اجتماعیستون اصلی

۵۵ توصیه بهداشتی و امنیتی به زائران اربعین دارد

کد خبر : 7700

این روزها کم و بیش هرجا می نشینی صحبت سفر اربعین است. برخی رفته اند و برخی بار سفر بسته اند و آماده سفرند. تجربیات سفر زیارت اربعین هرسال بیشتر می شود و افراد بیشتری را در بر می گیرد. به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، در این میان همواره برای زائران اربعین توصیه هایی نیز در بخش های مختلف از سوی دست اندرکاران و کارشناسان مطرح می شود؛ به ویژه نکات امنیتی، بهداشتی که برای زائران لازم به نظر می رسد. در گزارش پیش رو «علی کرمی» یک فوق تخصص امنیت زیستی و کارشناس بیوتروریسم توصیه های قابل توجهی را با زائران اربعین در میان می گذارد.

او می گوید: زائرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین حسینی(ع) در کربلای معلی را دارند برای حفظ سلامت خود به رعایت مسائل بهداشتی توجه کنند تا در سلامت کامل به کشور بازگردند.
 ۳۰ نکته بهداشتی
کرمی ۳۰ نکته را متذکر شده که شرح آن ها از این قرار است:
*سلامت زائران عتبات عالیات در گام نخست در گروی رعایت موازین بهداشت فردی با شست ‌وشوی مرتب دست‌هاست و در صورت نبود آب باید از ژل‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کرد.
*زائران باید مراقب تغییر ناگهانی دمای هوای کشور عراق باشند تا دچار سرماخوردگی نشوند. در کشور عراق در طول روز هوا بسیار گرم است اما حوالی شب هوا بسیار سرد می‌شود، همچنین زائران تا جایی که می‌توانند لوازم اضافی همراه خود نبرند، از غذای سبک آشپزهای ایرانی استفاده کنند و هرگز پرخوری نکنند.
*زمان شست ‌و شوی دست‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه طول بکشد علاوه ‌بر آن از وسایل شخصی مثل مسواک، خمیردندان، حوله، وسایل اصلاح، صابون، شامپو، لیوان، پتوی مسافرتی و ملحفه، سجاده، مُهر و تسبیح و چادر نماز در طول سفر استفاده شود.
*فقط از آب‌های معدنی سالم که در مجاورت آفتاب نمانده باشد استفاده کنید.
بیماری «وبا» را جدی بگیرید
*بیماری «وبا» را جدی بگیرند، (گزارش‌هایی از آلودگی آب‌های کربلا و نجف وجود دارد) زوار به‌هیچ ‌وجه از آب‌های غیر بطری شده استفاده نکنند و بهداشت فردی را درسرویس‌های بهداشتی رعایت کنند.
* از مصرف آب نگهداری‌شده در مخازن، آب لوله‌کشی، آب‌هایی که با یخ خنک شده‌اند و حتی شربت‌هایی که با این آب‌ها تهیه می‌شود، خودداری کنند.
*از ماسک برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها استفاده کنند و آن را  روی بینی و دهان خود قرار دهند.
*زوار دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال یا بخش فوقانی آستین بپوشانند. از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد دارای علایم بیماری تنفسی خودداری کنند، از فردی که دارای علایم تنفسی مانند سرفه و عطسه است ترجیحاً یک تا ۲ متر فاصله بگیرند، در غیر این‌صورت از ماسک برای پیشگیری استفاده کنند.
*از غذاهای گرم که تازه تهیه شده استفاده کنند و از مصرف غذای مانده و سرد بپرهیزند و غذا را به مدت طولانی و برای وعده‌های غذایی دیگر نگهداری نکنند؛ به‌هیچ ‌عنوان باقی‌مانده غذا را با خود حمل نکنند.
*برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی، استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است.
 *از مصرف سبزیجات خودداری کنند و تنها میوه‌هایی را که پوست شان جدا می‌شود مصرف کنند.
* تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از اعزام به افرادی که ضرورت دارد، با توصیه پزشک انجام شود.
* چون ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند جلوی ورود ذرات ریزگرد و غبار را بگیرند، در موقع گرد و غبار از ماسک‌های فیلتردار مخصوص استفاده کنند.
*سالاد و سبزی‌های خام و مواد غذایی، گوشت، مرغ و ماهی که کم پخته شده باشد یا غذاهایی مانند ماهی، گوشت و برنج که دوباره گرم شده است، شیر، پنیر، بستنی و دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه، غذاهای نگهداری شده در دمای اتاق، مواد غذایی کنسرو شده نجوشیده یا باد کرده، سوراخ شده با بوی نامطبوع استفاده نشود. تأکید بر محدودیت مصرف غذاهای آبکی و میوه‌های شسته نشده از جمله مواردی است که در حین سفر باید رعایت کرد.
*زائران در پیاده‌روی لیموترش یا آب‌ لیمو و مواد غذایی خشک همراه داشته باشند.
*از خوردن چای و مایعات داغ در لیوان‌های شفاف یک‌بارمصرف بپرهیزند.
*زائران از خوراکی‌های آماده و عرضه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد  و همچنین از مواد غذایی روباز و در معرض ورود حشرات و گردوغبار استفاده نکنند.
*بیمارانی که قصد حضور در این سفر را دارند داروهای مصرفی خود را همراه ببرند.
*چون احتمال شیوع آنفلوآنزا وجود دارد، به زائران توصیه  می‌شود به افراد بیمار و کسانی که سرفه می‌کنند نزدیک نشوند.
*برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا زائران دست ها را به مدت  ۶۰ ثانیه با مایع دست شویی قبل و بعد از غذا به شکل صحیح و درست شست  و شو دهند.
کسانی که مستعد زخم پا هستند…
 *کسانی که مستعد زخم پا هستند مثل بیماران قندی در طول مسیر استراحت کافی کنند و از کفش مناسب و طبی استفاده کنند.
* در صورت بارش  باران های پاییزی که در سال های اخیر برای هموطنان مشکل تنفسی ایجاد کرده است زائران نکات لازم را در این باره رعایت و سعی کنند در محیط مسقف و سربسته حضور یابند و در زیر باران قرار نگیرند و کسانی هم که مشکلات تنفسی و آسم دارند حتما ماسک و داروهای خود را به همراه داشته باشند.
*از ظرف های مخصوص غذای گرم و لیوان‌های یک بار مصرف کاغذی استفاده شود و از گرفتن مواد اولیه غذایی از افراد ناشناس خودداری کنند.
*از طبخ و ارائه غذاهای حساس مثل سالاد الویه و شیر برنج و به طور کلی غذاهایی که در آن ها شیر و تخم مرغ استفاده می شود پرهیز کنند .
 *زائران در طول مسیرپیاده روی اربعین در کشور عراق اگر شیر مصرف می کنند داغ و جوشیده باشد و سبزی که مطمئن هستند به شکل بهداشتی شست و شو شده است مصرف کنند.
*دوغ و ماست پاستوریزه و بسته بندی شده مصرف کنند و از مصرف دوغ و ماست محلی خودداری کنند.
*زائران محترم اگر دچار بیماری‌های تنفسی شدند اطلاع دهند و از کسانی که عطسه و سرفه می کنند با فاصله دو متری حرکت کنند و در شب ها نیز در موکب‌هایی که تهویه مناسب دارند استراحت کنند.
*مسئولان موکب ها بر استفاده از دستکش و شست و شوی صحیح ظرف ها و دست‌ها و همچنین استفاده از آب بهداشتی و رعایت توصیه های بهداشتی نظارت کنند.
*امسال برای اولین بار برای زواری که از کشور عراق به کشور برمی‌گردند قبل از این که وارد گیت گذرنامه شوند، ۱۰ گیت سلامت پیش‌بینی‌شده و کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها غربالگری را انجام می‌دهند.
*اگر نمونه مشکوکی در توزیع مواد غذایی، نوشیدنی  یا پخش عطر و گلاب با دستگاه‌های مشابه سم پاش دیدید یا فردی به نظرتان مشکوک رسید به اولین واحد گشت اطلاع دهید و در صورت امکان از آن عکس تهیه و مستندسازی کنید.
کرمی، فوق تخصص امنیت زیستی و کارشناس در حوزه بیوتروریسم در بخش دیگری از توصیه هایش اقلامی را که زوار باید همراه خود داشته باشند برشمرد: ژل ضد عفونی کننده، صابون کوچک یا شبیه خمیر دندان، ماسک فیلتردار، پتوی مسافرتی، قاشق و چنگال مسافرتی،  آب معدنی،  مقداری آجیل خشک،  لیمو یا آب لیمو،  داروهای مورد نیازی که مصرف می کنید،  کفش و لباس مناسب.
مشاوره برای افراد پرخطر
در صورت ضرورت و مشاوره با پزشک، واکسن آنفلوآنزا در افراد پُرخطر شامل افراد بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری قلبی و ریوی مزمن، دیابت کنترل نشده یا افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی  یا رادیوتراپی دارند، همچنین خانم‌های باردار و کودکان با تجویز پزشک، تزریق شود اما این واکسن برای افراد عادی یا جوانان ضرورتی ندارد.
۱- پیاده روی را از طلوع آفتاب آغاز و در زمان نزدیک شدن به غروب آفتاب به طور کامل متوقف کنید و به استراحت بپردازید. در طول سفر به مدت طولانی پیاده روی نکنید. سعی کنید حتما زمان استراحت تان را طوری برنامه ریزی کنید که هنگام اذان مغرب و بعد از خواندن نماز مغرب و عشاء جایی را برای استراحت و خواب در میان صدها موکب داشته باشید.
۲- گذرنامه و شارژر تلفن همراهتان را حتماً همراه خود داشته باشید.
۳- پیشنهاد می شود : در برنامه ریزی های خود حتماً محل استراحت تان را اولین شب در حدود ستون ۵۰۰ و دومین شب نزدیک به ستون ۱۰۰۰ سپری کنید. کل مسیر شامل ۱۴۵۲ ستون است. در خور ذکر است موکب در ستون هایی با رقم رندتر شلوغ تر از سایر ستون ها است.
۴- در طول سفر حتماً لوازم انفرادی اعم از مسواک، خمیردندان، حوله، چفیه، مقداری خشکبار ( پسته، بادام، انجیر و برگه زردآلو ) قرص سرما خوردگی، پماد مناسب برای تاول و همچنین عرق سوز شدن بدن و باندهای کشی مخصوص پا و عضلات به همراه داشته باشید.
۵- حتماً از کوله پشتی به جای کیف دستی و … استفاده نمایید تا راحت تر باشید.
۶٫ دقت کنید از کفش هایی با کف طبی و بدون بند استفاده کنید  تا هنگام استراحت در چادرهـا برای پا کردن و… زمان زیادی صرف نشود.
 ۷- همواره در طول مسیر خطراتی مانند گم کردن همراهان و دوستان وجود دارد و از آن جا که تلفن همراه در برخی نقاط امکان آنتن دهی ندارد، حتماً از شماره ستون ها استفاده کنید و ستونی را برای پیدا کردن دوستانتان از قبل تعیین کنید که درصورت گم شدن همگی پای آن ستون جمع و به هم ملحق شوید.
۸-  از آن جا که همواره در طول مسیر مواردی مانند اسکـان و مواد غذایـی و نوشیدنی به طور رایگان در اختیار زائران قرار می گیرد، سعی کنید از حمل پول زیاد اجتناب کنید و فقط مقداری پول عراقی به همراه داشته باشید.
۹- در طول مسیر دسترسی به آب و مایع دست شویی دشوار است. پس حتماً دستکش یک بار مصرف و صابون خمیری همراه داشته باشید.
۱۰- ستون های شماره ۷۲ ، ۳۳۵ ، ۶۰۲ ، ۱۱۰۳ و حرم حضرت عباس برای افراد گمشده مشخص شده، ضمن این که هر۳ کیلومتر مرکز گزارش گمشدگان است.
۱۱- بیش از ۹۵ درصد زنان و مردان، بدون هیچ مشکلی، در روز سوم مسیر را به پایان می رسانند. اما نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید، بلکه هر جا تصور کـردید که دیگر توانایی ادامه دادن راه را ندارید، می توانید از خودروهای فراوانی که در مسیر هستند استفاده کنید.
در سفرهای گروهی صبر، گذشت، ایثار، خوش رویی، همبستگی، اتحاد و هماهنگی با مسئولان، رمز موفقیت بیشتر است.
۱ـ قبل از سفر حتماً برای افراد گروه یک نسخه کپی رنگی از برنامه ها تهیه کنید.
۲ـ حمل، نگهداری و مصرف مواد مخـدر و داروهای کدئیـن دار و روان گـردان درکشور عراق ممنوع است و دولت عراق در چنین مواردی با خاطیان به شدت برخورد می کند.
۳ـ هنگام خروج از ایران و ورود به عراق حتماً مهر خروج در گذرنامه شما کنترل شود.
۴ـ در صورت درخواست مأموران بـرای انگشت نگاری و عکس یا طـرح سوال، خونسردی خود را حفظ و همکاری کنید.
۵ـ حفظ نظم و رعایت نوبت در مرحله ورود  و خروج از مرزها از هر نظر مورد انتظار است. امید است خستگی راه و یا شرایط نامساعد هوا و ضعف امکانات مرزی موجبات آزردگی زائران گرامی را فراهم نکند و با سعه صدر و صبر، تشریفات مرزی انجام شود.
۶ـ به محض ورود به عراق ساعت های خود را به وقت محلی تنظیم کنید.
۷ـ در طول مسافرت مراقب باشید شیء یا وسایلی را در ساک شما قرار ندهند و از دریافت هر گونه امانت برای انتقال به ایران خود داری کنید.
۸ـ همراه داشتن تلفن همراه و دوربین بلامانع است . اما بردن آن ها به حرم ها و اماکن زیارتی ممنوع است و عکس برداری و فیلم برداری از پایانه های مرزی، ستون های نظامی در جاده ها، اماکن نظامی، سیطره ها ( ایست و بازرسی) و نظیر آن  ها مطلقاً ممنوع است.
۹ـ در کنار مقرها و مراکز نظامی توقف نکنید. از گذرنامه خود در طول مسافـرت حفاظت کنید، چون مفقـود شدن آن مشکلات زیادی را برای شما و مسئولان ایرانی به همراه دارد.
۱۰ـ حتماً شماره تلفن عراقی دوستان خود را از ابتدای مسیر داشته باشید.
۱۱- درصورت بروز انفجار سریع محل را ترک کنید، چون معمولاً یک انفجار برای جمع کردن مردم و انفجار دیگر برای وارد کردن حداکثر خسارت انجام می‏‌شود و در صورت وقوع حادثه از عکس برداری و فیلم برداری خودداری کنید.
۱۲-هنگام راهپیمایی به صورت تجمعی حرکت نکنید، بلکه به گروه‌های پنج تا شش نفره تقسیم شوید و همچنین به صورت انفرادی و تنها حرکت نکنید.
۱۳- با دیگر زائران وارد بحث وجدل سیاسی نشوید. در طول مسافرت و در داخل حرم‌های مطهر به تذکرات مأموران انتظامی و خادمان حرم‌ها توجه کنید.
۱۴- اطلاعات خصوصی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.
۱۵-  در صورت بروز هرگونه حادثه یا حرکت مشکوک، موضوع را به مسئولان انتظامـی اطلاع دهید.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن