اقتصادیستون اصلی

گام اول جمع‌آوری کالای قاچاق

کد خبر : 6270
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت:  طرح کدینگ کالاهای وارداتی به صورت همزمان در تمام استان‌های کشور آغاز شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، علی باخرد افزود: در راستای اجرای ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا آیین‌نامه کدینگ کالاهای وارداتی به صورت رسمی طی دو روز آینده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد و همچنین روش کدینگ کردن کالا یعنی ایجاد کد شناسایی برای هر محصول به عنوان کالای وارداتی در دستور  کار این آیین‌نامه قید شده است.
وی  تصریح کرد: ابلاغ این آیین‌نامه به این معنا نیست که همه کالاهای قاچاق موجود در بازار غیر قابل فروش است؛ از سوی دیگر طبق این آیین‌نامه کار گروهی تعیین شده که چه مدت زمانی به بازار فرصت داده می شود تا کالاهای مدنظر از سطح بازار کم شود و از ورود کالاهای قاچاق به واحد صنفی جلوگیری خواهد شد.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: جلسه‌ای با هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی با حضور مسئولان مبارزه با قاچاق استان و پلیس آگاهی در راستای اجرای طرح مذکور برگزار شد تا برنامه‌‌های لازم تدوین شود و این طرح به بهترین شکل ممکن  اجرا  شود.
وی با  اشاره به این که فروش کالای قاچاق  ممنوع است، تصریح کرد: این ممنوعیت طرحی جدید نیست چون همواره از ورود و فروش کالای قاچاق ممانعت به عمل می‌آمد یعنی پیش از این نیز حتما با کالایی که واردات رسمی برای آن انجام نشده بود، برخورد انجام می‌گرفت. امروز نیز اگر چنین مسئله‌ای مشاهده شود، با آن برخورد خواهد شد.
باخرد با تاکید بر این که ماده ۱۳ قانون جامع مبارزه با کالای قاچاق شامل همه کالاها می‌شود، تصریح کرد: طبق آیین‌نامه مبارزه با کالای قاچاق همه کالاهایی که واردات رسمی برای آن‌ انجام شده باشد، دارای کد کالا خواهند بود و اگر کالایی وارد شود و کد کالا نداشته باشد، قطعا آن کالا قاچاق محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اجرای این طرح در مشهد تصریح کرد: برای اجرای چنین طرحی باید مقدماتی فراهم شود تا نتیجه بخش باشد؛ هر چند این طرح در گذشته نیز به صورت عادی در حال انجام بود، اما از امروز  مبارزه با قاچاق لوازم خانگی مقدمات آن آغاز شده است.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: در اجرای این طرح مانند طرح برخورد با قاچاق پوشاک مستعمل و طرح برخورد با برندهای تقلبی در استان مراحل مختلفی تعریف شده است که به ترتیب شامل جلسات هماهنگی، اطلاع‌رسانی، تذکر به واحدهای صنفی، برخورد با مراکز متخلف، ایجاد شرط داشتن ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش برای کالاهای خارجی مانند کالاهای ایرانی و پس از آن آغاز جمع‌آوری محصولات قاچاق می‌شود.
وی ادامه داد: پیش از مرحله جمع‌آوری کالاهای قاچاق حتما باید به واحدهای صنفی اطلاع‌رسانی  کامل انجام شود؛  این اطلاع رسانی با کمک اتحادیه‌های مربوطه و اتاق اصناف صورت می‌گیرد.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن