اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

بازگشت به میهن در ماه آزادگی

کد خبر : 6671
روزهای محرم حسینی را برای بازگشت انتخاب کرد تا رساتر از همیشه فریاد «یا حسین(ع)» شهیدان را به گوش برساند که راه عاشقان اباعبدا…(ع)، راه کربلاست.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، شهید «حسن آزادی» جانشین فرمانده تیپ ۲۱ امام رضا(ع) در عملیات خیبر، حالا پس از ۳۳ سال از جزیره مجنون راه مشهدالرضا(ع) را در پیش گرفته است و همراه با ۴ شهید تازه تفحص شده دیگر میهمان محرم امسالمان می شود. بر اساس اعلام نماینده کمیته جست و جوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در استان، پیکرهای مطهر شهیدان «حسن آزادی»، «سید مرتضی طباطبایی»، « علی اکبر کرمانی»، «ابوالفضل روشنک»و «شهید نجیب ا… معصومی» عصر امروز وارد مشهد می شود و مراسم استقبال از پیکر پاک این شهیدان از ساعت ۱۵:۳۰ در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد آغاز خواهد شد. بر اساس اعلام این ستاد، جزئیات مراسم تشییع و خاکسپاری این شهیدان متعاقبا اعلام خواهد شد.

غسل شهادت در فرات
سردار شهید ﺣﺴﻦ آزادی در ﺳﺎل ۱۳۳۴ در ﻣﺸﻬﺪ ﺑﻪ دﻧﻴﺎ آﻣﺪ. ﻫﻔﺖ ساله که شد صبح ها ﺑـﻪ ﻣﺪرﺳـﻪ ﻣـﻰرﻓـﺖ و ﻋﺼﺮﻫﺎ، در ﻣﻜﺘﺐ، ﻗﺮآن می آموخت. ﭘﺮﺟﻨﺐ و ﺟﻮش و ﺷﻮخﻃﺒﻊ ﺑﻮد و ﻫﻤﻴﺸﻪ ﭼﻬﺮه ای ﺷـﺎداب و ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﺮ ﻟﺐ داﺷﺖ. ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم دﺑﺴﺘﺎن، ﺑـﺮای ﻛﻤـﻚ ﺑﻪ ﭘﺪر و ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﺨﺎرج ﺧﺎﻧﻮاده، ﺣﺪود ﺳﻪ ﺳﺎل درس را رﻫﺎﻛﺮد و در ﻣﻐـﺎزه ﺑـﻪ ﻛـﺎر ﺳـﺒﺰیﻓﺮوﺷـﻰ ﻣﺸﻐﻮل ﺷﺪ؛ اما ﻋﺸﻖ و ﻋﻼﻗﻪ زﻳﺎد او ﺑﻪ درس ﺳﺒﺐ ﺷﺪ ﻛﻪ در ﻛﻨﺎر ﻛﺎر، ﺑﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺑﭙﺮدازد و از ﻫﻤاﻦ زﻣﺎن ﺑﻮد ﻛﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖﺳﻴﺎﺳـﻰاش را از جلسات مذهبی شروع کرد و در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، وظیفه انقلابی خود را انجام داد و با شروع دفاع مقدس، ادامه راه را در مسیر دفاع از آب و خاک ایران اسلامی یافت. در ﺳـﺎل ۱۳۶۱ و در عملیات بیت‌المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید، نقش فعالی داشت. پس از آزادی خرمشهر،  به علت بیماری ناگزیر شد جبهه را ترک کند و در پشت جبهه مشغول فعالیت شود. از ﻛﺎرﻫﺎی ﻣﻬﻢ و ﺑﺎ ارزش او، ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻳﮕﺎن ﺣﻔﺎﻇﺖﺳﭙﺎه ﻣﺸﻬﺪ ﺑﻮد و از ﻣﻬﻢﺗﺮین ﻓﻌﺎﻟﻴت های او در اﻳﻦ دوره، ﺧﻨﺜﻰﺳﺎزی ﻃﺮح ﺳﻮءﻗﺼﺪ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺖ فقید آﺳﺘﺎنﻗﺪس رﺿﻮی ﺑـﻮد ﻛـﻪ ﺑـﺎ رﺷـﺎدت وی اﻳـﻦ ﺗﻮﻃﺌـﻪ خنثی شد. شهید آزادی در اسفند سال ۱۳۶۲ با شروع عملیات خیبر، خود را به این عملیات رساند و به عنوان جانشین تیپ امام‌رضا(ع) در این عملیات شرکت کرد. در همین عملیات بود که خود را به رود فرات رساند و در آنجا غسل شهادت کرد. پدرش درباره نحوه شهادتش می‌گوید: در عملیات خیبر مورد اصابت ترکش راکت بالگردهای عراقی قرار گرفت و مجروح شد. برادران امدادگر به مداوای او پرداختند اما به علت آتش شدید دشمن قادر به انتقال وی به پشت جبهه نشدند. پیکر شهید همانجا باقی‌ماند و به عنوان مفقود‌الاثر اعلام شد. آن زمان روح بلند شهید حسن آزادی در ۲۸ اسفند سال ۱۳۶۲ تشییع شد و حالا پس از ۳۳ سال پیکر مطهرش به مشهدالرضا(ع) می آید… .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن