اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

نشست تخصصی مشهد و الزامات فرهنگی برگزار شد

کد خبر : 6991

در آستانه رویداد بین‌المللی ۲۰۱۷ نشست تخصصی مشهد و الزامات فرهنگی با انتقاد از نقش کم‌رنگ دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی برنامه‌های مشهد برگزار شد.

 به گزارش صبح مشهد به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، در نشست تخصصی مشهد و الزامات فرهنگی که عصر امروز در تالار دکتر رجایی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، نماینده سابق مردم مشهد در مجلس شوراى اسلامی گفت: سالی که من در مجلس بودم، خراسان را سه‌تکه کردیم تا به مشهد رسیدگى بیشتر شود اما مشهد مشکلات زیادى دارد.

حسین فتاحی افزود: در اولین سفر رسمی رئیس‌جمهور وقت به مشهد، طرح تقسیم مشهد به بحث گذاشته شد و بالاخره خراسان رضوی تقسیم شد و مشهد حدود ۱۲ سال از این موضوع عقب افتاد.

وی با بیان اینکه پس از تقسیم خراسان بزرگ سه استاندارى تشکیل و دولت با سه استان درگیر شد، افزود: به رأی ساخت زیرساخت‌های مشهد تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و با وجودیکه بنده پزشکم ولی با کار فرهنگی آشنا هستم و با سفر به نیویورک و مراجعه به کتابخانه و مرکز فرهنگی آن اطلاعات زیادی را بررسی کردم.

نماینده سابق مردم مشهد در مجلس شوراى اسلامی با انتقاد از شرایط فرهنگی مشهد گفت: شهرهای مهم دنیا همه دارای نمود فرهنگی است، اما ما در مشهد فقط شیشلیک فروشی و فست‌فود داریم و در مشهد هویت فرهنگی وجود ندارد.

فتاحی با اشاره به خاطرات خود از کشورهاى مختلف افزود: در همه جاى دنیا نمادهای فرهنگی را نگه می‌دارند، اما ما در مشهد تمام مراکز تاریخی را تخریب و به جاى آن برج‌سازی کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه می‌خواهیم شهر فرهنگی درست کنیم، درحالی‌که دانشگاه‌ها به‌عنوان نماد فرهنگی جایگاهى ندارند و در کشور آخر کار هستند، تصریح کرد: مشهد باید برجسته شود، و مردم اول باید به مشهد بروند و بعد به سایر شهرها بیایند.

نماینده سابق مردم مشهد در مجلس شوراى اسلامی پیشنهاد ساخت کریدور فرهنگی از خیابان خواجه ربیع تا کوهسنگی را داد و خاطرنشان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا زائران به رأی شناخت مشهد در این کریدور قرار گیرند.

فتاحی تأکید کرد: دنیا به دانشگاه یک کشور نگاه می‌کند و اگر می‌خواهیم مشهد پایتخت فرهنگی شود باید دانشگاه‌ها به میدان بیایند.

در ادامه این نشست رئیس اداره اسناد و محفوظات آستان قدس رضوی گفت: از سال ٩٠ مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی‌شده است و هرسال سه شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی انتخاب‌شده که مشهد از سوی آیسسکو در بین کشورهاى غیر عرب‌زبان به‌عنوان پایتخت غیر عرب‌زبان معرفی‌شده است.

ابوالفضل حسن‌آبادی افزود: ما هیچ برنامه مشخص بین‌المللی به رأی شهر مشهد نداریم، ما به رأی کشورهاى نزدیک خودمان هم هیچ برنامه‌ای نداریم، ما وجه بین‌المللی مشهد را تعریف نکرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما در مشهد ۲۰۱۷ خراسان را هم حتی ندیده‌ایم، حتی شهرهای اطراف مشهد را هم ندیده‌ایم، یک‌بخشی از مشهد در درون خراسان رضوی است و خودش یک هویت بزرگ در دنیاست.

رئیس اداره اسناد و محفوظات آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه با بلندپروازی و آرمان‌گرایی بودجه مشهد ۲۰۱۷ بسیار خوش بینانه ولی قابل انجام نیست، گفت: شاید در پنج‌ساله آینده هم برنامه‌های اجرائی تمام نشود.

حسن‌آبادی با انتقاد از نقش کم‌رنگ دانشگاه‌ها در برنامه‌های مشهد ۲۰۱۷، گفت: خیلی از سازمان‌ها در این برنامه بااینکه فرهنگی هم نیستند، اما پررنگ حضور دارند اما دانشگاه‌ها کم‌رنگ هستند.

وی چاپ کتاب سند درباره مشهد و چاپ اسناد معماری حرم را از برنامه‌های کتابخانه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این سال برشمرد و افزود: ما بیشترین سند طب سنتی را در مشهد داریم و یک کتاب طب سنتی و نسخ پزشکی طب سنتی را نیز منتشر و همچنین، دو کتاب در مورد مشهد و همسایگان آن را منتشر می‌کنیم.

رئیس اداره اسناد و محفوظات آستان قدس رضوی تصریح کرد: تاریخ شفاهی مشهد بسیار غنی است و در مورد سنگ‌های قیمتی و جاده ابریشم هم کتاب منتشر می‌کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن