ستون اصلیهویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامی

مهدیه قدیمی مشهد ۳۰۰ روز در غربت

کد خبر : 5879
یادگار مرحوم عابدزاده نمادی از هویت انقلابی مشهد با وجود ثبت در فهرست آثار ملی هنوز خاک می خورد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، ۳۰۰ روز سپری شد، از روزی که خبر خوش «ثبت ملی مهدیه قدیمی مشهد» به عنوان نمادی از هویت انقلابی این شهر دوستداران تاریخ و فرهنگ و هویت مذهبی این شهر را شادمان کرد. توقف تخریب مهدیه مشهد در آبان ماه سال گذشته اتفاق خوشایندی بود که همگان را به حفظ بخشی از هویت شهر مشهد امیدوار کرد. اما حالا با وجود گذشت ۳۰۰ روز از ثبت ملی این بنا، اگرچه جلوی تخریب آن گرفته شده، اما هیچ اقدامی برای حفظ، نگهداری و احیای آن آغاز نشده و با سپری شدن ۶ ماه ابتدایی سال حتی یک سرپناه ساده هم برای محافظت از این بنا احداث نشده است و با رسیدن پاییز و زمستان، احتمالاً باید شلاق باد و باران بر این میراث فرهنگی را شاهد باشیم.
قبول دارم اقدامی نکرده ایم
معاون میراث فرهنگی استان در این باره می گوید: قبول دارم که هنوز هیچ کار عملی برای مهدیه انجام نداده ایم. «محمد رکنی» می افزاید: در ماه های سپری شده جلسات متعددی را با مسئولان جامعه المصطفی العالمیه مشهد که مالکیت این بنا در اختیار آن ها است، داشته ایم و خوشبختانه با همکاری و همراهی بسیار خوب آن ها برنامه ریزی مناسبی انجام شده است.
رکنی می گوید: نقشه بنای جدید مهدیه مشهد که توسط جامعه المصطفی العالمیه احداث خواهد شد، در حال تطبیق دادن با ضوابط و مقررات میراث فرهنگی است و همراهی خوبی در این زمینه داشته ایم اما اختلاف نظرهایی هم وجود دارد که در صدد رفع آن هستیم.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می افزاید: طی ۸ جلسه ای که تا کنون برگزار کرده ایم، درباره این که باید در بنای جدید معماری داخلی و هویت مهدیه قدیمی مشهد به عنوان اثر میراث فرهنگی حفظ شود طرح هایی را ارائه کردیم و مشاور نیز در حال بررسی و اصلاح نقشه از قبل طراحی شده است. به گفته رکنی با وجود تعامل خوب موجود، هنوز میراث فرهنگی و نمایندگان جامعه المصطفی العالمیه مشهد به یک نقشه راه مشترک برای احداث بنای جدید با لحاظ شدن شرط حفظ معماری داخل و هویت این بنای فرهنگی نرسیده اند. برای دریافت توضیحات مسئولان جامعه المصطفی العالمیه مشهد با «دهقانی» معاون اداری و مالی این مرکز فرهنگی هم تماس می گیریم و او پاسخ درباره این موضوع را به میراث فرهنگی واگذار می کند.
روزها پشت روزها
تا یک ساله شدن عمر ثبت ملی مهدیه قدیمی مشهد دیگر چیزی باقی نمانده است و احیای این بنای فرهنگی تاریخی مشهد، همچنان در انتظار نتیجه جلساتی است که به گفته معاون میراث فرهنگی استان تا کنون با پیشرفت های خوبی همراه بوده است. اما این که نتایج این جلسات چه زمانی برای مردم مشهد قابل مشاهده خواهد بود، سوال هایی است که گویا باید همچنان برای آن منتظر ماند… .
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن