اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

راه اندازی شبکه اختصاصی عدالت در دادگستری

کد خبر : 7644

شبکه اختصاصی عدالت در راستای تسریع رسیدگی به پرونده ها و کاهش قطعی اینترنت و سیستم قضایی راه اندازی خواهد شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روزنامه اطلاعات، رییس مرکز آمار و فن آوری قوه قضاییه در گردهمایی روسای دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی سراسر کشور، اظهار کرد: در راستای کاهش قطعی اینترنت و تسریع در فعالیت دفاتر خدمات الکترونیکی کشور شبکه تحت موبایل با عنوان شبکه اختصاصی عدالت راه اندازی می شود که این شبکه اختصاص به کارکنان دادگستری دارد.

حمید شهریاری با بیان اینکه مشکلات بسیاری برای ایجاد دفاتر الکترونیکی در کشور داشتیم، افزود: اینکه کار حاکمیتی را به بخش خصوصی بسپاریم با مقاومت هایی رو برو شدیم در حالیکه در روشهای سنتی صرفا حاکمان خدمت رسان بودند و برای دستیابی و دفاع از این روش سه جانبه گرایی مطرح شد.

وی بیان کرد: اتاق ثبت دادخواست در دادگاه همیشه با ازدحام روبرو بود و نارضایتی مردم را در برداشت که با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیکی این نارضایتی ها برطرف شده است.

شهریاری تصویب آیین نامه تاسیس دفاتر الکترونیکی را شاهکار نگارشی قانون دانست و گفت: زمانی که آیین نامه دفاتر الکترونیکی برای قانونی شدن آماده شد، خوشبختانه همزمان قانون دادرسی کیفری در حال اصلاح بود، که شاه بیت این قانون ماده ۶۵۵ و تبصره ۲ تصویب شد و سرانجام مجوز تاسیس دفاتر قانونی داده شد.

شهریاری بیان کرد: به واسطه این قانون تمام اشیا الکترونیکی را اعتبار بخشیدیم و در نظر داریم که در مراحل بعدی افعال قضایی مانند توکیل و شهادت دادن را نیز الکترونیکی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ابلاغ کاغذی گاهی به دست افراد نمی رسید، بیان کرد: راه اندازی ابلاغ الکترونیکی مهم ترین فعالیت اجرایی در مرکز آمار و فن آوری قوه قضاییه بود که از اول مهر اجرایی شد و درصد قابل ملاحظه ای از مراجعات مردم را تسهیل کرد.

وی بر ضرورت افزایش دانش افزایی نیروهای دفاترالکترونیکی تاکید کرد و افزود: مدیران دفاتر باید با روسای کل دادگستری ها هماهنگ و نیز عرضه خدمات آن لاین داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه دفاتر رعایت استانداردها و معیارهایی را داشته باشند، افزود: هیات بازرسی تشکیل شده تا رفتار کارکنان نظارت و ثبت تخلفات انجام شود.

وی در بخشی از سخنانش از مدیران دفاتر که در لباس روحانیت یا سابقه کاری بالاتری هستند درخواست کرد تا با انجام مشاوره در اجرای طلاق تاخیر ایجاد کنند زیرا بسیاری از طلاق ها سرلجبازی و نارس اتفاق می افتد که با مشاوره رفع اختلاف و از آفت طلاق پیشگیری می شود.

وی افزود: این مطالبه مشاوره از مدیران دفاترعرفی است و کار رسمی آنها نیست و خوشبختانه برخی دفاتر در پیشگیری از طلاق های نارس موفق بوده اند.

وی با بیان اینکه بزودی سامانه اشتراک گذاری تجارب راه اندازی می شود؛ افزود: کانون ها باید تولید محتوای متنی و چند رسانه ای را در راستای دانش افزایی قضایی و حقوقی در دستور کار قرار دهند.

وی بر ضرورت ایجاد محتوای رسانه ای در راستای تاکید ترویج روحیه صلح و سازش تاکید کرد و گفت: همچنین اموزش نیروی انسانی و ارزیابی دفاتر صورت بگیرد و هر سال دفاتر برتر انتخاب شوند و نیز پراکندگی جغرافیایی دفاتر بررسی شود.

وی پیشنهاد داد تا مرکز مشاوره حقوقی راه اندازی شود و افزود: قضات بازنشسته می توانند به عنوان مشاوره بکارگیری شوند.

وی افزود: ملاقات الکترونیک زندان ها ،راه اندازی دفاتر داخل زندان ها، مددکاری اجتماعی در دفاتر، داوری در دفاتری که رییس دفتر قاضی دارند و ثبت دادخواست شورای حل اختلاف از دیگر اهداف این معاونت قوه قضاییه در آینده است.

رییس مرکز آمار و فن آوری قوه قضاییه تصریح کرد: قوه قضاییه باید پنجره واحدی برای خدمات داشته باشند و این پنجره واحد خدمت دفاتر هستند.

وی همچنین از پیشنهاد راه اندازی پردیس خدمات قضایی در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی که قابلیت های لازم را داشته باشند، خبر داد و گفت: امکان دارد بخشی از این رسیدگی ها به دفاتر با عنوان پردیس ( نوع ارتقا یافته دفاتر) واگذار تا راه رسیدگی ها کوتاهتر شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن