یادداشت روز

غدیر در آینه تکلیف

کد خبر : 6107

نویسنده: محسن شبگرد
عید غدیر یکی از بزرگترین وقایع تاریخ جهان است که تا قیامت مسیر خوشبختی و سعادت انسان ها را تعیین کرد. این عید یک فرصت طلایی برای درک بهتر معارف اسلامی و شناخت تاریخ اسلام و فصل ممیز تاریخ اسلام از تاریخ جاهلی است و به همین دلیل بر همه مسلمانان لازم است غدیر را شناخته و اهداف آن را درک کنند. خداوند بزرگ در واقعه غدیر خم به پیامبر بزرگ اسلام(ص) دستور جانشینی حضرت علی(ع) را داد و درستی امر رسالت پیامبر(ص) را منوط به ابلاغ ولایت مولای متقیان به مسلمانان اعلام کرد. پیامبر گرامی اسلام (ص) با قرائت خطبه غدیر تکلیف آحاد جامعه اسلامی را مشخص کرد، از این رو باید واقعیت غدیر سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شود تا همگان حقیقت ولایت مولی علی(ع) را بدانند. شناخت فلسفه غدیر لازمه و مقدمه درک عبودیت پروردگار متعال است.
آنچه از داستان غدیر برای ما اهمیت دارد، آموزه های غدیر است و اینکه چه درسی بگیریم تا بتوانیم الگو شویم.یکی از این آموزه ها گزینش بهترین ها برای تصدی هر امری است.در طول تاریخ هرجا افراد نالایق بر افراد با فضیلت مقدم شده اند، آن جامعه به هلاکت فکری، اخلاقی و عقیدتی مبتلا شده است و یا به واسطه فقر بسیاری از دنیا رفته اند.
درس دوم از آموزه های غدیر مشارکت مردم است. وقتی شخصی عهده دار مسئولیتی می شود و مردم با او بیعت می کنند این بدین معناست که باید در کارها حضور گسترده داشته باشند. انسان مسئولیت پذیر است و پیامبران آمده اند تا روابط بشری را اصلاح و تصحیح نمایند. در قرآن کریم بخشی از خطابه ها فردی و بخشی از آنها اجتماعی است و پیامبر اکرم به مردم یاد می دهد که اگر می خواهید جامعه موفقی داشته باشید، لازمه آن حضور همه جانبه در آن جامعه است
از جمله وظایف مردم نسبت به ولیّ و امام؛ شناخت کامل اوست و در پی آن است که محبت ماندگار ایجاد می شود و اگر این شناخت به درستی انجام نپذیرد، به دنبالش گمراهی خواهد بود. پیامبر اکرم پس از ۲۳ سال تلاش بی وقفه آنچه را که برای مسلمانان می خواهد ، این است که مودت و محبت به اهل بیت داشته باشند چرا که اجر و پاداش رسالت چنین چیزی را برای ما ایجاب می نماید. اگر امام را اطاعت کردیم ، سعادت هم برای فرد و هم برای جامعه خواهد بود.
امام است که میزان و مصباح و مفتاح است. لذا شناخت امام، رمز سعادت معنوی انسان¬های مومن است. اگر کسی می خواهد به حوزه توحید راه بیابد به برکت امام است و همه امتحانات به اندازه حضور ما در کنار امام خلاصه می شود. در عصری که امام عصر (عج) حضور دارند ما نیز باید زمینه حضور و همراهی خود را با خودسازی، دگر سازی و زمینه سازی فراهم کنیم و به همین جهت است که آموزه دوم غدیر، حضور در میدان و درکنار امام است. غدیر بوجود آمده تا به مردم بیاموزد که باید در سرنوشت خود حاضر و سهیم باشند.
از جمله آموزه های دیگر غدیر همدلی و هماهنگی میان مومنین ومسلمین برای ایجاد وحدت است. باید برای نهادینه کردن پیام غدیر در جامعه تلاش کرد. در شرایطی که دشمنان اسلام با تمام توان خود برای به انحراف کشاندن پیام غدیر و خدشه در باورها و اعتقادات مردم وارد شده اند باید با برنامه و فکر مبتنی بر آموزه های مکتب راستین اسلام ناب، حرکت کرد. حوزه تبیین پیام غدیر منحصر به شخص یا دستگاه خاصی نمی شود بلکه همه باید در بحث ترویج و توسعه فرهنگ غدیر احساس تکلیف کنند. باید از تمام ظرفیت ها استفاده شود تا پیام غدیر به نسل جوان و آینده ساز جامعه انتقال داده شود .
بزرگداشت عید غدیر تبیین جایگاه ولایت امام علی (ع) و پس از آن جایگاه ائمه اطهار (ع) در جوامع اسلامی است. غدیر تنها منحصر به زمان و مکان مشخصی نیست، بلکه غدیر متعلق به تمام اعصار است. روز غدیر خم با انتخاب حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر اعظم (ع)، تاریخ و بشریت شاهد تحولی نو و حرکتی جدید در عرصه هستی شد، در حقیقت باید گفت؛ عید غدیر از اعیاد بزرگ مسلمانان است، چراکه در این روز بزرگ سرنوشت تاریخ اسلام رقم خورد.
هیچ کس نتوانسته است حکومت و معنویت و حکومت وعبادت را با هم جمع کند الّا علی (ع). دیگران نیز حکومت را هدف قرار می دهند ولی فرق حکومت علی و دیگران این است که علی (ع) به حکومت زینت می دهد ولی دیگران زینت می گیرند. در نظر مولی الموحدین حضرت علی (ع) حکومت آنجایی برای او معنا دارد که بتواند حق مظلومی را بازستاند وبه او برگرداند.
پیامبر اکرم فرمودند: ” علی مع الحق والحق مع العلی” خیلی تعبیر کرده اند که علی با حق است و هرجا حق باشد ، علی هم آنجاست. ولی ابن علی الحدید تعبیر درست تری دارد که می گوید: هرجا علی باشد، حق آنجاست.
سمتی که به ما غدیریان داده شده است این است که اگر کسی رفتار و کردار و گفتار ما را ببیند، پی ببرد که ما شیفتگان علی (ع) هستیم.
*محقق علوم دینی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن