اسلاید شوستون اصلیسیاسی

به احمدی‌نژاد گفتم مثل بازیکن ذخیره روی نیمکت بنشین!

کد خبر : 6239

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه گفت: «صلاح احمدی نژاد بود روی نیمکت بنشیند، هیچ نظامی رئیس‌جمهور دو دوره‌ای خود را دور نمی‌اندازد، او را ذخیره نگه می‌دارد تا به جایش استفاده کند.»

به گزارش صبح مشهد به نقل از جام نیوز، رقابت سیاسی مهمی در پیش است و گروه‌ها، تشکل‌ها و احزاب اصولگرا یکی پس از دیگری مدل‌های انتخاباتی خود را رونمایی می کنند، جمعیت ایثارگران از “تیم کاندیدا” سخن می گوید، جبهه پیروان خط امام و رهبری مدل اتحاد دایره‌ای را مطرح می کند و حالا اسدالله بادامچیان عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی  از سازوکار “نامزد به علاوه یک گروه” پرده‌برداری کرد و برخی ابعاد آن را توضیح داد.

مشروح گفتگو با قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه را در ادامه بخوانید:

حال و هوای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فضای سیاسی کشور را متفاوت کرده است، اخیراً در جریان اصولگرا مدل “تیم کاندیدا” برای ورود به این انتخابات مطرح شده است …

مدل چی؟

“تیم کاندیدا” یعنی یک نامزد محوری بیاید و معاون اول و سایر شخصیت های طراز اول دولت خود را هنگام رقابت های انتخاباتی به مردم معرفی کند، به نظر شما این مدل موفقی خواهد شد؟

اولا اسمش مناسب نیست، اسم “تیم کاندیدا” خارجی است، نباید لغت خارجی را مُد کرد، مگر اینکه ضرورت باشد مثلا FATF یا موضوعی شبیه این که دیگر چاره ای نیست. ما اصلا در موتلفه مدل “نامزد به علاوه یک گروه” را قبلا مطرح و روی آن کار کردیم. اولا نوآوری موتلفه این است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نامزد حزبی می دهد. بعد از تعطیلی حزب جمهوری اسلامی، کسانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدند، همه شخصیت حقیقی بودند نه حقوقی؛ این دفعه موتلفه یک شخصیت حقیقی را دارد مطرح می کند که برخواسته از شخصیت حقوقی حزب است، آن هم حزبی که نیم قرن سابقه کار در قبل و بعد از انقلاب دارد.

سلامت، پاکی، لیاقت و شهدای بزرگوار آن از جمله ویژگی های خاص موتلفه است. نکته دیگر آنکه موتلفه در کنار نامزد حزبی خود، یک گروه کاری و اتاق فکر برای او تعریف می کند. در واقع یک نفر از میان کسانی که در موتلفه اسلامی حائز شرایط ریاست جمهوری هستند نامزد می شود، بقیه به عنوان شورای ریاست جمهوری در کنار نامزد حزبی قرار می گیرند و مدل موتلفه “۱+ چند” خواهد بود که هنوز عدد “چند” مشخص نیست. این مدل نو و منحصر به فرد را مفید می دانیم چون رئیس جمهور دیگر یک شخصیت حقیقی نیست بلکه یک رئیس جمهور به علاوه یک گروه اهل فکر، تعقل و تدبیر است. سوم اینکه بالاخره ما پشتوانه حزب موتلفه اسلامی را با شبکه گسترده اش در سراسر کشور داریم.

یعنی شما می گویید مبدع این مدل موتلفه بود؟

خیر! قبلا هم این بحث را داشتیم که یک نامزد ریاست جمهوری معرفی شود یا یک رئیس جمهور به علاوه معاونان و همکارانش. مردم آمریکا در کنار نامزد ریاست جمهوری به معاون اولش هم رأی می دهند تا اگر حادثه ای برای رئیس جمهور رخ داد و او از کار کنار رفت، معاون اول جای او را بگیرد و دیگر نیازی به شورای ریاست جمهوری نباشد. در حالیکه در بعضی کشورها همچون ایران اگر برای رئیس جمهور حادثه ای پیش بیاید شورای ریاست جمهوری شامل رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و یک نفر به انتخاب رهبری تشکیل می شود.

پس اعضای این گروه کاری که در کنار نامزد حزبی موتلفه قرار می گیرند، اگر این کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود در کابینه نیز حضور خواهند داشت؟

ممکن است باشند، ممکن است نباشند. آن بسته به مقتضای روز است. وقتی کسی رئیس جمهور می شود، طبعا رئیس جمهور همه است و دیگر متعلق به یک گروه و حزب و تشکیلات نیست.

اما مدل “تیم کاندیدا” این است که نامزد محوری، معاون اول و سایر اعضای کابینه خود را معرفی کند و بعد از پیروزی در کابینه احتمالی هم حضور دارند، پس مدل موتلفه با “تیم کاندیدا” فرق می کند؟

آن بحثش جداست. براساس مدل موتلفه اعضای گروه کاری ممکن است در کابینه باشند یا نباشند.

یعنی مدل موتلفه همان طور که گفتید نو و منحصر به فرد است؟

بله، نوآوری خوبی است.

نامزد حزبی موتلفه از درون همین حزب انتخاب می شود یا ممکن است یک شخصیت سیاسی خارج از حزب موتلفه هم باشد؟

نامزدی حزبی معمولا به دو گونه هستند. یک نوع آن است که از درون حزب انتخاب شود.  یک روش دیگر، انتخاب نامزدی است که در حزب عضویت ندارد اما در تفاهم دوجانبه ای که صورت می گیرد، به عنوان نامزد حزب انتخاب می شود. مثل شهید رجایی که عضو موتلفه اسلامی بود اما عضو حزب جمهوری اسلامی نبود، او در تفاهمی با حزب جمهوری اسلامی، نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری شد. حالا اولویت نخست موتلفه اسلامی آن است که کسی از اعضای حزب را به عنوان نامزد معرفی کند و فکر می کنیم به اندازه کافی افراد واجد شرایط در درون حزب هستند که یک نفرشان به عنوان نامزد حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ معرفی شود.

پس نامزد حزبی مدنظر شما از درون موتلفه خواهد بود؟

تا الان این نظر را داریم.

این نامزد حزبی انتخاب شده است یا نه؟

هنوز داریم از دبیران استان ها، شهرستان ها و حوزه های مان نظرسنجی می کنیم. جدول شاخصه ها را برای آنها تهیه کردیم، انشاءالله تصمیم خود را بگیریم به زودی اعلام می کنیم.

الان این سنجش روی چند نفر در حال انجام است؟

از بین پیشنهاد شده های از درون شبکه حزبی است.

چند نفرند؟

بالای ۱۰ نفر هستند.

یعنی شما کل شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را در قالب نظر سنجی دارید بررسی می کنید؟

شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ۳۰ نفر است که با احتساب ۵ عضو علی البدل، ۳۵ نفر می شوند. پس از ۱۱ نفر تا حتی ورای ۳۵ نفر را شامل می شود.

روشن تر بخواهیم صحبت کنیم افرادی که درباره آنها نظرسنجی در حال انجام است چند نفرند؟

محدود نکردیم تعدادی را دادیم، بقیه را گذاشتیم اگر خواستند اضافه کنند بنابراین گزینه ها را محدود نکردیم.

در این جمعی که قرار است اعضای حزب موتلفه در سراسر کشور روی آنها برای انتخاب نامزد حزب در انتخابات ریاست جمهوری نظر بدهند، نام شما هم وجود دارد؟

در این مجموعه ای که معرفی شدند بله، نام من هم وجود دارد.

یک نکته ای که درباره مدل انتخاباتی حزب موتلفه اسلامی می گویند این است که دبیرکل این حزب در نهمین و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد، چه طور می‌شود که نامزد حزبی اش برای انتخابات ریاست جمهوری در کل کشور رأی بیاورد؟

انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری متفاوت است، ممکن است کسی در انتخابات شورای شهر رأی نیاورد اما در دیگر نوع های انتخابات رأی بیاورد بنابراین شرایط زمان، مکان، موقعیت ها خیلی فرق می کند. انشاءالله امیدواریم در این انتخابات همه متوجه شوند که موتلفه یک نامزد اصلح، ارجح و افضل معرفی می کند خوب است اصولگرایان هم به او رأی دهند.

نامزد حزبی که موتلفه انتخاب می کند تازه بعد وارد رایزنی با سایر گروه های اصولگرا می شود یا این کار را نخواهد کرد و قطعا او را به عنوان نامزد مورد حمایت خود در انتخابات ریاست جمهوری اعلام می کند؟

همه سئوال های خود را در یک مصاحبه نپرسید برای دفعات بعد هم بگذارید.

این را پرسیدم تا بعد وارد یک موضوع دیگری شوم.

اشکال ندارد، این سئوال برای مصاحبه های بعدی بماند، آن موضوع چیست.

الان آقای احمدی نژاد کجای عرصه سیاسی ایران تعریف می شود، بعضی همچنان او را به عنوان یک شخصیت اصولگرا مطرح می کنند اما گروهی دیگر احمدی نژاد را خارج از اردوگاه اصولگرایی می دانند، نظر شما چیست؟

شما از خبرهایی که در روزنامه ها می زنند خبر ندارید؟

نکته همین است که می پرسم به نظر شما احمدی نژاد کجای عرصه سیاسی کشور تعریف می شود؟

او یک شهروند مثل بقیه شهروندان است اما اینکه او در مسائل انتخابات چه موقعیتی دارد روشن است شما هم خبرش را دارید.

چرا احمدی نژاد از حضور در انتخابات ریاست جمهوری نهی شد؟ نامزدی او چه آفتی می توانست داشته باشد؟

این به نظر من سئوال ندارد، من قبل از اینکه این طور شود چون با آقای احمدی نژاد رفیقم به او گفتم “به صحنه های انتخاباتی نیا و مثل بازیکن ذخیره روی نیمکت بنشین. هیچ نظامی رئیس جمهور دو دوره ای خود را دور نمی اندازد، او را ذخیره نگه می دارد تا به جایش استفاده کند.”

متأسفانه رئیس دولت اصلاحات گوش به نصیحت من نداد کار به جایی رسید که دچار این همه مشکل شدیم. آقای احمدی نژاد هم همین طور. او از خود من هم بپرسد به او می گویم “الان مصلحتش نیست که وارد این صحنه شود مگر شرایط یک زمانی آماده شود که آن یک بحث دیگری است” اما اینکه در وضعیت کنونی بیاید در صحنه دچار مشکل می شود. اگر هوس بود یک بار بس بود.

شما چه مصلحتی دیدید که احمدی نژاد نباید بیاید؟

می شکند دیگر. رئیس جمهور دو دوره ای سابق برایش بهتر است ذخیره بنشید تا بیاید وارد دعواها شود این طرف و آن طرف علیه او موضع بگیرند به همین علت جنگ و دعوا کند، متأسفانه در این دعواها خدمات دولت ها زیر سئوال می رود. در کشور ما این طور است وقتی دولت جدید می آید سرکار می گوید همه نقایص و مشکلات ریشه در عملکرد دولت قبل دارد. واقعیت آن است که هر دولت نقاط قوت و ضعف دارد. مگر می شود مطلق بگیریم کارنامه یک دولت کاملا سیاه و کارنامه یک دولت کاملا سفید است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن