دانش و فناوریستون اصلی

کتابخانه های روستایی فرصتی برای توسعه روستاهاست

کد خبر : 7916

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یک نهاد بومی و غیر دولتی درداخل روستاها یک فرصت مناسب برای اهداف توسعه این مکان ها است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، وحید قربانی امروز در گردهمایی کتابداران روستایی و دهیاران خراسان رضوی، که در هتل گلستان برگزار شد بیان کرد: در نگاه به توسعه ملی، پیشرفت و تعالی را مد نظر داریم که یکی از مهمترین راهبردهای این تعاریف، جوامع روستایی است.
وی ادامه داد: یک میلیون ۷۰۰ هزار نفر روستایی داریم که ۳۰ درصد جامعه استان را روستاییان تشکیل میدهند؛ جامعه ای تولید کننده که اثر اقتصادی و تامین کننده دارند.
وی اظهار کرد: وقتی توسعه های زیر ساختی مثل کتابخانه ها در روستاها باشد در حفظ و پایداری یک جامعه موثراست و به روحیه جمعی جامعه کمک می کند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه روح جمعی اجتماع روستایی فراتر از زمان جامعه روستایی شکل می گیرد ادامه داد: زمانی که بخواهیم روستا را تبدیل به یک شهر کنیم روح جمعی را از آن میگیریم و این بزرگ ترین خیانت به جامعه روستایی است.
قربانی افزود: امروز اگر دهیارها و شوراهای روستایی را یک راهبرد عنوان می کنیم به این دلیل است که می خواهیم توسعه از درون روستاها بدون اینکه به روحیه جمعی روستایی خدشه وارد شود تا روستا پایدار باقی بماند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: بر همین اساس اگر بخواهیم کتابخانه روستایی موفق داشته باشیم باید به روحیه جمعی روستا توجه داشته باشیم و این کتابخانه از درون همان روستا تشکیل شود.
قربانی ادامه داد: برای محقق شدن این موضوع باید آموزش ها را در روستاها افزایش دهیم و ببینیم که نیاز جامعه روستایی بیشتر به چه نوع کتابهای است وآن کتابها تهیه شود نه کتابهای که مورد نیاز آنها نیست.
وی خاطر نشان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یک نهاد بومی و غیر دولتی درداخل روستاها یک فرصت مناسب است برای اهداف توسعه این مکان ها.
.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی ادامه داد: کتابخانه ها را باید به عنوان یک کانون ارتباط اجتماعی تصور کنیم، کانونی که باعث تبادل کتاب، سواد، دانش و… می شود.

قربانی اظهار کرد: ما آمادگی داریم با کمک مدیر کل کتابخانه های عمومی استان در قالب طرح کتابخانه های مشارکتی در روستاها قفسه هایی از کتاب ایجاد کنیم تا کتاب در روستا مبنا و پایه ای برای مبادلات اجتماعی بهتر شود.
در ادامه معاون فرهنگی ومطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه خداوند برای آخرین پیامبر معجزه قرآن را قرار داد که پاسخگوی تمام دنیا باشد، بیان کرد: همین موضوع و آیات زیادی که در مورد خواندن و دانش وجود دارد جایگاه کتاب را در اسلام نشان می دهد.
یوسف امینی با بیان اینکه کتابخانه در گذشته جزو یکی ازاصول اصلی یک جامعه محسوب می‎شد ادامه داد: ما در گذشته های دور کتابخانه های بزرگی را داشته ایم به طوری که کتابخانه ها به عنوان یکی از پایه های حکومت در کنار مسجد بوده است.
وی اظهار کرد: نمی توان استقابل کم مردم از کتاب را کتمان کرد این در حالی است که کشورهای دیگر که چنین کتابخانه هایی در گذشته نداشته اند از ما پیشی گرفته اند.
معاون فرهنگی ومطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در چند سال اخیر در حوزه ترویج مطالعه در جامعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاههای مختلف در سطح کشوربحث ترغیب و تشویق مردم به کتاب خواندن را شروع کرده است.
امینی اظهار کرد: ۲۲۰ ناشر در نمایشگاه کتاب نیشابور شرکت کردند که این موضوع باعث یک حرکت فرهنگی در این شهردر زمینه کتاب خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: ایرانی ها امسال بیش از۱۳۲ میلیارد تومان را صرف بازی رایانه ای کردن که هیچ فایده نداشته که اگر نصف این هزینه صرف خرید و مطالعه کتاب می شد می توانست یک حرکت فرهنگی را در جامعه رقم بزند.
معاون فرهنگی ومطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه گردش مالی نشر و فروش کتاب فرانسه از صنعت خودرو این کشور بیشتر است افزود: این نشان می دهد کتاب قابلیت رقابت با صنایع دیگر را دارد به شرطی که زمینه مطالعه در جامعه فراهم بشود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن