اقتصادیستون اصلی

جزئیات طرح کنسرسیوم بانکی و مجوزهای پدیده

کد خبر : 6556
نشست خبری مدیر عامل شرکت ابنیه پدیده شاندیز با اصحاب رسانه روزگذشته اگرچه با عنوان شروع عملیات ساختمانی فاز تجاری این پروژه از ۱۵مهرماه و برای بیان جزئیات نحوه انتخاب پیمانکار این فاز برگزار شده بود اما با ارائه توضیحاتی درباره نحوه تشکیل کنسرسیوم بانکی متشکل از ۱۰ بانک وموسسه اعتباری وآورده ۵۰۰میلیارد تومانی این کنسرسیوم ،مجوزهای ساخت و ساز در پدیده و در مجموع آینده این پروژه سرمایه گذاری در شاندیز و کیش همراه شد .

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان رضوی، مهدی خجسته در این نشست با بیان این که در دوره جدید جایگاه خود را در حوزه نظارت عالی بر پروژه می دانیم و تصمیم داریم بدون تصدی گری فعالیت های عمرانی را با برون سپاری به مشاوران و پیمانکاران معتبر و توانمند بسپاریم اظهار کرد:در این مسیر نیز هم مدیرعامل شرکت و هم هیئت مدیره براجرای دقیق قوانین و مقررات پیش بینی شده از سوی سازمان برنامه و بودجه تاکید دارند بر این اساس در انتخاب پیمانکار پروژه بلوک یک تا ۱۱ فاز تجاری از طرق برگزاری مناقصه دو مرحله ای طراحی شده از سوی سازمان مدیریت کشور اقدام کردیم به گونه ای که در ابتدا براساس آگهی شرکت برای جذب پیمانکاری با گرید ۳فنی و ۴ تاسیسات ۱۴شرکت نام نویسی کردند که در  بحث توان سنجی فنی ۶شرکت باقی ماندند . از میان این ۶شرکت فرازیست توس با گرید یک فنی و ۳ تاسیسات در مرحله دوم برنده مناقصه شد.  وی ادامه داد:نتیجه مناقصه نیز به این شرکت ابلاغ شده و از روز شنبه عملیات تجهیز کارگاه توسط شرکت در دست انجام است .این شرکت که پیش از این تجربیات متنوعی در تامین زیرساخت های شهری و ساختمانی داشته است، در خراسان رضوی پیمانکار شرکت آب منطقه ای ،پیمانکار بخش سفت کاری پروژه سلمان و  … بوده است . وی با بیان این که برای تکمیل و بهره برداری از بخش های مختلف پروژه ۷ فاز تعریف کرده ایم تصریح کرد:این فازها شامل مرکز خرید،مجموعه های اقامتی و آپارتمان ها (لو رایز)،هتل،پارک آبی،مجتمع فرهنگی ،باغ گل ها و تاسیسات، زیرساخت ها و محوطه است که برای آغاز عملیات اجرایی، این فاز ها را براساس ۵ شاخص درصد پیشرفت فیزیکی و ریالی،سهولت در اتمام ،بازگشت سرمایه ،تامین اعتبار مورد نیاز و تعهدات پروژه به خریداران اولویت بندی کرده ایم. به همین منظور با توجه به پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰درصدی مرکز خرید و ۸۵درصدی خرید تجهیزات مورد نیاز این بخش و با توجه به اعتبار موجود تکمیل این بخش در اولویت قرارگرفته است . خجسته یادآورشد: براساس وعده قبلی، ۱۵مهرماه عملیات ساختمانی فاز تجاری از سر گرفته خواهد شد و در صورت تامین اعتبار کامل ظرف یک سال به اتمام می رسد.البته مبالغ استحصال شده از محل مطالبات پروژه از افراد و… پاسخ گوی بلوک یک تا ۱۱ بخش تجاری است اما این مبالغ از طریق صندوق دادگستری و به تناوب به حساب شرکت واریز می شود. وی درباره جزئیات دیگر این قرارداد اضافه کرد:قرارداد منعقد شده با پیمانکار هفت میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان است که با   ۲۵ درصد افزایش به حدود ۱۰میلیارد تومان برای بلوک یک تا ۱۱فاز تجاری پیش بینی شده است. وی درپاسخ به سوال دیگری درباره شائبه های نزدیکی شرکت فرازیست توس به یکی از اعضای هیئت مدیره گفت:اگر می خواستیم قانونی عمل نکنیم می توانستیم ترک تشریفات بگیریم و پیمانکار را خودمان انتخاب کنیم اما با وجود زمان بر بودن انجام مناقصه هیئت مدیره تاکید دارد همه ضوابط دولتی در این مجموعه خصوصی اعمال شود و من مسئولیت این مسئله را به عهده می گیرم.
تکمیل پدیده هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار می خواهد
وی با بیان این که براساس محاسبات امروز ما، تکمیل همه فازهای پروژه هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار می خواهد گفت :تردیدی نیست ادامه عملیات ساختمانی پروژه نیازمند تامین مالی از سوی کنسرسیوم بانکی است و اگر این اقدام صورت گیرد تکمیل این پروژه ۲۴ ماه بیشتر زمان نیاز ندارد اما درصورتی که تامین مالی بخش بخش صورت گیرد  ممکن است اتمام پروژه پنج ساله انجام شود. وی این توضیح را نیز اضافه کرد که تامین مالی هزار و ۵۰۰میلیاردی الزاما از طریق سیستم بانکی انجام نمی شود و به طور طبیعی تکمیل هر بخش از پروژه و واگذاری آن به متقاضیان منجر به تامین منابع مالی تازه ای خواهد شد که در این خصوص تصمیم به تکمیل و بهره برداری فاز تجاری اقدامی موثر است . خجسته همچنین ادامه داد :البته برای تامین منابع مالی از طریق سرمایه گذاران خصوصی نیز در حال تدوین بسته های سرمایه گذاری هستیم که  لازم است همسو با تدوین این بسته ها زمینه اعتماد سرمایه گذاران را نیز فراهم کنیم که در این راستا مهم ترین اقدام ما شناسنامه دار کردن بناها و پروژه های این مجموعه از طریق دریافت پایان کار و اسناد مربوطه است . اقدامی که می تواند در تامین تسهیلات بانکی هم به عنوان وثایق معتبر شناخته شود و به ما کمک کند.
پرداخت جرایم برای دریافت مجوز
وی در پاسخ به سوال خراسان رضوی درخصوص آخرین وضعیت دریافت مجوزهای ساخت و ساز در پدیده گفت :مجوز اولیه صادر شده برای ۳۸۰هزار متر مربع بوده است بااین حال  و در پی ساخت و سازهای صورت گرفته اکنون جرایم شهرداری برای یک میلیون و ۱۰۰هزار متر مربع لحاظ شده است که محاسبات این مابه التفاوت انجام شده و اگر جرایم آن پرداخت و مجوزهای آن دریافت شود می توان اسناد و پایانکار آن را به عنوان وثایق تازه ارائه داد. مدیرعامل شرکت ابنیه و ساختمان پدیده با تاکید بر این که مبالغ مطالبه شده از سوی شهرداری در دوبخش عوارض و جرایم است که همچنان قابل مذاکره است درباره رقم دقیق این مطالبات گفت : چون لازم است مبنای محاسبات رابار دیگر بررسی کنیم ، نمی توانیم رقمی را هم اکنون اعلام کنیم  بااین حال در این ۳۸۰هزار متر مربع می توانیم زودتر پایانکار و سند دریافت کنیم که در این راستا جلسات متعددی با شهرداری شاندیز برگزارشده و برای دریافت پایانکار مرحله سفت کاری و بخشی از پروژه که به بهره برداری رسیده است توافقاتی حاصل شده است.
وی همچنین درباره مجوزهای ساخت و ساز در پدیده به این نکته نیز اشاره کرد که اختلاف نظرهای موجود برسر مجوزها نیست و با بیان این مطلب تصریح کرد:همه اختلاف نظرها در حوزه پرداخت مطالبات مالی است. هیچ اختلاف و مشکل قانونی و مجوزی نداریم. به طور مثال در حوزه شهرسازی اجازه تداوم فعالیت عمرانی پدیده بر اساس مجوز ۱۶بندی شورای امنیت کشور صادر شده است و الان باید مطالبات دستگاه های مختلف مثل شهرداری ،جهادکشاورزی ،راه و شهرسازی و آب منطقه ای و … را پرداخت کنیم تا مجوزها و پایانکارها صادر شود. آن وقت سرمایه گذار برای خرید بخش های به بهره برداری رسیده یا مشارکت در پروژه های در حال ساخت پیشقدم می شود. وی افزود:نمی گوییم سرمایه گذاران پشت در پدیده صف بسته اند اما این پروژه جذابیت های خودش را دارد و سرمایه گذاران ،بانک ها و به خصوص موسسات مالی و اعتباری در این زمینه پیشنهاداتی ارائه داده اند. وی اضافه کرد:براساس صورت جلسه ۳۰مرداد ۹۵ که با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در دفتر وزیر کشور برگزارشد؛ تقسیم مسئولیتی برای معاونان سه گانه استانداری صورت گرفته تا هرکدام با نهادهای طلبکار از پدیده برای استمهال این مطالبات وارد گفت و گو شوند که این بزرگ ترین کمک دولت به پدیده است . خجسته تصریح کرد:درواقع براساس مصوبات این جلسه استمهال مطالبات ابلاغ شده است تا بعد از یک دوره تنفس ، شیوه ای منطقی برای پرداخت این مطالبات پیش بینی شود.در همین زمینه معاون عمرانی استاندار اخیرا نامه‌ای تنظیم کرده که ظرف ۱۰روز دستگاه های اجرایی میزان این مطالبات و شیوه مدنظربرای پرداخت آن را اعلام  کنند.
  کنسرسیوم با محوریت صادرات  
وی درباره تشکیل کنسرسیوم بانکی نیز گفت :براساس بند ۳ مصوبه ۶ بندی (۳۰/۵/۹۵)مقرراست با حمایت بانک مرکزی کنسرسیومی بانکی با مدیریت بانک صادرات برای تامین حداقل پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات به منظور تکمیل پروژه های پدیده در شاندیز و کیش تشکیل شود این صورت جلسه نیز به امضای وزیران کشور ، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی رسیده است .
وی درباره نیاز مالی پروژه برای تکمیل اظهار کرد :ما نیاز پروژه را هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعلام کردیم اما در اولین گام بانک مرکزی تامین یک خط اعتباری ۵۰۰میلیارد تومانی را از طریق تشکیل کنسرسیوم بانکی با محوریت بانک صادرات مصوب کرده است .
وی ادامه داد :علاوه بر این در بند ۶مصوبه ۶بندی وزارت کشور به ستاد تسهیل و رفع موانع تولیداستان  اجازه داده شده است تا از منابع بانکی استان درراستای حمایت از اشتغال به سرمایه گذارانی که در پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰درصد به شرط بهره برداری در بازه زمانی مشخص، مشارکت می کنند تسهیلات ارائه دهد که این نیز می تواند برای فعالان اقتصادی متمایل به مشارکت در پدیده راهگشا باشد. وی همچنین درباره تامین زیرساخت های مورد نیاز پروژه به انعقاد قرارداد خرید تامین ۶۰مگاوات برق و تامین آب مورد نیاز از سد ارداک خبرداد . خجسته درباره آخرین وضعیت پروژه پدیده در کیش نیز گفت :این پروژه از طریق شرکت بین المللی پدیده کیش در حال پیگیری و مذاکره برای تامین اعتبار و جذب سرمایه گذار است . وی درباره آغاز به کار اتاق تبادل سهام نیز گفت :این اتاق با نظارت استانداری تشکیل خواهد شد . خجسته با اشاره به تعدیل انجام شده در سهام شرکت ابنیه پدیده گفت: قبل از تعدیل ٨۵ درصد سهام شرکت پدیده متعلق به هلدینگ شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز و ١۵ درصد سهام متعلق به مردم بود که هم اکنون این آمار برعکس شده و بیش از ٨۵ درصد سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز متعلق به مردم است.
ارزیابی وثایق بانکی پدیده آغاز شده است
در این جلسه همچنین حمید کریمویی، عضو هیئت مدیره پدیده شاندیز در توضیحاتی درباره تشکیل کنسرسیوم بانکی افزود:اگرچه کنسرسیوم بانکی سابقه زیادی در کشور ما ندارداما برای حل مشکل پدیده این پیشنهاد عملیاتی شده و قرار است در قالب دو راهکار اجراشود.اول این که چندبانک مشخص منابع مالی مناسب و قابل توجهی را تامین کنند یا این که تعداد بانک های بیشتری براساس ابلاغ بانک مرکزی در یک دوره زمانی معین ۱۰تا ۱۵ماهه این منابع را به پروژه اختصاص دهند. وی افزود:در این میان بحث اصلی تامین وثایق لازم از سوی ماست وباتوجه به این که بخشی از وثایق پدیده در اختیار موسسه میزان بوده و اکنون در دست بانک صادرات است این بانک به عنوان محور کنسرسیوم معرفی شده است  که با توجه به تمایل بانک صادرات از چهارشنبه گذشته با حضور نماینده پدیده ،بانک صادرات و عضو هیئت تصفیه میزان ارزیابی مجدد وثایق که پیشتر ابلاغ شده بود ، شروع شده است.در خصوص افزایش مبلغ تسهیلات ،تعیین دوره تنفس ، شیوه پرداخت و کارمزد و نرخ سود آن نیز اقداماتی در حال پیگیری است . کریمویی تاکید کرد:دربحث تشکیل کنسرسیوم نیز علاوه بربانک ها، موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز هم استقبال زیادی داشته اند به ویژه آن هایی که از پیش با پدیده همکاری می کرده اند .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن