اسلاید شوستون اصلیسیاسی

واکنش ها به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد

کد خبر : 7956

جلسه سخنرانی علی مطهری، نایب رئیس مجلس  که روز گذشته قرار بود در سالن اجتماعات ساختمان ساپکوی مشهد برگزار شود به دستور مقام قضایی لغو شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، وزیرکشور در دستوری به معاون سیاسی وزارت کشور خواستار تشکیل هیئتی به منظور بررسی علت لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس در مشهد شد. وزیر کشور به معاون سیاسی خود دستور داد هیئتی را برای بررسی علت لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس در مشهد تشکیل دهد. وزیر کشور همچنین خبر از تهیه و تنظیم نامه ای به رئیس قوه قضاییه در این خصوص داد.سخنگوی وزارت کشور نیز بر موضع قاطع این وزارت خانه در رد برخوردهای سلیقه ای در خصوص لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس تاکید کرد.مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد گفت: پیگیری‌های لازم از سوی استانداری انجام شد تا دادستان از نظرشان برگردند اما به دلایلی که خودشان می‌دانند موافقت نشد.

سیدمسعود محولاتی، درباره لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد اظهار کرد: مجمع مشورتی اصلاح طلبان درخواست داده بودند تا روز اربعین جلسه‌ای با سخنرانی دکتر مطهری داشته باشند.

وی ادامه داد: از لحاظ این که سخنران مراسم نایب رئیس مجلس و موضوع سخنرانی نیز درباره اربعین و ایام صفر بود اجرای این برنامه از نظر ما مشکلی نداشت و فرمانداری مجوز برگزاری این برنامه را در یکی از سالن‌های شهر صادر کرد.

مدیرکل سیاسی استانداری با بیان این که تا روز گذشته مشکل خاصی برای برگزاری این مراسم نبود و آقای مطهری شنبه شب  به مشهد آمدند، خاطرنشان کرد: اما مقام قضایی  ابلاغ می‌کنند تا این مراسم انجام نشود، نیروی انتظامی نیز به فرماندار و رئیس شورای تامین استان اعلام می کنند که دستور رسیده این برنامه برگزار نشود.

محولاتی افزود: برگزار کنندگان این مراسم به دنبال این بودند تا محل برگزاری مراسم را تغییر دهند تا شاید مشکل برطرف شود اما ظاهرا اعلام شد که مراسم باید به طور کلی لغو شود.

وی با تاکید بر این که باید تابع نظر قضایی باشیم، افزود: ما مکاتبه کردیم و اعلام کردیم این برنامه مشکل خاصی ندارد، سخنران هم قرار است درباره اربعین سخنرانی کند اما موافقت نشد.

محولاتی با بیان این که با دادستان مشهد درباره این که سخنران قرار نیست در این برنامه مطلب خاصی بگوید هم مکاتبه و هم مذاکره شده، افزود: در نهایت با برگزاری این مراسم موافقت نشد، همچنین پیگیری‌های لازم از سوی استانداری انجام شد تا دادستان از نظرشان برگردند اما به دلایلی که خودشان می‌دانند موافقت نشد.

نامه علی مطهری به رئیس جمهور 
علی مطهری درنامه ای به رئیس جمهور نوشت این وضعیت زیبنده دولت جناب عالی نیست؛ گرچه قبول دارم که تلاش برای محدودسازی آزادی بیان از سوی برخی نهادهای حکومتی معمولا در زمان دولت‌هایی که گرایش اصلاح طلبی دارند بیشتر است. چنان چه اقدام موثری در این خصوص مبذول نفرمایید مجلس چاره‌ای جز استفاده از اختیارات قانونی خود نخواهد داشت.در همین حال، محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس از احتمال طرح استیضاح وزیر کشور خبر داد.
دفتر مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی در مشهد پلمب شد
رئیس مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی  گفت:دفتر مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی در مشهد دیروز پلمب شد.
بتول گندمی، در جمع خبرنگاران گفت: مکاتبات برای دریافت مجوز برگزاری جلسه از استانداری و فرمانداری از ۱۰ روز قبل انجام شد اما بعدازظهر روز شنبه  ساعت ۱۵:۳۰ به ما اطلاع دادند که جلسه لغوشده است.
گندمی تصریح کرد: علت لغو برنامه به ما اعلام نشده است.
رئیس مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی افزود: موضوع سخنرانی آقای مطهری قیام امام حسین(ع) و اصلاح امت بود و مباحث سیاسی قرار نبود مطرح شود و ابتدا قرار بود این جلسه در سالن ابن هیثم برگزار شود که بعد به تالار رازی منتقل شد و پس از این که دیروز به ما اطلاع دادند که جلسه سخنرانی لغو شده است پیگیری هایی را برای برگزاری این جلسه در ساختمان ساپکو انجام دادیم اما وقتی آمدیم متوجه شدیم که این جلسه در ساختمان ساپکو هم لغو شده است و حتی دیروز وقتی با خبر مخالفت دادستانی مواجه شدیم، با حجت الاسلام عجم برای جایگزینی سخنرانی هماهنگ کردیم تا اگر آقای مطهری قادر به صحبت نشد، آقای عجم سخنرانی کند.گندمی گفت: میهمان های زیادی از جریان های همفکر دولت و اصلاح طلبی برای این جلسه دعوت شدند.
وی افزود: این که نایب رئیس مجلس در کلان شهری مثل مشهد نمی تواند فرصت گفت و گو و صحبت داشته باشد، اول باید از شخص استاندار بپرسیم که چرا این فضا فراهم نیست و گلایه دارم که چرا ۱۰ روز پیش این موضوع را به ما اعلام نکردند؟ چرا دو روز پیش خبر ندادند و کمتر از ۲۰ ساعت گذشته به ما اعلام شد که دادستان دستور لغو مراسم را داده است.
دلایل ممنوعیت برگزاری سخنرانی مطهری در مشهد باید بررسی شود 
وکیل مدافع علی مطهری نیز گفت: دلایل ممنوعیت برگزاری سخنرانی نایب رئیس مجلس در مشهد باید بررسی شود.مصطفی ترک همدانی اظهار کرد:  وفق اصول ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ و۲۷  و  ۳۳  قانون اساسی کشور جمهوری اسلامی ایران ، آزادی بیان و منع از تفتیش عقاید و آزادی در تعیین محل اقامت و تشکیل اجتماعات از حقوق بنیادین شهروندان محسوب می‌شود.وی افزود: صرف نظر از وظایف نمایندگی و تکالیف نظارتی نمایندگان مردم در مجلس، علی مطهری دارای حقوق شهروندی مانند هر ایرانی دیگری است و نمی توان او را از حقوقش محروم کرد.
وی ضمن تأکید بر مشخص شدن دلایل لغو این مراسم، افزود: باید بررسی شود که دلیل یا دلایل چیست و بر چه اساس و به دستور چه کسی انجام شده است، البته شاید آن دلیل موجه باشد. در عین حال، تا زمان تنظیم این گزارش، اظهارنظری از سوی مقام های قضایی درباره لغو این مراسم، منتشر نشد.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن