اقتصادیستون اصلی

راه اندازی اتاق مبادلات سهام پدیده همچنان معطل

کد خبر : 7456
در حالی که قرار بود با آغاز فعالیت عمرانی و ساختمانی شرکت پدیده اتاق تبادل سهام این شرکت نیز زیر نظر استانداری و با نظارت سازمان بورس راه اندازی شود اما سه هفته پس از این رویداد همچنان تشکیل این اتاق و فراهم شدن زمینه خرید و فروش سهام در ابهام قرار دارد چراکه به تازگی بورس واگذاری نرم افزار مبادله را منوط به پرداخت مبلغ سه میلیارد تومان کرده است. مبلغی که به اذعان استاندار خراسان رضوی نیز زیاد وگران است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، علی رضا رشیدیان در توضیح کوتاهی گفت : مشکل اصلی راه اندازی اتاق مبادله سهام تهیه نرم افزار خاصی است که ظرفیت کار خرید و فروش سهام را به این دفتر می دهد، نرم افزاری که به نوعی انحصاری است و قیمت آن نیز خیلی گران است .
علیرضا رشیدیان اضافه کرد :در سفر اخیر معاون اجرایی رئیس جمهور به مشهد از آقای شریعتمداری درخواست کردم به سازمان بورس توصیه کنند تا همکاری بیشتری در این خصوص داشته باشند همچنان که از وزیر اقتصاد و حجت الاسلام والمسلمین بحرینی نماینده مشهد در مجلس و عضو شورای بورس درخواست کردم در خصوص حل و فصل موضوع پیگیری بیشتری داشته باشند.

 

بورس باید بر پدیده فشار بیاورد تا وارد بورس شود
از سوی دیگر رئیس هیئت مدیره شرکت پدیده شاندیز روز گذشته در خصوص آخرین وضعیت ورود پدیده به بورس گفت: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار و اهداف مکتوب سازمان بورس و همچنین مصوبات شورای امنیت ملی کشور، نقل و انتقال سهام پدیده باید تحت نظارت بورس انجام شود بنابراین مکاتبات لازم به این منظور را انجام دادیم، اما هر چه جلوتر رفتیم نماینده حقوقی بورس بیشتر مخالفت کرد و حاضر به اجرای تصمیمات وزیر محترم اقتصاد و رئیس سازمان بورس نشد.

 

احمد نوروزی با بیان این مطلب ادامه داد : نمی گوییم شفافیت های لازم در پدیده ایجاد شده است اما با تمام توان در حال انجام آن هستیم و انتظار ما پذیرش واقعیات از سوی سازمان بورس است.وی با تاکید بر این که معتقدیم بورس باید سیستم نظارتی خود را بر ما اعمال کند و به منظور ورود پدیده به بورس پیگیری کند گفت :در حالی که انتظار است بورس بر پدیده فشار بیاورد ،ما هرچه در این خانه را می کوبیم که بیاید بر کار ما نظارت کند این سازمان پا پیش نمی گذارد.  حرف ما این است که سازمان بورس نباید وظیفه ذاتی خود درباره تحت نظارت درآوردن شرکتی که ۱۳۶ هزار سهامدار دارد را فراموش کند.

 

نوروزی ادامه داد: این که هم اکنون بورس برای اتاق مبادلات سهام پدیده هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد یک نوع فرار مسئولیتی است. قرار بوده پدیده وارد بورس یا فرابورس شود پس اگر بورس نمی خواهد بر نقل و انتقال سهام پدیده نظارت کند به صراحت اعلام کنند که مسئولیت شان را انجام نمی‌دهند و ستاد تدبیر نیز به ما ابلاغ کند تا سازوکار دیگری تعریف ‌کنیم اگرچه می دانیم این اقدام خلاف  قانون است.

 

رئیس هیئت مدیره شرکت پدیده شاندیز در خصوص مباحث مربوط به خرید نرم‌افزار، اظهار کرد: تمامی شرکت‌هایی که در خرید و فروش اوراق بهادار و سهام فعال هستند از نرم‌افزار شرکت فناوری بورس تهران استفاده می‌کنند و بورس به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا از آن استفاده کنند و در قبال آن از معاملات حق الزحمه ای می گیرد اما بورس این اجازه را به شرکت ما نداده است. بورس حتی حاضر نیست نرم‌افزار خود را واگذار کند در حالی که واگذاری نرم افزار امری بدیهی است و از این نرم افزار صدها شرکت بدون هرگونه ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند.وی همچنین با اشاره به مسئولیت وزیر اقتصاد و مدیرعامل سازمان بورس در این خصوص گفت : هم اکنون مشکل این است که از یک سو باید فعالیت هایمان تحت نظارت بورس باشد اما از سوی دیگر بورس خود را کنار می‌کشد.

 

نوروزی یادآور شد: قطعا در شرایط فعلی شرکت پدیده نمی تواند وارد بورس یا حتی فرابورس شود ولی بسیاری از شرکت ها که مشکلات عدیده ای دارند سهامشان در بازارهای مربوط به بورس معامله می شود و آسمان هم به زمین نمی آید در واقع  فلسفه ایجاد فرابورس نیز همین موضوع بوده است.

 

رئیس هیئت مدیره شرکت پدیده شاندیز در این باره توضیح داد: در فرابورس بازارهای متفاوتی وجود دارد که یکی از آن بازارها بازار توافقی است و در این بازار شرکت‌هایی مشابه پدیده وجود دارند و فعالیت می کنند. معتقدیم سازمان بورس فقط بهانه‌جویی می‌کند چرا که حتی به ما اجازه ورود به تابلوی بازار توافقی را نمی‌دهد.

 

وی ادامه داد : شرکتی با بیش از صدهزار نفر جزو بزرگ ترین شرکت های سهامی عام به حساب می آید گرچه  تاکنون خودش را تطبیق نداده باشد که همین امر یکی از تخلفات مدیران قبلی بوده و عامل ایجاد مشکلات پدیده شده است.
در حال بررسی برای خرید نرم‌افزاری خارج از بورسیم
رئیس هیئت مدیره پروژه پدیده با اشاره به این که پدیده در هر حال باید وارد بازار خرید و فروش سهام شود، خاطرنشان کرد: قطعا سهامی خاص بودن پدیده و ماندن در وضعیت موجود خلاف قانون است و این شرکت باید به سهامی عام تبدیل شود اما با توجه به تصمیمات اخیر بورس مبنی بر اجبار پدیده به خرید نرم افزار بررسی می کنیم تا چنان چه تهیه نرم‌افزار بورس تحت هیچ شرایطی ممکن نشد از خارج از بورس نرم افزار را خریداری کنیم.

 

نوروزی اظهار کرد :یکی از تبعات ورود نکردن به بورس نبود امکان ارتباط مردم با شیوه جدید خرید و فروش سهام است و با توجه به این که در کشور ما اکثریت خریدار سهام، دانش بورس‌بازی را ندارند به کارگزاران رسمی بورس اعتماد می‌کنند تا برایشان سبد سهام تهیه کنند بااین حال چون نمی‌توانیم از نرم‌افزار بورس استفاده کنیم در نتیجه سهامدارانمان حق استفاده از خدمات کارگزاران را نخواهند داشت .

 

وی ادامه داد : تجربه استفاده از نرم افزار سامانه اطلاعات سهامداران به ما نشان داد کمتر از ۳۰ درصد سهامداران می توانند به طور مستقل از این نرم افزار استفاده کنند و طبیعتا نمی‌توانند به شکل مطلوب وارد معاملات بورس شوند، بنابراین به نظر می‌رسد سهامدارانمان را از دست بدهیم یا همان ابتدا با یک صف فروش مواجه شویم .
نرم افزارغیربورسی
وی با رد ادعای نبود امکان تامین هزینه خرید نرم‌افزارتوسط شرکت، گفت: گرچه مشکلات عدیده مالی در شرکت وجود دارد که حتی حقوق پرسنل کامل پرداخت نمی شود اما به ضرورت امکان تامین منابع برای خرید نرم‌افزار وجود داردالبته باید گفت که نرم افزار مد نظر نرم افزار بورس نیست و متعلق به بخش خصوصی و بدون کارایی های نرم افزار بورس است و نمی تواند فضای مناسب برای انجام معاملات توسط مردم را فراهم کند.ضمن این که ایجاد شبکه برای خرید و فروش سهام در سراسر کشور بسیار هزینه‌بر خواهد بود.
هیئت مدیره حق تعیین قیمت سهام را ندارد
وی درباره نقش هیئت مدیره در تعیین قیمت سهام گفت: هیئت مدیره بر اساس قانون حق تعیین قیمت ندارد و نباید در مسائل این چنینی دخالت کند.وظیفه هیئت مدیره صرفا فراهم کردن بسترهای لازم  و بازار معاملات سهام است و البته وظیفه تلاش برای بهبود امور شرکت و ایجاد ارزش افزوده در شرکت یا دارایی شرکت را دارد که در رسمیت سهام تاثیرگذار است.

 

نوروزی در خصوص جذب سرمایه‌گذار بیان کرد: در حال مذاکره با شرکت‌های تامین سرمایه‌ایم و شرکت‌های سرمایه گذار اگر احساس کنند شرایط خوب است مطمئنا ورود خواهند کرد و تمام تلاشمان این است تا بستری فراهم شود و بازار خوبی برای سهام ایجاد شود.متاسفانه تماس های مکرر خبرنگار ما برای مصاحبه با فهیمی مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بدون نتیجه ماند.شایان ذکر است پیش از این فهیمی در این باره به خراسان رضوی گفته بود هرگونه اطلاع  رسانی  از طریق استانداری خراسان رضوی انجام می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن