اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

نهج‌البلاغه فرزند شخصیتی حضرت علی (ع) است

کد خبر : 7574
حجت‌الاسلام راشد یزدی با بیان این‌‌که شخصیت افراد مصالح ساختمانی تاریخ است، گفت: از دو راه زبان و نوشتار پی به شخصیت افراد می‌بریم، نهج‌البلاغه در خطبه‌ها زبان حضرت علی و در نامه‌ها نوشتار ایشان است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام کاظم راشد یزدی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسم سومین سالگرد ارتحال عالم متقی، حجت الاسلام سید محمدتقی مقدم به سخنرانی پرداخت و در ابتدا گفت: هر انسانی دارای دو جهت است، یکی از آن دو جهت شخص است و دیگری نیز جهت شخصیت و معرفت و شناخت شخص به دیدار اوست.

وی در ادامه افزود: مردانی که تاریخ‌ساز شده‌اند، باید به شخصیت‌شان توجه کرد زیرا شخصیت افراد مصالح ساختمانی تاریخ است این افراد آثار و حوادثی را به وجود آوردند که تاریخ ساخته شده است این افراد باقی می‌مانند زیرا این امارت مجلل نمی‌تواند مصالح خود را از دست بدهد. تاریخ را نیز تاریخ‌سازان به وجود می‌آورده‌اند.

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این‌که وسعت صفحات تاریخ آنقدر نیست که بتواند تمام حوادث را در خود ذخیره کند، اظهار داشت: حادثه‌هایی که در ساخت‌وساز تاریخ نقش داشته‌اند، این حوادث را نمی‌توانند حذف کنند بنابراین افراد تاریخ‌سازمان که از مفاخرمان هستند باید شخصیت‌شان بررسی شود نه شخص‌شان.

استاد حوزه علمیه شناخت شخصیت را از دو راه عنوان کرد و گفت: راه اول، زبان و دیگری قلم است باید شنید در موقع حرف زدن چه می‌گوید و در آنجا شخصیتش شناخته می‌شود همچنین آثاری که این سخنان در جامعه داشته است؛ زبان عضو حساسی در بدن است، جِرمش کم اما جُرمش سنگین است. کافر با شهادت به وحدانیت خدا و چرخاندن همین زبان کوچک از نجس بودن خارج می‌شود و پاک می‌شود.

وی در بیان راه دوم افزود: نوشتار فرزند شخصیت انسان‌هاست که از راه قلم متولد شده است با خواندن کتاب متوجه می‌شویم، شخصیت او چگونه است. بهترین راه شناخت شخصیت نیز همین نوشتار است بنابراین نهج‌البلاغه فرزند شخصیتی امیرالمؤمنین (ع) است زیرا در خطبه‌ها، زبان حضرت را متوجه می‌شویم و در نامه‌ها،‌ نوشتار ایشان را می‌بینیم.

حجت‌الاسلام راشد یزدی در رابطه با مراسم سومین سالگرد مرحوم حجت‌الاسلام مقدم تصریح کرد: مردمی که قدرشناس هستند، انسان‌های گذشته را  فراموش نمی‌کنند، مراسم‌های سالگرد استمرار بخشیدن به زنده بودن یک شخصیت است.

گفتنی است در این مراسم آیت‌الله مروارید، استاد حوزه علمیه خراسان، سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و علما و فضلای دیگری شرکت داشتند و در پایان مراسم کتاب‌هایی از مرحوم حجت‌الاسلام مقدم رونمایی شد./۲۰۲/۸۶۲/ب۱

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن