اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

چای نذری را در لیوان های یکبار مصرف شفاف نخورید

کد خبر : 6701

اغلب لیوان های شفاف یکبار مصرف پلاستیکی که با ریختن چای یا شیر داغ در آن، پس از چند ثانیه دیواره های آن، نازک تر یا از طول لیوان کاسته می شود یا تغییر رنگ می دهد، بیانگر مهاجرت مواد شیمیایی به درون مایعات موجود در لیوان است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از تابناک رضوی، متاسفانه علی رغم توصیه های مکرر کارشناسان و متخصصان بهداشت و علوم غذایی، مبنی بر عدم استفاده از لیوان های یکبار مصرف شفاف برای توزیع چای و شیر و شیر کاکائوی نذری، به وفور شاهد استفاده از این ظروف برای پخش و توزیع نوشیدنی های داغ در میان عزاداران حسینی هستیم.

اغلب چادرهای برپایی در سطح شهر که مشغول توزیع چای یا شیر داغ میان سوگواران حسینی هستند برای ادای نذر خود و به صرفه شدن آن، از لیوان های یکبار مصرف شفافی استفاده می کنند که فقط برای توزیع نوشیدنی های سرد همچون آب، شربت یا شیر سرد مناسبند و در صورت استفاده برای نوشیدنی های داغ، به دلیل عدم تحمل در برابر حرارت های بالا اکثرا، تغییر حالت داده و منجر به مهاجرت مواد شیمیایی از لیوان به داخل نوشیدنی و در نهایت ورود به بدن می شوند که می تواند تهدید کننده سلامت سوگواران باشد.

توصیه بر این است، متصدیان و مسئولان پخش نذری به علایم مثلثی و نشان های اختصاری که کف لیوان های یکبار مصرف نقش بسته، توجه کنند و ظروفی که دارای نشان PP یا پلی پروپیلن با کد ۵ هستند را برای جا به جایی و توزیع فرآورده های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم و نوشیدنی های داغ مورد استفاده قرار دهند و انواعی را که نشان PS یا پلی استایرن و کد ۶ دارند را فقط برای توزیع غذاها و نوشیدنی های سرد به کار ببرند.

با تمام این تفاسیر استفاده از ظروف گفته شده با رعایت اصول آن، نشان دهنده بهداشت و سلامت کامل آن نیست و احتمال مهاجرت مواد شیمیایی از این ظروف زیاد است و اولویت مصرف با لیوان ها و ظروف گیاهی و سپس کاغذی و فومی است که در صورت مهاجرت ترکیبات ظرف به داخل غذا و نوشیدنی، برای بدن کم ضرر خواهند بود.

پس برای ادای نذری، علاوه بر سلامت غذا یا نوشیدنی به سلامت و بهداشت ظروف توزیع و پخش هم توجه کنید و سلامت عزاداران را فدای به صرفه شدن نذری تان نکنید که آن نذری، بی اجر و پاداش خواهد بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن