شهری

گره ترافیکی هسته مرکزی مشهد در کش‌ و قوس سناریو پردازی

کد خبر : 26834

ترافیک هسته مرکزی مشهد معضلی چندین ساله است که گره آن هر روز کورتر می‌شود و به جای اقدامات عملی در راستای بازشدن این گره تا کنون فقط طرح و ایده به عنوان مسکّن و راه حلی موقتی پیشنهاد شده و برنامه جامعی در این خصوص ارائه نشده‌ است.

ایرنا خراسان رضوی نوشت: ترافیک از مهمترین معضلات گریبانگیر کلانشهرهاست که نه تنها موجب کلافگی شهروندان است بلکه عاملی برای تشدید سایر مشکلات نظیر آلودگی‌هوا نیز هست، مشکل ترافیک در سال‌های اخیر با گسترش شهرها و شهرنشینی حادتر شده‌ است و بخشی از وقت شهروندان در طی روز پشت صف‌های ممتد ترافیکی هدر می‌رود اما برای حل این مشکل راه‌حلی جز طرح‌های موقتی نظیر طرح زوج و فرد اجرا و ارائه نمی‌شود.
به اذعان دست‌اندرکاران، حل مشکل ترافیکی با پیچیدن یک نسخه واحد برای تمام کلانشهرها امکان پذیر نیست و در هر شهری بسته به ویژگی‌های کالبدی اش باید راهکارهای عملی ارائه شود.

در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز که سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر است تردد روزانه یک میلیون خودرو ثبت می‌شود و ترافیک جزء لاینفک زندگی در این کلانشهر شده‌ است.

معضل ترافیکی در هسته مرکزی مشهد و در محدوده اطراف حرم مطهر رضوی بسیار حادتر از سایر نقاط شهر است لذا چندسالی است در این محدوده طرح زوج و فرد ترافیکی اجرا می‌شود اما این طرح فقط طرحی موقتی است و نتوانسته در حل معضل ترافیکی این محدوده موثر باشد.

تدوین طرح “کلان پلازا”

معاون عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص ساماندهی وضعیت ترافیکی هسته مرکزی شهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح “کلان پلازا” طرح مشترکی است که مدیریت شهری مشهد با همکاری آستان قدس رضوی به منظور تسهیل در عبور و مرور و کاهش بار ترافیکی با افزایش صحن حرم مطهر رضوی برای شهروندان محقق خواهد کرد.
خلیل الله کاظمی افزود: طبق این طرح در محدوده اطراف حرم مطهر رضوی اولویت با عابرپیاده و سیستم حمل و نقل عمومی است.
وی ادامه داد: طبق این طرح برای خودروهای شهری در محدوده هسته مرکزی شهر محدودیت توقف و تردد ایجاد می‌شود و در ورودی‌های محدوده حرم مطهر نیز توقفگاه‌هایی احداث می‌شود تا شهروندان، خودروهای شخصی را پارک و مابقی مسیر را با حمل ونقل عمومی و یا پیاده طی کنند.
معاون عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: همچنین طی جلسات کارشناسی، در این طرح پیش‌بینی شده که زیرگذر حرم مطهر امام رضا (ع) برای خودروهای شخصی بسته شود و تنها خودروهای حمل و نقل عمومی اجازه تردد در آن را داشته‌ باشند.
کاظمی افزود: احداث پنج هزار و ۶۰۰ توقفگاه در محدوده‌های ورودی به محدوده حرم مطهر رضوی و تقویت حمل و نقل عمومی ارزان و یا رایگان از الزامات اجرای این طرح است.
وی ادامه داد: این طرح هم‌اینک در شورای همتای استان خراسان رضوی در دست بررسی است و پس از تصویب، مقدمات اجرای آن فراهم می‌شود.

 

طرح ترافیک

معضل ترافیکی در هسته مرکزی مشهد و در محدوده اطراف حرم مطهر رضوی بسیار حادتر از سایر نقاط شهر است
۳۰ درصد تردد در هسته مرکزی غیرضروری است.

معاون عمران و حمل و نقل شهرداری مشهد با بیان اینکه هم‌اینک حدود ۳۰ درصد ترددها از مبادی حرم مطهر امام رضا (ع) عبوری است گفت: اگر این ترددها محدود و از مسیرهای دیگری انجام شود، شاهد کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر مشهد خواهیم بود.
کاظمی افزود: تقویت سیستم حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی مشهد ضروری است لذا تقویت ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی با جدیت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: به منظور تسهیل در رفت و آمد شهروندان و زائران در میدان بیت‌المقدس نیز ایستگاه خط سه قطار شهری در باب الجواد(ع) حرم مطهر امام رضا (ع) در حال احداث است و برنامه ریزی شده در مرحله نخست راه اندازی این خط، ۵.۳ کیلومتر از ۲۸ کیلومتر خط سه حدفاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.
معاون عمران و حمل و نقل شهرداری مشهد گفت: با بهره‌برداری از این مسیر برخی مشکلات شهروندان برای تردد و ترافیک های سنگین در هسته مرکزی شهر کاهش می یابد.
کاظمی افزود: بازکردن گره‌های ترافیکی از اولویت‌های این معاونت است که در این خصوص تا کنون گره‌های ترافیکی شهر در ۴۲ نقطه باز شده و باز کردن گره های ترافیکی ۶۶ نقطه دیگر نیز در دستور کار است.
وی اضافه کرد: طبق رویکرد جدید این معاونت، ایجاد تقاطع در هسته مرکزی شهر و خیابان‌های اصلی جز به ضرورت انجام نمی‌شود و تقاطع‌ها در محدوده ۱۰۰ متری اجرا خواهند شد که در این راستا ساخت پنج تقاطع در رینگ ۱۰۰ متری برای سال آینده برنامه‌ریزی شده‌ است.

تکمیل حلقه اتصال خیابان‌های پیرامون حرم مطهررضوی

شهردار منطقه ثامن مشهد نیز از تکمیل روند اتصال خیابان‌های پیرامون حرم مطهر رضوی خبر داد و افزود: مرحله دوم احداث بولوار شارستان رضوی قطاع٢ حدفاصل خیابان آیت الله شیرازی (ره) تا خیابان طبرسی با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
مصطفی نعمتی افزود: مرحله نخست این طرح در تیرماه امسال به طول ٢۵٠ متر و عرض ۵٠ متر به بهره‌برداری رسید و ادامه مسیر شارستان تا تقاطع بولوار رضوان با پیشرفت بیش از ٧۵ درصدی در حال اجراست و با تکمیل مرحله دوم این طرح، مسیر تردد سواره از خیابان شهید محسن کاشانی تا خیابان آیت الله شیرازی در دو باند ترافیکی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: با اجرای کامل طرح شارستان به میزان زیادی از بار ترافیکی هسته مرکزی شهر و خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی کاسته خواهد شد و اجرای این طرح به یقین تاثیر به سزایی در کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی شهر و خیابان های اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) خواهد داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن