اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

جولان تابلوهای “پیتزای ۶ هزار تومانی” در مشهد

کد خبر : 6115

چندی است که تابلوهای فروش پیتزا ۶ هزار تومانی و شلوار ۳۸ هزار تومانی در عمده خیابان‌های اصلی شهر مشهد جولان می‌دهد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از تسنیم، به‌دنبال رواج برخی از مشاغل خاص در شهر مشهد مثل فروش شلوار ۳۸۰۰۰ تومانی یا پیتزای۶۰۰۰ تومانی، این سؤال ایجاد می‌شود که آیا این مسئله کارآفرینی  یا خلق ایده جدید در بازار کار است و باید به آن به چشم یک فرصت نگاه کرد و یا ممکن است آسیب‌هایی نیز داشته باشد.

موضوع نگران‌کننده البته این است که این مسئله در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی در میان اصناف مشهد است، اینکه همه در پی دنبال کردن ایده و نظر دیگری هستند و این موضوع منجر به سوق پیدا کردن نیروی کار به سمت یکسری از مشاعل خاص و خالی ماندن دیگر فرصت‌های شغلی در سایر حوزه‌ها می‌َود به طوری که طبق آمار به دست آمده تاکنون حدود ۳۰ درصد از فرصت‌های شغلی در این شهر خالی است.

در راستای بررسی این پدیده که در حال فراگیر شدن نیز است با روسای اتحادیه‌های مربوطه این مشاغل گفت‌وگویی صورت گرفته که در زیر می‌خوانید.

فقط یک صدم صنف پوشاک مشهد فروش ارزان قیمت دارند

مهدی لسان‌طوسی رئیس اتحادیه پوشاک مشهد در این زمینه اظهار کرد: کیفیت محصولات ارائه شده در واحدهایی که اقدام به فروش اجناس با قیمت‌های نازل می‌کنند مشکلی ندارد و تنها یه این دلیل که تعدادی از این اجناس در واحدهای تولیدی به دلایلی مثل گذشتن فصل یا دیر عرضه شدن به بازار طرفدار کمتری دارند این واحدهای صنفی مذکور از خود مراکز تولیدی اقدام به خرید استوک آنها کرده و این اجناس را به قیمت تمام شده برای تولید کننده در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می‌دهند و هیچگونه ایراد فنی در این گونه اجناس وجود ندارد.

وی بیان کرد: تعداد این مراکز در سطح شهر حدود ۶۰۰۰ عضو داریم که در این بین کمتر از یک صدم آنها در این بخش فعالیت می‌کنند و نمی‌توان گفت که می‌تواند به بازار و اقتصاد صدمه وارد کند و تنها تأمین کننده منافع قشر ضعیف جامعه است.

لسان‌طوسی تصریح کرد: اعتقاد دارم که این مراکز که دارای مجوز و پروانه کسب هستند سبب ایجاد ثباتی نسبی در بازار می‌شوند و در این زمینه تنها فعالیت برخی نمایشگاه‌ها که در واقع رسالت اصلی‌شان باید معرفی کالا به مصرف کننده باشد نه عرضه و فروش به قیمت نازل که می‌تواند به بازار صدمه وارد کند.

پیتزاهای ۶ هزار تومانی فاقد کیفیت مواد اولیه است

ابوالقاسم کاشفی رئیس اتحادیه اغذیه و پیتزافروشان مشهد نیز در زمینه فعالیت واحدهایی که اقدام به فروش پبتزای ۶۰۰۰ هزار تومانی می‌کنند اظهار کرد: در حال حاضر این واحدها مواد اولیه با کیفیتی به کار نمی‌برند و غالباً از گوشت استفاده نمی‌کنند و با کالباس‌های نامرغوب و بی‌کیفیت پیتزای ارزان قیمت به مصرف کننده عرضه می‌کنند که درصدد کنترل و نظارت جدی بر این واحدها هستیم.

وی بیان کرد: ضمن همکاری‌هایی که با اداره بهداشت داشتیم از برخی از این واحدها بازدید به عمل آمده که در آن به واحدهای متخطی هشدار داده شده و در صورت به کار گرفتن محصولات باکیفیت و رعایت بهداشت و دارابودن پروانه کسب مشکلی با عرضه این محصولات نداریم.

کاشفی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ واحد صنفی در سطح شهر مشهد مشغول فروش پیتزای ۶ هزار تومانی هستند که مسئله نظارت و بازرسی بر فعالیت‌شان آغاز و به طور جدی پیگیری می‌شود.

صدمه به فضای کارآفرینی مشهد

محمدحسین روشنک رئیس کانون کارآفرینان خراسان‌رضوی در این زمینه می‌گوید: رواج پدیده‌هایی مانند فروش پیتزای ۶ هزار تومانی و یا شلوار ارزان قیمت به هیچ مناسب نیست و دلیل آن هم این است که ساختار و چارچوب‌های اقتصادی را به هم می‌ریزد و این نوعی دخالت در ساختارهای مرسوم بازار است.

وی افزود: این مسئله منجر به ایجاد اتفاقات غیرقابل پیش بینی در بازار مشهد می‌شود، برای واحدهایی که سال‌ها برای پایه ریزی آنها وقت و هزینه صرف شده یک فضای سازمان یافته اقتصادی هنوز شکل نگرفته و حضور این واحدهای ارزان فروش هم در عملکرد آنها ایجاد اختلال می‌کند.

روشنک بیان می‌کند: موسسات اعتباری ورشکسته نیز در خراسان رضوی به وفور وجود داشت و تبعات آنها را نادیده گرفتیم و قطعا پدیده‌های جدیدی مانند واحدهای ارزان فروش نیز تبعاتی دارند که ممکن است در آینده مشخص شوند.

وی با اشاره به صدور بخشنامه‌هایی در این زمینه می‌گوید: این بخشنامه‌ها بدون نظارت و برنامه‌ریزی صادر شده است و همین مسئله سبب بیکار شدن نیروهای کار در استان می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن