یادداشت روز

مدرسه؛ بستری برای تمرین شیوه‌های صحیح زندگی

کد خبر : 6016
 نویسنده : علیرضا کاظمی – مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی

تا آغاز سال تحصیلی جدید فقط چند روز فاصله است، خانواده‌ها با تهیه اقلام مورد نیاز فرزندشان برای ۹ ماه تحصیلی، به پیشواز این ایام رفته‌اند. تقارن این شروع تازه را با اعیاد پیش‌رو به فال نیک می‌گیریم و از این رو، این مهر را به عنوان مهر علوی و مهرحسینی نامگذاری کردیم تا برکت معنوی این ایام، نصیب دانش‌آموزان عزیز ما شود.
بر این باوریم که والدین ما باید هرسال تحولات بهتری را در حوزه آموزش کشور تجربه کنند. رسالت ما این است که دوشادوش خانواده‌های عزیز، امور تعلیمی و تعلمی آینده‌سازان این کشور را پیگیری کنیم. طبیعی است که به تناسب تاکید بر اهمیت آموزش و کسب نمرات مطلوب، موضوع تربیت و رویکردهای فرهنگی نیز مورد توجه ماست.
شاکله بخشی از شخصیت کودکان، نوجوانان و حتی جوانان ما در فضای مدارس شکل می‌گیرد و در قبال آنچه ساخته می‌شود، تک‌تک ما مسئولیت داریم. با همین نگاه است که در سال‌های اخیر تلاش شده است، رویکردها از سیستم آموزشی صِرف فاصله بگیرد و به کسب تجربه و ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی- شخصیتی دانش‌آموزان نزدیک شود.
اما برای آغاز مدارس، از ۶ماه پیش، تدارکات لازم در حال انجام بوده تا محیط تحصیل فرزندانمان ساماندهی و بهسازی شود و دانش‌آموزان بتوانند در فضایی مطلوب به تحصیل بپردازند.
علاوه بر این، مجموعه‌ای در خصوص فضاهای آموزشی شکل گرفته که با پیگیری‌های آن، ۸۰پروژه جدید به فضاهای آموزشی این خطه افزوده می‌شود. همچنین در جهت تامین سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مناسب برای مدارس در حال تلاش بوده‌ایم. از طرفی ثبت نام دانش آموزان را تا مرز صد درصد انجام داده ایم و قول می‌دهیم امسال هیچ دانش آموزی بدون مدرسه نماند. این امر را در حوزه توزیع کتاب نیز پیگیری کردیم.
شعار و رویکرد ما تعلیم و تربیت با تاکید بر کیفیت و عدالت است در این زمینه کوشیده‌ایم، میان ساعت‌های تربیتی و درسی دانش‌آموزان توازنی ایجاد کنیم. برنامه‌هایی که قرار است، اوقات تربیتی دانش آموزان ما را پُر کند، بیشتر بر مفاهیم فرهنگی و مذهبی اتکا دارد.
همچنین استفاده از تمام ظرفیت های درون و برون سازمانی برای کمک به تعلیم و تربیت و کمک به معیشت فرهنگیان، از اولویت ها و سیاست های اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی است. بحث عدالت آموزشی و توجه به مناطق محروم و کم برخوردار نیز در دستور کار جدی ما قرار دارد.
در این زمینه لازم است یادآوری شود که در خراسان رضوی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰هزار دانش آموز را  تحت پوشش داریم و ۹۰هزار معلم شاغل و ۶۰هزار همکار پیشکسوت، ما را در مسیر تعلیم و تربیت آینده‌سازان این کشور، یاری خواهند کرد. همچنین از نظر وضعیت منابع انسانی، امسال شرایط بهتری نسبت به گذشته داریم و حدود هزار و۵۰۰ نفر از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و حدود ۳۵۰نفر از استخدامی‌های آزاد ما که در دانشگاه فرهنگیان آموزش دیده اند، به علاوه حدود دو هزار سرباز معلم، بخش نیروی آموزش و پرورش را ارتقا می‌بخشند.
نگاه آموزش و پرورش، نگاه نخبه پروری است و در این زمینه اقدامات کیفی خوبی در مدارس ما انجام شده است تا این مهم، تحقق یابد. وجود رتبه‌های متعدد برگزیده کنکور سراسری در این خطه، دانش‌آموزان نخبه و المپیادی و… ما را به فضای موجود و زحماتی که با هدف ارتقای زیرساختی در آموزش و پرورش انجام می‌شود، امیدوار می کند.
در پایان باید یادآور شد که هدف از آموزش‌ و تربیت، رشد کامل شخصیت انسانی است. در این زمینه، آموزش و پرورش به جای پرداختن به یک موضوع، سعی می کند زندگی افراد را با توجه به آموزش‌های لازم و متناسب با نیازها مورد توجه و تحول قرار دهد. ضرورت اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی و پس از آن توانمندی فرد در یک برهه زمانی، آن هم با تمرین شیوه‌های صحیح زندگی، یکی از اهداف نظام آموزشی است که امیدواریم با کمک والدین عزیز؛ این امر محقق شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن