اقتصادیستون اصلی

مشهد به بزرگترین “بارانداز قاچاق کالا” تبدیل شده/ بازشدن گره کور قاچاق ۲ میلیون شغل ایجاد می‌کند

کد خبر : 6174

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در واقع بزرگترین بارانداز قاچاق کالا مشهد است چرا که ۲۰ میلیون زائر به اینجا می‌آید که حداقل ۲۵۰ هزار تومان سوغات تهیه می‌کنند و هزار هزار میلیارد تومان پول به مشهد می‌آید.

به گزارش صبح مشهد به نقل ازتسنیم، جواد کریمی قدوسی؛ در ارتباط با موضوعاتی همچون حاشیه شهر مشهد، قاچاق کالا و همچنین مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی گفت‌وگویی داشته که بخش نخست آن به شرح زیر است:

پس از دستور مقام معظم رهبری، توجه ویژه‌ای به مسئله حاشیه شهر مشهد شده است، در مورد پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده در این مناطق توضیح دهید.

کریمی قدوسی: مسئله رسیدگی به حاشیه شهر مشهد موضوعی روشن و شفاف است و بین مسئولان شهری، نمایندگان و استانداری در مورد اینکه که حاشیه شهر مشهد یک سکونتگاه غیر استاندارد، بدون داشتن زیرساخت‌های لازم و امنیت کافی، مسائل فرهنگی، معیشتی و تولید است، اتفاق نظر وجود دارد.

در حال حاضر آنچه اهمیت دارد روش‌های اجرایی است و براساس اقدامات و سرمایه گذاری‌ها امید است چند سال دیگر این منطقه مانند سایر مناطق شهر مشهد به وضعیت قابل قبولی برسد اما وضعیت فعلی قابل قبول نیست‌.

ولی امر مسلمین همه دستگاه‌های متولی را موظف کردند که از حاشیه شهر مشهد بازدید و به آن رسیدگی کنند پس مسئولان متعدد نظیر فرماندهان عالی سپاه پاسداران، نیروهای مسلح، شورای عالی امنیت ملی، شورای امنیت و سیاست خارجی مجلس و غیره بازدید کردند و در واقع  دستگاه‌های دولتی، امنیتی، دفاعی و فرهنگی کشور بسیج شده‌اند و در این زمینه جلسات مختلفی در مجلس داشته‌ایم تا برای خطراتی که مشهد را از بعد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره تهدید می‌کند راه حل داشته باشیم.

راه‌حل‌های مدنظر و اقداماتی که در این زمینه باید انجام شود را بیان کنید.

کریمی قدوسی: قریب به اتفاق جمعیت حاشیه نشین شهر مشهد نیروهای تولید کننده‌ای هستند که مشکل معیشت پیدا کرده پس فضای روستا برای آنان سخت شده و به مشهد آمده‌اند که در این زمینه کنترلی نبوده و مالکینی اراضی را قطعه قطعه کرده و فروخته‌اند و در واقع حاشیه شهر مشهد ظرف مدت ۳۰ سال بوجود آمده است‌.

امروز نخستین اقدام، عبرت گرفتن از سی و چند سال گذشته است و باید مناطق پشت حاشیه توجه کنیم تا حاشیه شهر گسترش نیابد و روستاهای پشت حاشیه به عنوان سکونتگاه روستایی با ضریب رشد قابل قبول مدنظر قرار گیرد چرا که امروز می‌بینیم در روستاهای دور دست زمین‌های زراعی به سرعت به سکونتگاه تبدیل می‌شود.

جهاد کشاورزی استان طبق قانون این اختیار را دارد که اگر زمین کشاورزی تغییر کاربری داد آن را خراب کند و به این موارد باید توجه شود زیرا در غیر این صورت تا ۱۰ سال آینده حاشیه شهر مشهد ۲ برابر میزان فعلی می‌شود.

در این راستا کمربند سبز شهرداری شروع کرده و نمایندگان مجلس نیز ماهیانه با دستگاه‌های مرتبط جلسه دارند تا روستاهت تقویت شوند و حاشیه شهر اجازه رشد تحمیل شده از خارج را نداشته باشد.

اخباری در مورد حضور داعش در افغانستان و لیبی مطرح شده این مسئله چقدر جدی است؟

کریمی قدوسی: بخشی از افغانستان جولانگاه داعش شده اما این بخش‌ها از مرزهای خراسان دور است و تهدید جدی متوجه آسیای میانه است. رئیس جمهور ترکمنستان به دیدار مقام معظم رهبری آمد و در این دیدار رهبر انقلاب به او فرمودند که اجازه دهید فعالیت‌های مذهبی در کشور شما آزاد باشد زیرا اینطور که سختگیری می‌کنید زمینه ساز ظهور داعش در کشورتان می‌شود که راهنمایی‌ ای ایشان مورد استقبال و توجه رئیس جمهور ترکمنستان قرار گرفت.

افغانستان نسبت به گذشته با بحران امنیتی شدیدتری روبه رو است و صفر و صد بودجه ارتش افغانستان را آمریکایی‌ها تامین می‌کنند و ارتش نیز در درگیری‌های اخیر تضعیف شده است لذا در این جریانات آمریکایی‌ها در مرز متحیری باقی مانده‌اند چرا که از یک طرف می‌خواهند آمریکا را ترک کنند و از طرف دیگر می‌بینند که گروه‌ها دارند دوباره قدرت می‌گیرند.

اما در لیبی داعش برای خود امنیت بیشتری فراهم کرده است و جناح بزرگ جریان لیبی در مجاورت با دریای مدیترانه است که نمی‌توان آن را محاصره کرد و قسمتی از لیبی را دست گرفتند لذا اروپایی‌ها نگران هستند چرا که این بحران روی سر آن‌ها می‌ریزد.

اما در مجموع اوضاع سوریه، عراق، یمن و بحرین به شدت خوب است و در جلسات تخصصی در کمیسیون امنیت ملی تحلیل این است که در سال ۹۵ بحث موصل، عراق و سوریه حل می‌شود و سرزمین از دست داعش خارج می‌شود.

اقتصاد مقاومتی را چگونه تعریف می‌کنید و چگونه باید عملیاتی شود؟

کریمی قدوسی: طبق فرموده مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که از درون تهدید نشود دشمن نتواند با استفاده از ابزار اقتصادی ما به ما ضربه بزند‌. ما در مجلس جدید به این جمع بندی رسیدیم در موضوع اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی سه گره کور داریم  که باز کردن آن مشکل است و شامل قاچاق کالا، سیستم بانک و ضوابط پرداخت تسهیلات و نظام مالیاتی می‌شود.

اگر این مشکلات حل شود ۹۰ درصد مشکلات اقتصادی ما برطرف می‌شود که برای حل آن نه به سرمایه گذاری خارجی احتیاج داریم، نه به توافق برجام ارتباطی دارد و نه کمبود منابع و قوانین مدیریتی داریم‌.

در واقع اگر فقط گره کور قاچاق کالا باز شود ۲ میلیون نفر سرکار می‌روند و کار آسانی است چرا که به سرمایه گذاری و زیر ساخت احتیاج ندارد و باید شخص رئیس جمهور در مرکز فرماندهی و کنترل قاچاق کالا برود و عملکرد نیروی انتظامی، وزارت اقتصاد و دارایی و غیره را رصد کند، گزارش بگیرد، عزل، نصب و تشویق کند و فریاد بزند تا این مسئله حل شود.

سیستم اطلاعاتی ایران ۱۶۰ شبکه قاچاق کالا را شناسایی کرده است، علاوه بر این صدا و سیما نیز خدمت قابل توجهی در این حوزه انجام داده و در مبارزه با این منکرات بزرگ درهای مختلفی را نمایان کرده؛ بنابراین رئیس جمهور باید مثل یک فرمانده قوی «مو را از ماست» بیرون بکشد و در این صورت حداکثر تا یکسال می‌توان مشکل قاچاق کالا را حل کنیم.

در واقع بزرگترین بارانداز قاچاق کالا مشهد است چرا که ۲۰ میلیون زائر به اینجا می‌آید که حداقل ۲۵۰ هزار تومان سوغات تهیه می‌کنند و هزار هزار میلیارد تومان پول به مشهد می‌آید آن وقت جوان بیکار و معضل اعتیاد را داریم.

در حال حاضر کسبه پول‌ را جمع می‌کنند و به صراف مشهدی می‌دهند که پول به دوبی و چین حواله می‌شود و چندین کانتینر اجناس چینی خریداری و وارد می‌شود و به عبارتی زائر مشهد الرضا(ع) کارگاه تولید خانگی چین را فعال می‌کند‌ اما در حالی که کارگاه‌های تولیدی می‌تواند در حاشیه شهر فعال شود و اگر افراد به کار گرفته شوند ظرف یکسال در مشهد بیکاری وجود ندارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن