اقتصادیستون اصلی

تفاهم با آلمان برای قطار برقی مشهد

کد خبر : 6600
وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد مشترک مپنا و زیمنس برای ساخت ۵۰ لکوموتیو دیزلی در ایران تحت لیسانس زیمنس امضا و برای تامین ۷۰ لکوموتیو پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد یادداشت تفاهم امضا شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، در همین رابطه قاسم ساکتی مدیر طرح برقی سازی خطوط راه آهن کشور اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای که امروز با زیمنس آلمان برای تامین لکوموتیوهای قطار برقی مشهد- تهران به امضا رسید در واقع درراستای تامین تجهیزات این پروژه که بهمن ماه سال پیش با حضور رئیس جمهور در مشهد افتتاح شد انجام گرفته است . وی اضافه کرد: قراردادهای تامین زیرساخت‌های لازم برای این طرح و همچنین اقدامات مهندسی و آماده سازی برقی سازی خط راه آهن مشهد- تهران نیز پیش از این به امضا رسیده بود و اقدامات اجرایی آن در حال پیگیری و اجراست . ساکتی همچنین درباره تامین مالی اجرای این طرح تاکید کرد: طبق تفاهمی که مردادماه جاری با اگزیم بانک چین برای تامین مالی این پروژه از محل فاینانس صورت گرفت تا ماه آینده احتمالا این اتفاق خواهد افتاد. البته تامین مالی لکوموتیو‌ها هم که امروز تفاهم نامه آن به امضا رسیده است در دل همان قرارداد با اگزیم بانک چین دیده شده و از این منظر با مشکل اعتباری روبه رو نیستیم به گونه‌ای که  با تامین مالی چینی لکوموتیو‌های آلمانی را خریداری خواهیم کرد.

پیش پرداخت این قرارداد برای سال ۹۵ فراهم شده است
وی با بیان این که بازدیدهای مشاوران و مهندسان پروژه در طول یکسال گذشته انجام گرفته و اقدامات طراحی و مهندسی طرح نهایی شده است افزود: عملیات اجرایی پروژه برقی سازی خط آهن مشهد- تهران به محض اجرای قرارداد تامین مالی از محل فاینانس چینی آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد:پیش پرداخت‌های این قرارداد از طرف ما برای سال ۹۵ فراهم شده است و به نظر می‌رسد با نهایی شدن قرارداد تامین مالی عملیات اجرایی رسما همین امسال شروع شود.
آخوندی نیز روز گذشته با اشاره به مشارکت آلمان در پروژه‌های حمل و نقلی داخل ایران بیان کرد: امروز قرارداد مشترک مپنا و زیمنس برای ساخت ۵۰ لکوموتیو دیزلی در ایران تحت لیسانس زیمنس امضا و توافق دیگری با توجه به برقی کردن راه آهن تهران-مشهد و نیاز به تامین لکوموتیوهای برقی  برای ۷۰ لکوموتیو برقی یادداشت تفاهم امضا شد.
همچنین زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان نیز از همکاری و تلاش به منظور توسعه و افزایش سطح تجارت ایران با جهان خبر داد و گفت: هدف اصلی ما ایجاد گشایش‌های اقتصادی و ترغیب بانک‌ها برای سرمایه گذاری و تامین فاینانس پروژه‌های داخل ایران است.همچنین مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: مجموع قراردادهای تولید و تامین ۵۰ لکوموتیو دیزل الکتریک و ۷۰ لکوموتیو برقی به ارزش۴۰۰ میلیون یورو  از طریق بانک‌های آلمانی و بخشی از طریق بانک‌های چینی فاینانس شده است.

محسن پورسیدآقایی با اشاره به امضای قرارداد تولید و تامین ۵۰ دستگاه لکوموتیو دیزل الکتریک میان ایران و آلمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قرارداد تولید و تامین ۵۰ دستگاه لکوموتیو دیزل الکتریک بین شرکت راه آهن، مپنا و زیمنس به امضا رسید و تفاهم‌نامه‌ای برای تولید ۷۰ دستگاه لکوموتیو برقی برای راه‌آهن تهران- مشهد که زیرساخت آن در حال برقی شدن است میان دو طرف به منظور انتقال فناوری و تولید در ایران منعقد شد.
وی افزود: مجموع  قراردادهای تولید و تامین لکوموتیو دیزل الکتریک و برقی نزدیک به ۴۰۰ میلیون یورو  است که از طریق بانک‌های آلمانی و بخشی از طریق بانک‌های  چینی فاینانس شده است.

شایان ذکر است مردادماه جاری ایران و چین تفاهم‌نامه‌ای را با هدف تامین مالی پروژه‌های اقتصادی امضا کردندکه یکی از مهم‌ترین بندهای آن تامین ۸۵ درصد منابع مالی فاینانس پروژه برقی سازی خط آهن تهران-مشهد توسط شرکت اگزیم بانک چین است. طبق این قرارداد قرار بود  ۱۵ درصد  منابع مالی اجرای این پروژه را که حدود ۹هزار و ۹۰۰میلیارد ریال برآورد می‌شود دولت ایران تامین کند وشرکت چینی با آورده حدود دو میلیارد دلاری امکان برقی سازی مسیر ۹۰۰ کیلومتری تهران – مشهد را فراهم کند .کلنگ پروژه برقی سازی قطار مشهد- تهران یک بار در ۱۲بهمن ۹۰بعد از گذشت ۸سال از مطالعات و ۴۶ماه پس از تصویب، در دولت نهم برزمین زده شد و بار دیگر بهمن ماه ۹۴ اجرای همین پروژه در دولت یازدهم آغاز شد .با این حال امید می‌رود این پروژه ۱۳ساله که عملیات اجرایی آن دو بار و در دو دولت افتتاح شده است این بار با مشارکت چینی‌ها و آلمانی‌ها ساخته شود .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن