اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

جزئیات اعزام زائران اربعین به عتبات عالیات

کد خبر : 6075
صدور ویزای اربعین در مشهد از روز گذشته آغازشده است

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان سرپرست حج و زیارت خراسان رضوی، جزئیات اعزام زائران اربعین حسینی به عتبات عالیات را اعلام کرد. “جواد شاد” روز گذشتهاظهار کرد: با توجه به تصمیم ستاد مرکزی اربعین در کشور که زیر نظر مستقیم وزیر کشور اداره می شود، امسال هیچ زائری بدون نام نویسی در سامانه “سماح” به عتبات عالیات اعزام نمی شود. حتی در سه نقطه خروجی گذرگاه تعریف شده است و زائران کنترل می شوند و در صورت ثبت نام نکردن در سامانه سماح، باید همان جا بایستند و در سامانه نام نویسی کنند. وی ادامه داد: زائران برای معطل نشدن در هنگام خروج از کشور، حتما در شهر خود در سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir  نام نویسی کنند.
هزینه های صدور ویزا، بیمه و حق الزحمه کارگزاری
سرپرست  حج و زیارت خراسان رضوی تصریح کرد: پس از نام نویسی در سامانه سماح، امکان پرداخت اینترنتی هزینه صدور ویزا، بیمه و خدمات درمانی و نیز حق الزحمه کارگزاری وجود دارد.
وی گفت: همه زائرانی که امسال در ایام اربعین به عتبات عالیات مشرف می شوند باید بیمه شوند و در صورت بروز اتفاق یا بیماری، می توانند با شماره گذرنامه خود به مراکز پزشکی و درمانی مشخص شده مراجعه و از خدمات استفاده کنند. شاد افزود: هزینه بیمه و خدمات درمانی بابت هر نفر ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان است.وی ادامه داد: ۱۰ هزار تومان هم بابت هزینه های اخذ ویزا یا همان حق الزحمه کارگزار از زائران دریافت می شود.سرپرست  حج و زیارت خراسان رضوی درباره هزینه صدور ویزا نیز گفت: هزینه ارزی اخذ روادید بابت هر نفر ۴۰ دلار است که معادل ریالی آن روزانه به نرخ آزاد بانک مرکزی بر روی سامانه محاسبه می‌شود و در دفاتر نیز از طریق کارت بانک قابل پرداخت است.
فرصت ۷۲ ساعته برای پرداخت هزینه ها
وی با اشاره به آغاز ثبت نام قطعی زائران اربعین، گفت: همه افرادی که تاکنون در سامانه سماح نام نویسی کرده اند، باید برای قطعی شدن ثبت نام خود طی ۷۲ ساعت هزینه های مربوطه را پرداخت کنند.
شاد با بیان این که زائران حتما به کارگزاران مجاز مراجعه کنند تا با مشکلی مواجه نشوند، افزود: خود افراد هم می توانند در سماح نام نویسی کنند.
وی همچنین با بیان این که زائرانی که از طریق هوایی قصد تشرف به عتبات عالیات را در ایام اربعین دارند، چندان لزومی به نام نویسی در سامانه سماح ندارند، ادامه داد: بهتر است این دسته از زائران نیز به دلیل این که برای آنان ویزای اربعین صادر می شود، برای آمار گیری و نیز استفاده از خدمات پزشکی و درمانی بیمه در این سامانه نام نویسی کنند.
زائران از هم اکنون به فکر ثبت نام و دریافت ویزا باشند
سرپرست  حج و زیارت خراسان رضوی از نام نویسی بالغ بر سه هزار و ۴۰۰ گروه از زائران خراسان رضوی در سامانه سماح برای تشرف به عتبات در ایام اربعین خبر داد و گفت: امکان ثبت نام در سامانه سماح تا دو روز قبل از بسته شدن مرزهای زمینی وجود دارد و ما برای صدور ویزای زائران اقدام می کنیم. اما آن موقع ازدحام جمعیت به وجود می آید و ممکن است مثل سال های گذشته بعضی افراد موفق به دریافت ویزا نشوند و برای جلوگیری از این مسائل از زائران تقاضا می کنیم از هم اکنون به فکر ثبت نام و دریافت ویزا باشند.
وی افزود: با ویزایی که الان دریافت شود، امکان اعزام تا اربعین وجود دارد و زائران پس از دریافت ویزا با خیال راحت در هر زمانی که خواستند اعزام می شوند.شاد درباره احتمال کاهش هزینه صدور ویزا نیز گفت: به هیچ وجه این احتمال وجود ندارد؛ در این زمینه پیگیری هایی انجام و بسیار تلاش شد تا این رقم کاهش یابد، اما این اتفاق نیفتاد.وی با تاکید بر اخذ ویزا توسط متقاضیان سفر به عتبات در ایام اربعین گفت: نیروی انتظامی در سه نقطه تا قبل از رسیدن به مرز، مدارک زائران را بررسی می کند و چنانچه ویزا نداشته باشند، اجازه نزدیک شدن به نقاط مرزی را نخواهد داد.سرپرست حج و زیارت خراسان رضوی یادآور شد: هر متقاضی که در سامانه سماح نام نویسی می کند، ۷۲ ساعت فرصت دارد برای ثبت نام قطعی، هزینه های مربوطه را پرداخت کند.
وی همچنین از آغاز صدور ویزای اربعین از روز گذشته در کنسولگری عراق در مشهد خبر داد و افزود: برای زائرانی که هزینه های مذکور را واریز کنند ومدارکشان کامل باشد، ظرف ۷۲ ساعت ویزا صادر می شود. همچنین بر اساس اعلام رئیس سازمان حج و زیارت، تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند و پیش بینی می شود بیش از دو میلیون زائر ایرانی در مراسم پیاده روی اربعین امسال حضور یابند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن