اجتماعیستون اصلی

جشنواره تولیدات غذائی بانوان مشهدی در مساجد و مراکز فرهنگی برگزار می شود

کد خبر : 6695

مدیر فرهنگسرای سلامت مشهد از برگزاری جشنواره تولیدات غذائی بانوان مشهدی در مساجد و مراکز فرهنگی خبر داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از مهر، حجت‌الاسلام‌ محمد فخر اکبری در خصوص این جشنواره که طرح «ترش و شیرین» نام دارد، اظهارکرد: وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌شود باید کار را از درون خانواده‌ها شروع کرد.

وی ادامه داد: در گذشته بسیاری از محصولات مورد نیاز اعم از خوراک و پوشاک در خانه تولید می‌شد و بانوان در این خصوص نقش بزرگی را عهده‌دار بودند اما  متاسفانه در سال‌های اخیر بانوان ما از این هنرمندی فاصله گرفتند.

مدیر فرهنگسرای سلامت افزود: این موضوع به ویژه در خصوص تولید محصولات غذایی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا به طور مستقیم با سلامت و تندرستی افراد در ارتباط است.

فخر اکبری با بیان اینکه ما با هدف احیای این هنرمندی در بانوان مشهدی جشنواره «ترش و شیرین» را آغاز کردیم، گفت: هدف این جشنواره در وهله‌ نخست توجه به اهمیت و جایگاه محصولات غذایی تولیدی بانوان در منزل است.

وی عنوان کرد: متاسفانه این روزها اقتصاد خانواده وابستگی شدید به محصولات غذایی صنعتی پیدا کرده که از منظر سلامت به هیچ عنوان درست نیست.

مدیر فرهنگسرای سلامت اظهار کرد: مادران ما در گذشته‌ای نه چندان دور در منزل انواع و اقسام ترشیجات، مربا، شیرینی، رب، خشکبار و … را تولید می‌کردند، محصولاتی که علاوه بر مزه‌ منحصر به فرد که در واقع برند محصولات مادران ما محسوب می‌شد، محصولاتی طبیعی و عاری از انواع و اقسام مواد نگهدارنده و افزودنی‌های صنعتی بود.

وی با اشاره به اینکه خیلی از بانوان شاید دانش فنی تولید برخی فرآورده‌های غذایی را نداشته باشند، گفت: در منطقه ۶ شهرداری مشهد و از طریق ۱۴ مرکز فرهنگی، مسجد و موسسه خیریه‌ای که  به طور مستقیم یا غیر مستقیم با خانم‌ها رابطه تنگاتنگ دارند مربیانی مستقر کردیم تا دانش فنی تولید این محصولات را به خانم‌های علاقمند آموزش دهند.

فخر اکبری با بیان اینکه این آموزش‌ها در  قالب چند کارگاه برگزار می‌شود، افزود: در کارگاه نخست، که کارگاه دانش فنی تولید است فرآیند تولید محصولاتی مثل ترشی، مربا، رب گوجه، رب انار، لواشک‌ها و محصولات لبنی مثل کشک و قره‌قروت آموزش داده می‌شود.

وی بیان کرد: کارگاه دوم، آموزش اصول بهداشتی حفظ و نگهداری از این محصولات است و سومین کارگاه نیز ارتباط این فرآورده‌های غذایی با مزاج انسان‌ها است که فلسفه این ارتباط در این کارگاه توسط مربیان آموزش داده می‌شود.

مدیر فرهنگسرای سلامت ابراز کرد: بعد از اتمام دوره‌ها بانوان ۲ هفته  برای تهیه  محصول  مورد نظر خود زمان دارند و مسابقه اولیه در مساجد برگزار می‌شود و نفرات برتر مساجد به مرحله نهایی که در فرهنگسرای سلامت برگزار می‌شود معرفی خواهند شد.

وی با اشاره  به استقبال بانوان مشهدی به ویژه خانم‌های خانه‌دار از این طرح گفت: مرحله نخست این طرح از دهه سوم شهریورماه آغاز شده و تا پایان مهرماه جاری ادامه خواهد داشت. با توجه به اهمیت این طرح و استقبال صورت گرفته امیدواریم با حمایت مسئولان بتوانیم این طرح را در ابعاد گسترده‌تر در طی سال و در سایر مناطق شهری نیز برگزار کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن