اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

مشهد ۲۰۱۷ فرصتی برای معرفی هویت تاریخی و فرهنگی خود و اسلام

کد خبر : 6794

جانشین شهردار در ستاد مشهد ۲۰۱۷ گفت: در سال ۲۰۱۷ مشهد می‌تواند به عنوان مرکز تعاملات بین‌المللی جهان اسلامی تبدیل شود.
به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، علی اصغرعنابستانی در نشست خبری همایش بین‌المللی جاده ابریشم که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: شهر مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام معرفی خواهد شد که فرصت بی‌بدیلی است تا مشهد هویت تاریخی و فرهنگی خود و اسلام را به دنیا و جهان اسلام معرفی کند.
وی افزود: در این راستا مشهد باید از فرصت‌های فرهنگی، اقتصادی و دیپلماسی استفاده کند لذا برنامه‌ریزی‌های متعددی را برای تبدیل مشهد به مرکز تعاملات بین‌المللی جهان اسلام انجام داده‌ایم.
جانشین شهردار در ستاد مشهد ۲۰۱۷ اضافه کرد: شهرداری مشهد به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در ۲۰۱۷ نقشه‌ راهی را در این خصوص تدوین کرده و برنامه‌ریزی مشخصی را برای رسیدن به اهداف خود از معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷ انجام داده است.
عنابستانی با بیان اینکه نگاه ماه به مشهد ۲۰۱۷ نگاه المپیکی جهت رسیدن به اهداف بعد از سال ۲۰۱۷ است، تصریح کرد: در این نقشه راه مشخص شده که شهر مشهد در ۴ حوزه وحدت اسلامی، اقتصاد فرهنگ، اقتصاد زیارت و کارآفرینی فرهنگ رشد کند.
مشاور عالی شهردار مشهد ادامه داد: در بحث وحدت اسلامی به دنبال محبت اهل بیت (ع) هستیم و از آنجایی که مشهد می‌تواند مرکز تولید صنایع فرهنگی جهان اسلام باشد لذا به اقتصاد فرهنگ به عنوان یکی از زمینه‌های رشد شهر مشهد نگاه کردیم.
وی با اشاره به کمک ویژه شهرداری مشهد به برگزاری همایش بین‌المللی جاده ابریشم اضافه کرد: مشهد ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه اقتصاد فرهنگ دارد و در کنار آن کشورهای جاده ابریشم جزء کشورهای جهان اسلام هستند لذا شهرداری مشهد یکی از زمینه‌های برنامه‌ای خود را در آستانه سال ۲۰۱۷ کمک و استفاده ویژه از همایش‌بین‌المللی جاده ابریشم قرار داده است که ۲۴ و ۲۵ مهرماه در مشهد برگزار می‌شود.
عنابستانی گفت: شهر مشهد در جاده ابریشم در یک نقطه استراتژیک واقع شده است لذا برگزاری این همایش که با همکاری مرکز مطالعات بین‌المللی آسیای مرکزی(ایکاس) انجام خواهد شد، می‌تواند ظرفیت‌های مشهد را احیاء و بزرگترین کلانشهر مذهبی دنیا را به محور در منطقه تبدیل کند.
جانشین شهردار مشهد در ستاد مشهد ۲۰۱۷ ادامه داد: اگر بتوانیم کنش‌ها و واکنش‌های اقتصادی را در شهر مشهد کنترل کنیم ارزش افزوده زیادی برای مشهد خواهد داشت و در کنار آن می‌توانیم با این کنش‌ها و واکنش‌ها نگاه اقتصاد مقاومتی را نیز فراهم کنیم.
وی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی جاده ابریشم با محوریت دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه فردوسی مشهد از آن دسته مراکزی بود که ورود جدی را به موضوع مشهد ۲۰۱۷ داشت و در این راستا از سال گذشته تفاهم‌نامه ای بین شهرداری مشهد و دانشگاه فردوسی برای اجرای برنامه‌های مشهد ۲۰۱۷ به امضا رسید.
عنابستانی اضافه کرد: همایش بین‌المللی جاده ابریشم یکی از این بندهای همکاری این تفاهم‌نامه است که ۲۴ و ۲۵ مهرماه برگزار خواهد شد.
مشاور عالی شهردار مشهد گفت: دانشگاه‌ها در جهان اسلام دارای جایگاه ویژه‌ای هستند لذا در موضوع مشهد ۲۰۱۷ می‌توانند تاثیرگذاری زیادی داشته باشند.
وی به دیگر برنامه‌های شهرداری مشهد برای مشهد ۲۰۱۷ اشاره کرد و در این خصوص گفت: در اردیبهشت ماه سال آینده اجلاس شهرداران جهان اسلام برگزار می‌شود که در آن به دنبال ارائه و یا تدوین منشور مدیریت شهر اسلامی هستیم.
عنابستانی با بیان اینکه امروز مشهد در حوزه اقتصاد زیارت می‌تواند برند گردشگری مذهبی دنیا باشد، ادامه داد: ایران در حوزه گردشگری عمومی از لحاظ هنجارهای فرهنگی معذوریت و ملاحضاتی دارد اما در حوزه گردشگری مذهبی این معذوریت دیگر وجود ندارد بنابراین تاسف بار است جز ۱۰ کشور اول جهان اسلام در حوزه گردشگری مذهبی نیستیم بنابراین می‌توان از ظرفیت مشهد ۲۰۱۷ برای رسیدن به رتبه‌های برتر استفاده کرد.
گفتنی است همایش بین‌المللی جاده ابریشم ۲۴ و ۲۵ مهرماه با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز مطالعاتی بین‌المللی آسیای مرکزی(ایکاس)، شهرداری مشهد، مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد، وزارت امور خارجه و ستاد مشهد ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن