یادداشت روز

غدیر ؛تثبیت کننده اصل ولایت برای همه اعصار

کد خبر : 6163

*حجت الاسلام سعید صفاری
عید غدیر خم، عید الله اکبر، عید آل محمد(ص) و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى‏است؛ هیچ روزى در طول سال، فرخنده ‏تر و مبارک‏ تر از این روز مقدس نزد شیعیان نیست. امام صادق(ع) مى‏فرماید: «روز عید غدیر خم در میان سه عید فطر و قربان و جمعه، مانند درخشندگى ماه در میان ‏ستارگان است.» چه تعبیر ظریفى امام(ع) دارد که عید غدیر را تشبیه به ماه کرده و دیگر اعیاد را به ستاره؛ زیرا در این روز بزرگ بود که خداوند اعلام کرد: «امروز دین را بر شما تکمیل کردم و نعمتم را بر شما به اتمام رساندم؛ الیوم اکملت‏ لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا.» نعمت ‏بزرگ اسلام که از هر نعمتى ارزنده ‏تر و گران بهاتر است، کامل نمى‏ شود و محقق نمى‏ گردد جز با ولایت على‏(ع).
فلسفه غدیر حفظ اسلام و هدایت بندگان خدا به سوی کمال است. خداوند متعال گناهان انسان‌¬ها را به واسطه حب علی ابن ابی طالب(ع) و خاندان معصوم ایشان پاک خواهد کرد. واقعه غدیر خم مختص شیعیان نبوده، بلکه یک مسأله اسلامی است. غدیر یک فرهنگ و نشانه جامعیت اسلام تا ابدیت است. ظرفیت¬‎های اسلام را تنها در غدیر می¬توان پیدا کرد؛ چرا که غدیر یک حقیقت همیشه جاوید است که سرآغاز آن از مدینه، استمرار آن در کربلا و انتهای آن به ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) ختم خواهد شد.
عید غدیر، عیدی آسمانی و الهی است و این روز به قدری عظمت دارد که خداوند توبه انسان¬ها را در این روز می ‌پذیرد. حادثه غدیر خم، تثبیت ولایت در جامعه تشیع است؛ چرا که جامعه بشری جز با حاکمیت یک رهبر الهی که تفسیر خط غدیر و خط ولایت است به سعادت نمی¬رسد. در واقع اسلام برای سعادت همه بشر آمده و غدیر استمرار این حرکت است؛ حرکتی که با خط امامت و ولایت برای سعادت دنیوی و اخروی بشریت نازل شده است.
به فرموده امام رضا(ع) روز غدیر روزی است که اهل ایمان تبسم دارند؛ هر کسی در روز غدیر با روی گشاده مؤمن دیگر را بپذیرد، خداوند تبارک و تعالی با رحمتش با او برخورد می¬کند و هزاران حاجت او را برآرورده می¬سازد و قصری در بهشت برای او مهیا می سازد.
نمی¬شود از غدیر گفت و به خطبه تاریخی پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز غدیر اشاره نکرد؛ خطبه ای بسیار مهم و عجیب که در آن به ۱۱ مورد اشاره و تأکید شده است؛ حمد و ثنای خداوند، فرمان خداوند متعال در مورد امامت، اعلام رسمی امامان اثنی عشر، بالا بردن دست حضرت علی(ع)، تأکید بر توجه مردم به مسئله امامت، اشاره به اهداف منافقین، بحث عظمت اهل بیت(ع)، بحث امام زمان(عج)، آماده کردن مردم برای بیعت، بیان حلال و حرام و بیعت به صورت رسمی، ۱۱ موردی که حجت را بر حقیقت جویان تمام می کند.
اگر چه غدیر و فلسفه آن تعیین جانشین رسول گرامی اسلام(ص) برای جلوگیری از تشتت و آشفتگی جامعه نوپای اسلامی بود، اما وقتی ناآگاهی و حب و بغض¬های گروهی پرسر و صدا بر بصیرت و ولایت مداری محبان و شیعیان اهل بیت(ع) غلبه کرد، حریم غدیر شکسته شد و انبوهی از مصائب دامن گیر اسلام و مسلمانان شد.
اگر حریم غدیر شکسته نمی¬شد، خانه عترت آتش نمی¬گرفت و…؛ آری کربلا چیزی جز تجسم مظلومیت حق نبود. عاشورا با امامت پیوند دارد و غدیر با کربلا پیوسته است. عاشورا و غدیر هر دو بر محور امامت و حق و هر دو در راه نجات امت اسلامی اتفاق افتادند؛ غدیر روز تبیین حق و کربلا صحنه ایثار خون بود.
کسانی در عاشورا حماسه آفریدند که غدیری بودند؛ بزرگ مردانی که در بطن جامعه علوی زیسته بودند؛ مرگ و شهادت حسینی برگزیدند و پس از آن شور و عشقی که حسین بن علی(ع) در دسته دینداران انداخت، شریعت را با شریعه جاری ساخت و هر خانه تل زینبیه گشت و در هر چشمی یک فرات ماتم جریان یافت.
روز عاشورا امام حسین(ع) پشت خیمه های شهادت، خندقی کند تا امویان نتوانند به حریم امامت نزدیک شوند و آن خندق مرز میان حسینیان و یزیدیان بود.
آن چه که پس از عاشورا و کربلا بر اهل بیت(ع) و امت اسلام رفت، نتیجه شکستن حریم غدیر و ولایت بود؛ چرا که ولایت کلید همه ارزش¬های اسلامی و چراغ راه جامعه مدعی مسلمانی است و امروز نیز آن چه که ملت¬ها و کشورهای مسلمان درگیر در مصائب و گرفتاری¬های گوناگون به آن احتیاج دارند، ولایت در سایه بصیرت است. امید که ملت¬های بیدار شده اسلامی هر چه زودتر با سراج ولایت، راه مه اندود خود را روشن سازند.
دین به منزله جسم و ولایت روح آن است. دین بی¬ولایت دین و انـسـان بـى¬ولایـت مـسـلمـان واقـعـى نیست.امامت‌ در دین‌ اسلام‌ دارای‌ جایگاه‌ رفیع‌ و ارزشمندی‌ است‌؛در روایات‌ معصومین‌(ع) امام‌ رکن‌ دین‌ و محور شریعت‌ و حافظ‌ قرآن‌، توصیف‌ شده‌ است‌. غدیر نقطه عطفی در تاریخ بشر است که اگر از اسلام تنها همین خطبه غدیر برای ما مانده باشد و به آن عمل کنیم، همه مشکلات جهان اسلام حل خواهدشد.
*مدرس حوزه علمیه

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن