی انسان الگویی قرآن و فرجام انسان ضد الگویی قرآن را بیان می‌کند.

وی افزود: این ۲ خصوصیت به‌عنوان دو نتیجه زندگی کردن بر اساس الگوی اخذشده از قرآن و یا زندگی کردن برخلاف وحی و نص قرآن است.

امام‌ جمعه مشهد تصریح کرد: پروردگار در مسئله سبک زندگی اسلامی و قرآنی آنچه نتیجه می‌گیرد در جهت فرجام این ۲ جریان زندگی در ۲ آیه آخر سوره انسان مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه خداوند می‌فرماید چون خداوند هم دانا و هم صاحب حکمت است لذا کسانی را که بخواهد و مشیت خداوند به آن‌ها تعلق بگیرد وارد بهشت می‌شوند، گفت: چون رحمت پروردگار لازمه ذات واجب‌الوجود‌ است این‌گونه نیست که شامل همه موجودات بشود و از اختیار خارج باشد.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: رحمانیت پروردگار که رحمت عامه است از اراده خداوند خارج نیست، هم رحمت رحمانیت و هم رحمت رحیمیت که مهربانی مخصوص بندگان خداست در تحت اراده خداوند است و مبنای این رحمت هم حکمت است و بر اساس حکمت، رحمت خداوند شامل موجودات می‌شود.

وی با تشکر از نمازگزاران و عاشقان اهل‌بیت(ع) از برگزاری عزاداری باشکوه ۲ ماه محرم و صفر در تمام کشور مخصوصاً در مشهد مقدس، گفت: امیدواریم این عزاداری‌های شما ارزشمندترین ذخیره برای شما قرار بگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: امسال جمعیت زائر در مشهد در دهه آخر صفر نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که حدود ۳۰۰ هزار نفر زائران پیاده بودند که از ۱۹ استان از راه‌های طولانی در برف و یخ و سرما به عشق علی بن موسی‌الرضا(ع) مسیر را طی کردند.

وی با بیان اینکه بنده از همه این میهمانان تشکر می‌کنم، گفت:  در شهر ما مسئله میزبانی از زائران پیاده تحول بسیار چشمگیری پیدا کرده بود و حرکت جمعی مردمی در شهر مقدس مشهد به وجود آمده بود که همه گروه‌های مردمی با اخلاص عمل کردند.

علم‌الهدی ادامه داد: تولیت این مهمانان پیاده را امسال آستان قدس رضوی برحسب دستور تولیت آستان قدس عهده‌دار شده بود و مسئله میزبانی تا جایی که در توان این استان بود، به‌وسیله خادمان امام رضا(ع) به‌خوبی صورت گرفت.

وی با اشاره به اطعام زائران در آستان قدس رضوی گفت: در یک روز در هر ۳ وعده در هر وعده ۱۲۰ هزار نفر توسط آستان قدس رضوی اطعام می‌شدند و مواردی هم که برای اسکان و موارد درمانی هم آماده‌ شده بود.

امام‌ جمعه مشهد خاطرنشان کرد: در کنار آستان قدس نهادهای دیگری هم به‌نوبه خودشان فعالیت‌های شایانی داشتند.

وی تأکید کرد: در این فعالیت‌ها، از آموزش‌وپرورش به‌صورت برجسته‌تر تقدیر می‌کنیم که ۴۰۰ مدرسه را به‌عنوان مسکن زائران پیاده اختصاص دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در این ۴۰۰ مدرسه پذیرایی که به‌وسیله مردم و جریان‌های مردمی انجام می‌گرفت نقطه‌های برجسته‌ای را نسبت به عشق و ارادت انقلابی نسبت به امام رضا(ع) نمایش دادند.

وی گفت: در مدرسه شنیدم که پسر شهیدی که از مسؤولان مدرسه بوده است و همسرش هم خواهر شهید است، منزل خودشان را به زائران پیاده داده‌اند و در مدرسه در این چند شبانه‌روز از زائران پیاده پذیرایی می‌کردند.

وی تأکید کرد: انسان با دیدن این موارد امیدوار می‌شود که این انقلاب جریان اجتماعی ما را به کجا می‌برد و برکات انقلاب پس از ۳۷ سال، نسلی که در دل این انقلاب رشد می‌کند تا کجا می‌رود.

علم‌الهدی با بیان اینکه در بعضی از مدارس، انجمن اولیا و مربیان با وسایل نقلیه شخصی در خدمت زائرانی بودند که در آن مدرس بودند، گفت: کمپینی برای خدمت به زائران پیاده اعلام شد، در این کمپین در فاصله ۲۴ ساعت ۷۰ هزار نفر از مردم مشهد ثبت‌نام کردند، این حرکت‌های مردمی برای ما قابل ارزش و تقدیر است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت و تدبیری که از استاندار و حوزه استانداری صورت گرفت قابل تشکر است.

امام‌ جمعه مشهد تصریح کرد: دیروز جمعیت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری را تدبیر، مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری تخلیه کرد، دیروز ۶ هزار اتوبوس برای تخلیه زوار آماده کرده بودند، ۸ رام فوق‌العاده قطار علاوه بر رام‌های معمول تشکیل داده بودند و پروازهایی را در فرودگاه‌ها اضافه کردند که این برنامه‌ریزی عزیزان ما در استانداری و مخصوصاً معاونت زیارت استاندار جای تقدیر و تشکر دارد.

وی تأکید کرد: این جنس تدبیر ما را متشکر عزیزان قرار می‌دهد و این نکته برای همه مسؤولان کشور قابل‌توجه است.

علم‌الهدی با اشاره به حادثه‌ای در چند سال گذشته در مشهد مقدس گفت: چند سال پیش حادثه‌ای در مشهد رخ داد که وقتی گزارشش خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد آقا فرمودند ببینید مشهدی‌ها برای حل بحران‌ها چه می‌کنند، الگو بگیرید و بقیه مشکلات اجرایی کشور را با همین تدبیر و احساس مسؤولیت حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کمتر از یک ماه گذشته کشور درگیر چه بحران‌هایی شده است، مسئله آلودگی هوا که هرسال تکرار می‌شود و مسؤولان در عکس‌العمل انفعالی مدارس را تعطیل می‌کنند، آیا قابل‌حل نیست، مسئله برفی که در شمال کشور آمد، مردم بی‌خانمان شدند و در دمای زیر صفر مردم نه آب و نه برق و نه گاز داشتند، این‌ها قابل مدیریت نبود، سال گذشته همین سرما در شمال بود، لااقل امسال پیش‌بینی می‌کردند و آماده می‌شدند.

علم‌الهدی گفت: وقتی این‌گونه مسائل را مردم ببینند از مسؤولان اجرایی ناامید می‌شوند.

وی ادامه داد: مسئله وضعیت مهران و زائران کربلا، جمعیت در مرزهای کشور از قبل قابل پیش‌بینی بود، چرا مسؤولان وضعیتی به وجود نیاوردند که مردم این‌قدر رنج نکشند و با این نابسامانی روبه‌رو نشوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی تأکید کرد: دردناک‌تر و غمبارتر از همه حادثه تصادف ۲ قطار در سمنان بود، این‌ها مسائل کوچکی نیست که از کنارش به‌آسانی عبور کنیم.

وی گفت: به‌صرف اینکه مدیریت دستگاه ITC نتوانسته است وظیفه خود را انجام دهد و این موضوع به قیمت سوخته شدن ۵۰ انسان در راه زیارت امام رضا(ع) تمام‌ شده است ما مثل همیشه گناه را به گردن نیروی انسانی یا سوزنبان فقیری که به‌عنوان کارگر ساده کار می‌کند بیاندازیم و از مسئله بگذریم، مگر نمی‌شود این مشکلات را حل کنیم؟

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مسؤولان اجرایی ما در مدیریت و تدبیرشان تجدید نظر کنند، یک دقت کامل در مدیریت ITC باعث می‌شد این حادثه پیش نیاید و بدن سوخته عزیزی را به خانواده‌اش برگردانند و آقای وزیر بگوید الحمدالله که این‌ها بیمه بودند، بیمه کجای داغ دل یک عزیز ازدست‌داده‌ای که پدر، مادر یا فرزندش عازم حرم امام رضا(ع) بودند و به‌جای اینکه خبر زیارت را به آن‌ها بدهند، جنازه سوخته‌اش را تحویل بدهند، آیا این با بیمه قابل جبران است؟

علم‌الهدی گفت: اگر مسؤولان اجرایی از برخی حقایق عبرت بگیرند خیلی از مشکلات و بحران‌ها در زندگی مردم به وجود نمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاقات به خاطر بعضی بی‌دقتی‌ها در کشور پیش بیاید مردم نسبت به دستگاه اجرایی کشور بدبین می‌شوند، مردم بدبین را نمی‌توان با اردوکشی سیاسی و سخنران هنجارشکن جذب کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی افزود: نمی‌شود جاذبه‌ای برای مردم ایجاد کرد که یک عنصر غیر متعادل ساختارشکن را به‌عنوان مظهر حریت و شجاعت به مردم قالب کرد تا بیاید و مشکلات را حل کند، این درست نیست.

وی تصریح کرد: امیدواریم این زحمات ارزشمند با تدبیر مسؤولانه که عزیزان مسؤول شهر ما در حوزه استانداری و شهرداری و سایر نهادها در این چند روز نشان دادند و از خیلی از بحران‌ها و پیش آمدها جلوگیری کردند.

علم‌الهدی گفت: تنها ضایعه این زائر پیاده و این جمعیتی که در مشهد متراکم شد، تلفات تصادف یک خواهر پیاده در جاده قوچان بود که سال گذشته از اداره مسکن و شهرسازی تقاضا کردیم یک پیاده‌رو در کنار جاده تعبیه شود تا همین یک کشته را هم نداشته باشیم.

وی افزود: مسؤولان عزیز ما با اخلاص و باصفا و مؤمن هستند و از معجزات این انقلاب این است که از ابتدای پیروزی انقلاب در موضوع مدیریت‌های نظام، خائن قرار نداشته است، ممکن است اشتباه کرده باشند یا بینش‌های سیاسی انحرافی بوده باشد اما خائن نبوده است.

امام‌ جمعه مشهد در پایان افزود: الآن هم در پست‌های کشور ما خائن وجود ندارد، ممکن است اختلاف‌سلیقه و ندانم کاری باشد، اما مشکلاتی که پیش می‌آید در سایه ندانم‌کاری و بی‌دقتی است نه خیانت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن