اقتصادیستون اصلی

سرمایه گذاری، شرط لازم برای دستیابی به رشد اقتصادی

کد خبر : 8046

مدیرعامل شهرک صنعتی کاویان فریمان، سرمایه گذاری در صنعت را شرط لازم برای رشد اقتصادی کشور دانست.

به گزارش صبح مشهد، وحید تعقیبی با اشاره به وابستگی اقتصاد کشور به استفاده از بانک ها، گفت: راه نجات از این وضعیت، جذب سرمایه است نه گرفتن وام.

وی ادامه داد: باتوجه به کمبود منابع سرمایه در بیشتر کشورهای درحال توسعه، اختصاص دادن این سرمایه های محدود به واحدهایی که دارای کارایی حداکثری هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سرمایه گذاری و انباشت سرمایه، یکی از الگوهای رشد اقتصادی است، اظهار کرد: باتوجه به رشد روز افزون جمعیت و نیازمندی این افراد به مشاغل مختلف، اهمیت سرمایه گذاری بیشتر احساس می شود.

وی با اشاره به جایگاه بورس در این راستا، افزود: این رشد اقتصادی را می توان در بازارهای پول و سرمایه توسعه داد، بازار پول برای مبادله منابع کوتاه مدت و بازار سرمایه برای منابع بلند مدت مفید است.

تعقیبی ادامه داد: بازار بورس فعال، می تواند از طریق فروش سهام و اوراق مشارکت و هدایت سرمایه های خرد جامعه به سوی سرمایه گذاری های بزرگ، نقش موثری در عمران زیرساخت های تولید و تجارت داشته باشد.

وی همچنین آماده سازی زیرساخت های اساسی این مهم را توسط دولت و مجلس عنوان کرد و گفت: با این اقدام می شود در راستای سند چشم انداز و برنامه های توسعه اقتصادی پنج ساله کشور به سمت هدف پیش رفت.
وی تصریح کرد: مثلا یک کارآفرین را در نظر بگیرید که ۱۰۰۰ تومان سرمایه برای راه اندازی کسب و کارش نیاز دارد و کل سرمایه اش ۱۰۰ تومان است، این فرد برای راه اندازی کسب و کار دو راه دارد، اول؛ به دنبال جذب سرمایه گذار باشد و با مشارکت افرادی سرمایه دریافت کرده و سودی که به دست می آورد را با شرکا تقسیم کند و یا از بانک وام بگیرد و سود وام را به بانک پرداخت کند.

وی ادامه داد: شریک پیدا کردن کار سختی است و دارای معضلات خاص خود، بنابراین به سراغ بانک رفته که سود مشخصی بدهیم بدون کنکاش در کار، این روشی است که کارآفرین ها و سازمان های ما در پیش گرفته اند، دولت تشویق و رسانه ها هم تبلیغ می کنند.

تعقیبی گفت: در این راستا اگر توقف، ضرر، تحریم و یا رکود پیش آید، کارآفرین با داشتن چک های برگشتی، اقساط عقب افتاده، اداره وصول مطالبات و اجرای وثیقه ها دچار مشکلات بسیاری می شود.

وی ادامه داد: بنابراین راه جذب منابع مالی برای فعالیت اقتصادی جذب سرمایه و سرمایه گذار است نه وام بانکی.

او خاطرنشان کرد: جذب سرمایه هم برای سازمان های بزرگ از طریق بورس انجام می شود و برای بنگاه های کوچک و متوسط از طریق شتاب دهنده ها و سرمایه گذاران خطر پذیر و نهادهای دیگر.

مدیر عامل شهرک صنعتی کاویان افزود: راه نجات این است که بورس و این نهادهای تسهیل سرمایه گذاری توسعه پیدا کنند و برای تامین منابع از سرمایه گذار استفاده کنیم نه بانک!

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن