اجتماعیستون اصلی

توپ تغییر مسیر ۵۰میلیاردی در زمین دوره قبل مدیریت شهری

کد خبر : 6564
رئیس کمیسیون ویژه قطار شهری شورای شهر در جمع خبرنگاران وضعیت خط دو قطار شهری و علت تاخیردر بهره برداری این خط را تشریح کرد و با اشاره به تغییر مسیر خط ۳  به دلیل برخورد با طبقات زیرین یک برج در بولوار جانباز، اعلام کردکه مجوزبرج احداث شده درمسیرخط ۳ دوره قبل صادر شده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان رضوی، علی اصغرنخعی راد روز گذشته در نشست خبری این کمیسیون افزود: یکی از ملزومات زندگی شهری قطار شهری است و متاسفانه در مورد مشهد و دیگر کلان شهرهای کشور از این موضوع غافل بودیم و دیر به فکر افتادیم و وقتی به فکر افتادیم با تاخیرهای فراوان و طولانی مسیر را طی کرد. خط یک فعال شده است وخط ۲ نیز باید درسال ۹۲ به بهره برداری می رسید ولی با وجود تلاش هایی که مدیریت شهری در دوره گذشته انجام داد با ۷۰ درصد پیشرفت مالی ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی اظهارکرد:   شورای چهارم سه ماه قبل از آغاز رسمی جلساتی را برگزار و معضلات مهم شهری را شناسایی کرد که به گل نشستن خط دو قطار شهری یکی از این موارد بود که خسارت به بار می آورد و ادامه فعالیت آن در دستور کارشورا قرار گرفت.

وی گفت: جزو اولین شهرهایی هستیم که مشکل قطارشهری که مبانی پیمان بود، تغییر پیدا کرد و به فهرست بها تبدیل شد.

وی درباره دلیل تغییر در مبانی پیمان اظهار کرد:هزینه هایی که پیمانکار برای ساخت و ساز و تونل در نظر گرفته بود، به دلیل گران شدن و افزایش قیمت ها و هزینه ها و کالاها ، افزایش یافته بود و پیمانکاراگر سه هزار ریال می گرفت، می توانست هزار ریال پیشرفت داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته براساس مصوبه شورای شهر،  کمیته ای تشکیل شده بود و پیمان هایی را که نرخ دلار روی آن اثر گذاشته بود، بررسی می کرد؛ مبانی پیمان ها را تغییر داده بودنداما درپیمان خط ۲ قطار شهری این اتفاق نیفتاده بود  و پروژه به گل نشسته بود و ساخت ایستگاه ها در تمام شهر شروع شده بود و شهر را به هم ریخته بودند و بسیاری از خیابان ها بسته شده بود.

وی گفت:  در این شرایط ۲ راه داشتیم اول این که با پیمانکار به دادگاه برویم یا این که مشکل را حل کنیم و جلوی خسارت سالیانه هزار میلیارد تومان را بگیریم چون عدم فعالیت خط ۲ سالیانه هزار میلیارد تومان به شهرخسارت وارد می کند.

وی تصریح کرد: در تاخیرات به عمل آمده میزان تقصیر دو طرف، یعنی پیمانکار و کارفرما، برابر است. پیمانکار نیز موضوع اضطرار را مطرح کرد که حتی اگر خلع می شد ۸۰ میلیارد تومان می توانستیم خسارت بگیریم که این نفعی برای ما نداشت و معطلی داشت. ما راه دوم را انتخاب کردیم و مبانی پیمان تجدید نظر شد. البته طبق بررسی ما، در شهرهای دیگر نیز این مشکل وجود داشت و پروژه های آن ها متوقف شده بود.

وی درباره شروع خط ۳ قطار شهری اظهار کرد: با این که دولت تا زمانی که یک خط قطار شهری در حال احداث است برای آغاز خط دیگر موافقت نمی کند اما مجوز شروع عملیات خط ۳ را گرفتیم.

وی درباره قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) نیز گفت: قرارگاه درخواست عقد قرارداد اجرای خط ۳ را با۱۲ درصد پولوس براساس فهرست بها پیشنهاد کرده بود که با رایزنی شهردار ۶ درصد پولوس را پذیرفتند که به ۴ درصد پولوس کاهش یافت و در نهایت شورای شهر با یک درصد مینوس (یک درصد زیر قیمت فهرست بهاء )  تصویب کرد و قرار داد منعقد شد.

نخعی راد تصریح کرد:  برای خط ۳ اکنون بیش از یک کیلومتر به سمت شرق و بیش از ۱۰۰ متر به سمت غرب ( قاسم آباد) حفاری انجام شده است.

وی درباره بهره برداری از خط ۲ گفت: امیدواریم در بهمن ماه بهره برداری شود. البته موعد مقرر۳۸ ماه بعد ازعقد قرارداد و فروردین ۹۶ بوده است اما امیدواریم زودتر از این موعد به بهره برداری برسد.

وی تاکید کرد: مهم ترین اولویت شهر مشهد ایجاد خطوط قطار شهری است.
تغییرمسیر خط ۳ در حال بررسی
همچنین نخعی راد درباره تغییر مسیر خط ۳ قطار شهری در بولوار جانباز گفت: تغییر مسیر ضروری است البته قرار است جلسه ای دراین زمینه برگزار و این موضوع دقیق تر بررسی شود. اما علت آن مجوزی است که در مدیریت شهری دوره قبل صادر شده است برای ملکی که  در دو مرحله مجوز احداث بنا را دریافت کرده و برابر مصوبه ستاد عالی درآمدشهرداری، پرداخت ها را در همان زمان انجام داده است.
وی افزود: آخرین مصوبه در شهریور ماه ۹۲ چند روز قبل از شروع به کار شورای چهارم بوده است .زمانی که ما ( این دوره شورا) شروع به کار کردیم، گود برداری در حال انجام بود. مدیریت شهری کاری از پیش نمی برد چون مجوز صادر شده بود ، علاوه بر این دوستانی که مجوز را صادر کردند، بررسی های کارشناسی نکرده بودند که این گودبرداری مانع اجرای خط ۳قطارشهری است چون مطالعات در گذشته انجام شده بود و مسیر از قبل مشخص بود، اگر در مجوز دادن عجله نمی کردندو بررسی کارشناسی انجام می شد، قطعا این مجوز را صادر نمی کردند. اما رویه آن مدیریت اداره شهر با برج سازی و فروش تراکم بوده است .

وی در پاسخ به این سوال که چرا در این دوره از ادامه پروژه جلوگیری نشد، اظهار کرد: مادر قبال مصوبات دوره قبل، به جز مصوبات ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبی که متوقف کردیم، با بقیه مصوبات دوره قبل مقابله نکردیم، چون قاعده این نیست که وقتی مدیریت شهری وجهی را از مردم یا سرمایه گذار دریافت می کند دوره بعد بگوید قبول ندارد. آن مجوز باید محترم شمرده شودو تاکنون نیز مجوزی را این گونه متوقف نکردیم.

وی تصریح کرد: چون در روزنامه دوستان شما قبلا این موضوع را پرسیده بودند، اعلام می کنم اولین مجوز در ۲۷ شهریور سال ۹۱ با ۸۰۰ درصد تراکم، دو برابرتراکم مجاز توسط ستاد عالی درآمد شهرداری صادر و این اجازه داده شد که پارکینگ نیز در طبقات زیرین تامین شود.وی تصریح کرد: مجوز دوم نیزبرای بیست طبقه درتاریخ پنجم شهریور ۹۲  به امضای شهردار وقت و ستاد عالی درآمد رسیده و تقریبا کمتر از ۱۰ روز قبل از شروع دوره چهارم شورای شهر بوده است؛ البته وجوه نیز قبل از این پرداخت شده و مرحله اول ۹۱٫۸٫۲و مرحله دیگر هم قبل از این دوره پرداخت  شده بود و چند ماه بعد نیز پروانه صادر شده است.

وی اظهار کرد: تنها کاری که در این دوره انجام شده است شهرداری چند ماه بعد پیش نویس پروانه اش را صادرکرده که قاعده است در پلاک های بزرگ مجوز صادرو وجه دریافت می شود سپس بارگذاری و بعد پروانه صادر می شود.

نخعی راد افزود: برای این موضوع دو راه داشتیم، این که با این مجوز برخورد کنیم و وجوه را برگشت دهیم وبه فرد خسارت بزنیم که این چنین روشی را درشورای چهارم نداشتیم و حتی در پروژه هایی که به اختلاف می خوردیم هر جا که به امضای شهردار قبل می رسیدیم امضای شهردار را ملاک قرار می دادیم، به دلیل این که مردم نسبت به مدیریت شهری بی اعتماد نشوند بنابراین مجوز را تائید کردیم.

وی یادآور شد: در زمان صدور پیش پروانه ( این دوره) نمی دانسته اند که در گذشته بررسی های کارشناسی در این مورد انجام نشده و مجوز صادر شده است. بنابراین برخی روزنامه ها که موضع گرفته اند این مجوزها در این دوره صادر شده است این بی انصافی است ، آیا ۲ مجوز که قبلا صادر شده و وجوهی که دریافت شده و گود برداری انجام شده در گذشته را نمی بینید؟ شکایات مردم را در اثر گود برداری انجام شده در دوره قبل نمی بینید؟ همه این موارد در دوره قبل انجام شده بود اما به دلیل ارتباط و تمایل و علاقه  و حب و بغضی که داریم ، همه را به افرادی منتسب می کنیم که ما به آن ها
علاقه ای  نداریم که این درست نیست. واقعیت این است که مجوز در دو مرحله با امضای شهردار قبلی برای احداث ۲۰ طبقه صادر شده است و طبقاتی که برای تکمیل کار بعد اضافه شده است تاثیری در مزاحمت برای اجرای خط ۳ قطاری شهری نداشته و با همان مجوز قبلی این مشکل ایجاد شده است.

وی درباره بی توجهی به تذکر قطار شهری نسبت به ایجاد مشکل اظهار کرد: در همان دوره تذکر داده اندولی توجه نکرده اند و گود برداری انجام شده است و زمانی که ما آمدیم با کاری انجام شده مواجه شدیم و اکنون که قطار شهری اجرایی شده است با این مسئله مواجه شدیم و این موضوع مربوط به مدیریت دوره قبل بوده است و اگر خسارتی هم وارد شده توسط این افراد بوده است.اگر قصوری  متوجه افراد باشد با هرفردی که باشد برخورد می کنیم حتی اگر از مدیران گذشته باشند حتی به دلیل وارد کردن خسارت به شهر برای آن ها پرونده نیز تشکیل خواهد شد.

نخعی راد ادامه داد: ما زمانی با موضوع مواجه شدیم که گودبرداری انجام شده بود و این که قطار شهری تذکرداده به شورا نیز اعلام نشده است. و اگر مطلع می شدیم کار را متوقف می کردیم یا مجوز را برمی گرداندیم.

وی تاکید کرد: ما از این مجوز و این که این مجوز مشکلاتی را ایجاد کرده است اطلاعی نداشتیم و گرنه متوقف می کردیم و اجازه ادامه کارنمی دادیم امادر آن موقع خبر به مدیران شهرداری منتقل نشد. البته در آن دوره تخلفات و تراکم فروشی های زیادی انجام شده است و شهر همین گونه اداره می شده است.

وی با بیان این که تغییر مسیر یا انحراف در مسیر براساس نتیجه مطالعات و پس از تائید شورای همتا خواهد بود، گفت: از این بابت متاسفیم اما این مربوط به مدیریت قبلی است و مدیریت فعلی هیچ گونه قصورو تخلفی نداشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره هزینه تحمیلی اظهار کرد: هنوز در این زمینه بررسی نکردیم و زمانی که قطعی شود اعلام خواهد شد. وی درباره تغییر مبانی پیمان خط دوگفت:  حدود ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش هزینه داشتیم   و تاکنون حدود هزار میلیارد تومان برای خط ۲ قطار شهری هزینه شده است.

وی درباره خط ۴ نیز گفت: در حال حاضر قدرت تامین مالی وجود ندارد. البته در دستور کار قرار دارد و یک سال قبل ازپایان خط ۳ ( سال ۹۷) باید خط ۴ شروع شود.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن