اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

دغدغه های فرماندار جدید مشهد

کد خبر : 8022
مراسم تکریم و معارفه فرماندار مشهد روز گذشته   با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی برگزار شد. در این مراسم از خدمات رضا منصوری فرماندار سابق تقدیر و حکم فرمانداری رحیم نوروزیان به عنوان فرماندار جدید اعطاشد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، سید جواد حسینی، معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار در این مراسم با اشاره به ویژگی های جمعیتی مشهد به لحاظ تعداد و تنوع اجتماعی، حضور اتباع خارجی ،جاذبه های مهاجر پذیری ، حاشیه نشینی گسترده ،بافت های فرسوده ،سیل بی شمار زائران ایرانی و خارجی بارگاه منور رضوی و برخی دیگر از مشکلات پیش روی اداره مشهد گفت :ساختارهای اداری ،مدیریتی و تقسیماتی مشهد باید تغییر کند.
وی با بیان این مطلب به ارتقای جایگاه فرمانداری مشهد به فرمانداری ویژه اشاره کرد و گفت: اگرچه امروز فرماندار مشهد به عنوان معاون استاندار می تواند با همه مدیران کل استانی مکاتبه کند و در واقع برای حل مشکلات این شهر از توان و ظرفیت آن ها بهره ببرد اما این کافی نیست و لازم است ساختار متناسب با این اختیارات نیز تدوین و اجرایی شود .
وی ادامه داد :البته این موضوع را در جلسه مشترکی با پنج نماینده شهر مشهد در میان گذاشتیم و به دنبال ارائه طرح و پیشنهادهایی در این زمینه هستیم .
حسینی تصریح کرد:در دنیا الگوهای مدیریتی متنوعی برای اداره کلان شهرها وجود دارد که یکی از آن ها «استان شهرها »است در واقع اداره شهرهایی مثل مشهد که چند برابر برخی استان ها جمعیت دارد به توان و ساختارهای مدیریت یک استان نیازمند است وباید بررسی کنیم و ببینیم مشهد امکان تبدیل شدن به چند شهرستان را ندارد ؟
معاون استاندار همچنین درباره تغییر فرماندار مشهد اظهار کرد :موضوع بازنشستگی آقای منصوری از مدت ها پیش مطرح شده بود اما متاسفانه همزمان با آغاز مسئولیت من در معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی  استانداری موضوع جدی تر شد و برای من این سوال مطرح بود که با توجه به حساسیت ها و ویژگی های منحصر به فرد مشهد چه کسی می تواند جای ایشان را بگیرد.
بدون این که با کسی مشورت کنم از آقای نوروزیان خواستم تا فرمانداری مشهد را قبول کند
وی افزود: برخی افراد و چهره های استان برای این مسئولیت پیشنهادهایی را مطرح کردند به طوری که در مجموع ۱۲گزینه پیش روی من قرار داشت .البته در میان آن ها اصلا نام آقای نوروزیان نبود و هیچ کس ایشان را برای فرمانداری مشهد به من معرفی نکرد اما در سفر اخیر معاون سیاسی وزارت کشور به مشهد مطلع شدم آقای نوروزیان از معاونت اجتماعی سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی رفته اند و حاضر نشدند مسئولیت تازه ای را نیز بپذیرند بدون این که با کسی مشورت کنم با ایشان تماس گرفتم و خواستم تا فرمانداری مشهد را قبول کنند .
وی اضافه کرد :البته در ابتدا ایشان این مسئولیت را قبول نکردند اما در نهایت تلاش کردیم تا موانع و مشکلات پیش روی ایشان را برداریم و امروز با مساعدت استاندار و  با حکم وزیر کشور مسئولیت فرمانداری ویژه مشهد و معاونت استاندار را بر عهده وی می گذاریم .
مشهد جای افراط و تفریط نیست
فرماندار سابق مشهد نیز در این مراسم با تاکید بر این که کار کردن در مشهد باید حساب شده باشد و اینجا جای افراط و تفریط نیست گفت :با این که مسئولیت های من در طول همه سال های گذشته سیاسی بوده و تحصیلات من نیز در این حوزه بوده است اما هیچ گاه در انجام وظایفم سیاسی عمل نکردم و تلاش کردم تا حد توان به مسئولیتم در قبال مشهد وشهروندان این شهر عمل کنم و در این مسیر قانون و اجرا ی آن را محور و مبنای همه تصمیم گیری ها و اقدامات قرار دادم.
رضا منصوری همچنین افزود :با توجه به وضعیت جسمانی به وجود آمده چند مرتبه از استاندار خواستم تا بار مسئولیت فرمانداری را از دوش من بردارد که ایشان نپذیرفتند اما خدارا شکر می کنم پس از ۱۸ ماه از  این مسئولیت نجات پیدا کردم.
وی با اشاره به فعالیت های دوران مسئولیت اش در فرمانداری مشهد گفت :لازم می دانم از استاندار خراسان رضوی ،معاونان ایشان ، مدیران دستگاه های اجرایی بخشداران  و دیگر همکارانم در فرماندار ی مشهد به واسطه همراهی و همدلی بی دریغی که در این مدت با من داشتند تشکر کنم و از اصحاب رسانه به خاطر این که خیلی اهل گفت وگو با جراید نبودم پوزش بخواهم .
وی اضافه کرد :از مردم خوب مشهد،  مجاوران و همچنین زائران امام هشتم (ع) طلب عفو و بخشش می کنم .
حال مشهد خوب نیست
محمد رحیم نوروزیان فرماندار جدید شهر مشهد نیز در این مراسم با اشاره به اظهارات معاون استاندارگفت : من پیش از این هم به استاندار گفته ام کارهایی که برای ارتقای جایگاه فرمانداری مشهد به فرمانداری ویژه صورت گرفته است خوب است اما این ها مشکلی را حل نمی کند و لازم است ساختارها ارتقا یابد .
وی با بیان این مطلب افزود :البته این موضوع صرفا با تغییر ساختارها ممکن نمی شود و تا وقتی که رویه ها تغییر نکند تغییر ساختارها گرهی از مشکلات این شهر باز نخواهد کرد چرا که برخی مراکز تصمیم گیرنده در جای خودشان قرار ندارندو تصمیمات اگر از مجرای خود پیگیری و اجرا شود ممکن است یک بخشدار هم بتواند یک بخش بزرگ و پر جمعیت را اداره کند .
باید الگوی مدیریتی از مشهد به جهان صادر شود نه این که پیام هایی بشنویم که زیبنده این شهر نیست
فرماندار مشهد با تاکید بر این که حال مشهد خوب نیست  به اظهارت منصوری فرماندار سابق که در ابتدای جلسه گفت« از این مسئولیت نجات پیدا کردم »اشاره کرد و افزود :آقای منصوری آدم با تجربه ای است و این واژه ها را بی دلیل انتخاب نمی کندبنابراین باید دید چرا ایشان چنین حرفی را می زنند.
 شما می دانید منظور من چیست اما باید پایتخت فرهنگی کشور و جهان اسلام وضعیتی داشته باشد که یک مدیر وقتی می خواهد از مسئولیتی کنار برود نگوید نجات پیدا کردم!
وی اضافه کرد: باید الگوی مدیریتی از مشهد به جهان اسلام صادر شود نه این که صداها و پیام هایی بشنویم که زیبنده این شهر نیست چون مشهد همچنان که با مشکلات متعددی روبه روست ظرفیت های زیادی را هم در خود دارد .
اهل حزب و جریان خاصی نیستم
محمدرحیم نوروزیان فرماندار جدید مشهد با بیان این که اهل حزب و جریان خاصی نیستم و نمی‌خواهم پرچم جریان خاصی را بالا ببرم، افزود: کدام آدم عاقلی است که نخواهد در کشورش اصلاحات رخ دهد، مگر اصلاح طلبی جز این است؟ یا کدام انسان عاقلی می‌خواهد خارج از مقررات نظام جمهوری اسلامی عمل کند؟ مگر اصول گرایی جز این است؟ پس ما نباید در این مسائل گیر کنیم و درگیر حاشیه‌ها شویم.دشمن ما فقر، حاشیه‌نشینی، بیکاری و اعتیاد است، پس وقتی مشکل یکی است باید با حفظ همدلی و احترام به تفاوت سلایق، در جهت  پیشبرد اهداف گام برداریم. هر جا هم که اختلافی پیش آمد خروجی صندوق انتخابات تکلیف را تعیین خواهد کرد .
وی در ابتدای صحبت هایش با اشاره به آغاز هفته بسیج گفت :بسیج می تواند یک نسخه شفا بخش برای مشکلات کشور باشد چراکه ما تجربه هشت سال دفاع مقدس را با فداکاری ،سربازی ،یکرنگی و مدیریت جهادی و بسیجی پشت سر گذاشته ایم.
وزیران از خیابان امام رضا (ع)می گذرند می گویند مشهد کمبودی ندارد
بصیری پور، رئیس شورای استان خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان این که مشهد فقط شهر مشهد نیست بلکه شامل شهرستان مشهد نیز  می شود، گفت :بخش مرکزی مشهد با حدود ۴۰۰تا ۴۵۰هزار نفر جمعیت ، جمعیتی بیشتر از برخی مراکز دیگر استان های کشور دارد اما این محدوده بزرگ جمعیتی تنها توسط یک بخشدار اداره می شود در حالی که برای گرداندن این میزان جمعیت در کشور تشکیلات فرمانداری و استانداری وجود دارد .
وی افزود :به واسطه وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) از هر مقام دولتی اعم از وزیر و … که دعوت کنیم به مشهد سفر می کنند اما عموما این وزیران از خیابان امام رضا (ع)عبور می کنند و در نهایت به استانداری می روند بعد هم می گویند در مشهد هیچ کمبودی وجود ندارد. باید شیب خدمات به سمت استان ها و شهرهای دیگر هدایت شوددر حالیکه در ۲۰کیلومتری شهر مشهد آب را با تانکر به برخی روستاها می رسانیم.
حاشیه ها :
جلسه تکریم و معارفه فرماندار مشهد روز گذشته با ۳۹دقیقه تاخیر شروع شد و این درحالی بود که رضا منصوری از دقایق اول زمان اعلام شده برای شروع مراسم در سالن حضور داشت .اما نوروزیان فرماندار جدید به همراه حسینی، معاون استاندار ساعت ۹ و ۹ دقیقه با هم وارد سالن شدند .بصیری پور، رئیس شورای استان در صحبت های خود گفت: سرعت تغییر فرمانداران مشهد در دولت یازدهم زیاد است و در همین دوره افتخار همکاری با چهار فرماندار را پیدا کردم.
منصوری فرماندار سابق گفت: آدم نمی تواند سرخودش کلاه بگذارد اما من سر خودم کلاهی می گذارم تا سرما نخورم.وی همچنین به خاطره ای از دیدارش با یکی از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: ایشان در زمینه طب اسلامی اطلاعات زیادی دارند و شناخته شده اند آن جا به پیشنهاد دوستان قرار شد نبض من را بگیرد، ایشان نبض نگرفته گفت فشار خونت بالاست.منصوری صحبت های خود را با این بیت شعر پایان داد : چگونه سر ز خجالت برآورم بر دوست
 که خدمتی به سزا برنیامد از دستم
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن